Annons:
Etiketthälsa
Läst 893 ggr
tiger tok
2017-10-17 07:25

Minska kräkningar?

Min valp (ca 7 mån) får fyra mål mat om dagen (frukost,lunch,middag,kvällsmat). Jag skulle vilja ta bort kvällsmaten, men det går inte. För han kräks då.. Jag har minskat kvällsmaten så det bara är lite grann, men fortfarande något för magen att göra liksom. Inatt gick jag och lade mig tidigt (21:20) och vid klockan 5/6 vaknar jag av att han kräks (det är alltid två högar med galla (gult klet) och lite mat i. Jag torkar upp och vi går och lägger oss igen. Nu har detta inte hänt på ett tag innan inatt, men det känns jobbigt både för min och hans del. Mitt mål är ju att kunna ta bort kvällsmaten, eller är det helt omöjligt? Har ni några tips? Jag antar att han kräks för att magen är tom. Han äter just nu Doggy valp, skall kanske gå över på mush/BARF senare, eller åtminstone ett bättre torrfoder.

Annons:
Jojaton
2017-10-17 08:20
#1

Vid vilka tider ger du maten ungefär? Har du provat att ta bort middagen istället? Jag tror det kanske är för att magen är tom för länge på natten och det är därför han spyr.

Johanna - Instagram

tiger tok
2017-10-17 08:27
#2

Frukost:7:20 Lunch: 12/13 Middag: 17/19 Kvällsmat: 21/22 Har provat en gång, men så kräktes han också.

Brillo
2017-10-17 09:45
#3

Våran hund kräktes också ofta på natten förut. Men antagligen var det för att han åt fort. När vi köpte ny skål med en upphöjning i så att han inte kan slänga i sig maten så har han inte kräkts en enda gång. Vi ger nu tre gånger om dagen; 7,14,21

Hornslandet
2017-10-17 10:49
#4

Har du testat att helt enkelt ge 3 gånger om dagen, och att då det sista målet mat är lika stort som de övriga? Dvs att han i princip får 1/3 av dagsransonen nära inför sänggång? Jag ger 3 ggr om dagen, och det händer ofta att det blir sista målet mat precis innan vi går och lägger oss (eller en kort sista rastning mellan då).

[Forest]
2017-10-17 11:02
#5

Hur gammal är valpen? Har du kollat upp så han inte har magkatarr för det låter som det kan vara det som spökar. Men annat torrfoder kanske hjälper även magsmältningen, vi har en som haft strul med magen efter bytt foder till (acana) så mår hennes mage mycket bättre.

tiger tok
2017-10-17 12:37
#6

Funderar på att ha lunchen senare, och därefter ha middagen lite senare, och ta bort kvällsmaten?

Annons:
swapp
2017-10-17 13:25
#7

Kan du inte testa att ta bort lunchen eller middagen istället för kvällsmaten? Och så får han mer mat på kvällen. Jag tror det är bra att han får i sig mat så sent som möjligt så att inte magen går tom under natten.

Jojaton
2017-10-17 13:52
#8

Ja jag hade nog också gjort som #7 säger, frukost samma tid, lunch runt 15 om det går, och sen sista målet vid samma tid som du ger nu. När du tog bort middagen, kräktes han under ”dagen” eller på natten då?

Johanna - Instagram

Elsis matte
2017-10-17 14:27
#9

Jag har en hund med känslig mage som behöver något på kvällen för att klara nattfastan. Men ger då inte mat utan en liten bit fiberrikt knäckebröd. Vet andra som kör med torkad lunga som magfyllnad.

Sugar Mist
2017-10-17 15:34
#10

Ge lite torkad lunga innan ni sussar :)

-

alltidnordin
2017-10-17 19:33
#11

Som #10 säger så fungerar torkad lunga super för tom mage 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

[Forest]
2017-10-18 10:16
#12

Torkad lunga kan även ge lös mage, så mitt tips är testa ge det tidigare första gångerna för slippa springa ut på natten. Har själv gett våra torkad lunga o vet att det kan ge lös mage.🤪

Jag ger ännu rådet att kolla lite mer så hunden inte har magkatarr. Finns lite trådar kring detta här inne på hif men även på nätet.

Upp till toppen
Annons: