Annons:
Etikettraser
Läst 3322 ggr
eala
2017-10-27 21:53

Adopterat gatuhund i Spanien. Vilken ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej! 

Jag och min sambo har adopterat en gatuhund från Spanien. Han är stor - och vägde 9 kilo vid 3 månaders ålder och har två helvita bröder. Det kan också vara så att en valp i hans kull var svart - men det vet vi inte säkert. 

 Veterinär och folk i omgivningen har gissat på blandras mellan raserna; mastiff, Pyreneerhund, Golden retriver och Schäfer. 

Vad tror ni att han är? Alltid roligt med gissningar. Vi kommer att göra ett DNA-test på honom när vi får ta hem honom till Sverige. Men vad tror ni att han är en blandning mellan?

Annons:
Wellcraft
2017-10-27 21:58
#1

Herdehundsmix gissar jag, ganska vanligt i Spanien. Kanske även inslag av schäfer.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

landsbygdsbo
2017-10-27 21:59
#2

Varför importera hund när det finns hundar här. tokerier..

Sjuttan
2017-10-27 22:00
#3

Att det är Pyreneer syns tydligt men vad mer? Kanske Leonberger.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

eala
2017-10-27 22:33
#4

Landsbygdsbo: Vi bor för tillfället i Spanien och volontärarbetar då och då på ett stort hundshelter. Vi har nu planerat att flytta tillbaka till Sverige - men det förändrar inte det faktum att jag tycker att fler människor borde ge en hund som redan satts i livet en ny chans att komma till ett bra hem. 

Givetvis kan vi vända oss till hundstallet eller liknande nästa gång. Men nu bor vi i Spanien och förälskade oss i denna hund och jag är otroligt glad att vi hittade  just honom.

hemul
2017-10-28 03:12
#5

så klart. Finns väl ingen som gillar hundar som inte anser att hundar är personer, personligheteter. Klickar man med en hund så gör man. Bor man dessutom i samma land som sin förälskelse - så mycket bättre. 😉

Hornslandet
2017-10-28 14:11
#6

Fast 9 kilo vid 3 månaders ålder är inte stort. Det vägde min vid typ 9 veckor, vid 3 månader var han över 15kg. Och han är ingen gigantras, ca 40kg som vuxen.

Annons:
landsbygdsbo
2017-10-28 14:32
#7

#4 de flesta gatuhundar som importeras, importeras inte av svenskar som bor i ex Spanien eller hur?

Det är, kvalificerat vansinne att importera djur, när det inte sker av avelsintresse.

Undantag kan accepteras för sk. flyttgods.

Likaså skulle försäkringsbolag inte ta i dessa importhundar…

Att ta hem en hund som har en bakgrund man inte känner till är minst sagt oansvarigt.

Hornslandet
2017-10-28 19:05
#8

#7 Viss sanning i det, men även överdrifter. Knappast som alla som har svenskfödda hundar vet mycket om deras bakgrund. Det handlar mer om huruvida ägaren tar sitt ansvar med denna hund här sen, givet att den har en annorlunda bakgrund och uppväxt.

eala
2017-10-29 10:14
#9

Jo, det är sant det ni skriver. Däremot kommer han att kastreras (vilket är ett måste för detta shelter), vi vet också vad han har varit med om framtill dess att han kom till oss - då han är så pass ung. Vi kommer också göra DNA test (finns test som man kan skicka in till USA) där man får reda på vad han har för raser i sig. Och han är enbart vår sällskapshund, har tagit vaccinationer och blodprov etc och har några kvar att ta innan han får komma till Sverige. Sjukdomar som hjärtmask till exempel har blivit ovanliga i provinsen vi bor i och de har en bra veterinär från Tyskland på plats som testar honom för sjukdomar som är vanliga här. Givetvis kan vi inte veta allt om honom såsom en avelshund med lång stamtavla. Men vi kan göra så mycket vi kan för att ta reda på hans bakgrund för att på så sätt också lära känna honom bättre. Lite därför jag skriver här också. Men jag förstår varför ni tycker som ni gör.

Sjuttan
2017-10-29 11:02
#10

Jag har också haft en spansk hittehund! Hälsan är inget problem med seriösa ideella organisationer. Veterinärkontrollerna är rigorösa efter alla regler som Jordbruksverket föreskriver. Alla nödvändiga vaccinationer och blodtester utförs och föreskrivna veterinärkontroller . Hundarna kastreras också innan de adopteras. Inga som helst problem att försäkra. Att adoptera en svensk "begagnad" hund innebär mestadels en stor hund med beteendeproblem som förre ägaren inte klarat av. Inget alternativ för mig som äldre kvinna. Jag tycker det är tråkigt att här på I Fokus finns så många som hoppar på o kritiserar andra. Dessa "besserwissrar" gör att nöjet med en diskussionssajt inte blir detsamma. Det gäller inte direkt här på Hundar i fokus utan på många andra. Kan det vara så svårt att vara lite öppensinnad och positiv? För egen del börjar jag tveka innan jag skriver något här.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Denna kommentar har tagits bort.
jenmjao
2021-05-12 17:25
#12

Tycker inte hunden låter så stor, vid 3månader vägde min malle 13-15kg, han väger idag (67cm i mankhöjd) mellan 35-38kg.

S
2022-08-15 17:30
#13

Jätte larvigt med den diskussionen ´det finns hundar här i Sverige´, varför ska man hämta hit hundar från andra länder. Bra att hjälpa, tänka på andra!!!!!
Vidga sina vyer lite och inte vara så inskränkta.
Man kan se på tassarna om det blir en stor, mellan etc…
Brukar vara en ganska bra måttstock. För jag har nog aldrig sett en liten hund med stora tassar eller vice versa.

Annons:
S
2022-08-15 17:33
#14

Vill bara tillägga att gatuhundar brukar ha många raser inblandade.

UlrikaD
2022-08-15 17:33
#15

#13 Nu är hunden 5 år gammal så antar att dom fått reds på det nu;)

Upp till toppen
Annons: