Annons:
Etikettbeteende
Läst 1012 ggr
bellahandersson
2017-08-19 19:27

Skällande hundar

Hejsan

Mitt problem är att mina 2 små tikar skäller, så fort jag går utanför dörren,  och dem skäller ända tills jag kommer tillbaka, kan vara att jag är borta i 3 timmar , så skäller dem tills jag kommer innanför dörren. & jag skulle vilja få råd av er om ni har något som jag kan testa eller vet hur man får bort skällandet. 

Dem är 1 & 3 år , mor och dotter. :) 

Hundrasen är York/shih-tzu/malteser 

Tacksam för alla svar & råd! :) 

Mvh Isabella

Annons:
Herveaux
2017-08-19 19:53
#1

Har du ensamtränat ordentligt?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

bellahandersson
2017-08-19 21:18
#2

jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga att träna dem, därför frågar jag =) har du något förslag om hur man kan börja?

Hornslandet
2017-08-19 21:55
#3

Mitt råd. Tänk ut ett kommando du vill använda ("kommer snart" eller "stanna kvar", whatever). Sen säger du det kommandot, tar på skor/jacka/whatever, går ut, låser, låser upp går in igen och klär av dig/tar av skorna. Se om du kan vara utanför dörren några sekunder innan de börjar skälla, eller om du måste gå in direkt, men poängen är att du ska hinna in igen innan de skäller. Du får testa och se just detta.

Sen sätter du upp ett mål. Tex jag ska göra detta 300 gånger. Så är det bara att beta av och räkna neråt. Efter 10-30 gånger kan du testa att stanna utanför 15-20 sekunder, om de inte skäller så bra, variera då tiden du är ute framöver mellan nån sekund och 20 sekunder. Börjar de skälla så vänta tills de gör ett litet uppehåll och gå då in.

Ignorera dem totalt när du går in. Tänk exakt som när du ex. går på toa. Inte hälsar du på dem när du kommer ut därifrån? Gör samma sak här, klä av dig, gå in i köket och gör nått helt annat, sen kan du klappa dem lite lugnt efter en stund om du vill.

Kanske måste du inte göra det 300 gånger, kanske måste du det. Detta är mitt råd då det har gett effekt i min träning med min valp, just att det kanske behövs just en sån mängdträning. Poängen är att ta udden av att försvinna genom ytterdörren, att det inte ska vara så speciellt. Sen kan man börja utöka tiden hundarna är hemma ensamma. Jag körde såhär, sen när min (tidigare konstant skällande) valp plötsligt la sig ner helt tyst när jag gick ut en minut efter (många) 3-sekunders-utevistelser så började jag utöka tiden då jag märkte att det plötsligt gick lika bra med 5-10 minuter som med en.

bellahandersson
2017-08-19 23:07
#4

Jassyjeff tusen tack att du la ner energi och skrev detta. Detta ska jag absolut börja träna med. Tusen tack för ditt svar :D

Upp till toppen
Annons: