Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1926 ggr
Lotta1983
10/12/17, 10:43 AM

Skaffa hund som ensamstående

Hej!

Jag är ensamstående med två barn. Drömmen är att skaffa hund när jag har ett fast jobb. Studerar just nu. Är ju däremot osäker på om det fungerar rent praktiskt. Hur gör ni andra som jobbar? Åker ni hem på lunchen? Har ni någon annan som kan gå ut med hunden? Vet ju att det finns hunddagis, men vad jag förstått passar det inte alla hundar plus att det verkar vara väldigt dyrt. Jättenyfiken på hur ni andra löser det:-).

Annons:
JoannaLi
10/12/17, 11:13 AM
#1

Jag har med hunden på jobbet om jag kan, åker hem och rastar på lunchen om jag kan - annars har jag dagmatte. (Ibland är det min mamma som kommer och rastar, men oftast är det en "okänd" dagmatte :) )

Dagmatte behöver inte vara så mycket billigare än dagis, i min erfarenhet :)

Lotta1983
10/12/17, 11:29 AM
#2

Dagmatte var ju smart förstås:-). Kan tänka mig att det kostar en del. Gäller att ha en rejäl buffert.

Jojaton
10/12/17, 11:31 AM
#3

Jag bor själv och skaffade hund i somras. Jobbar i butik, 4-5 dagar i veckan i en närliggande stad (20 min med tåg) så jag har inte möjlighet att åka hem på lunchen. Har dagmatte när jag jobbar, i veckorna är det en ”okänd” dagmatte, på helgerna brukar mina föräldrar ställa upp. Min dagmatte är otroligt billig - jag betalar ungefär 1000kr i månaden, vissa mindre vissa mer beroende på hur jag jobbar. En bra sak att tänka på om du skaffar valp är att de första veckorna måste du ha hjälp bara för att kunna åka och handla tex.

Johanna - Instagram

Isalel
10/12/17, 12:45 PM
#4

Jag är inte ensamstående men har 3 barn mellan 6-11 år. Sambon jobbar fram till 19 så jag är ofta själva med hushållet om kvällarna :) Att ha någon typ av hundpassning skulle jag säga är nödvändigt om man inte jobbar deltid eller kan ha hunden på jobbet. Det jag tänker mer på är hur stora barnen är! Om hunden behöver rastas på kvällar/nätter? Kan barnen lämnas själva? Mina barn är så pass stora att jag kan lämna dom 15-20 minuter utan problem. För vår del var det en klar fördel att vänta med hund tills det var möjligt, för hunden får inte följa med till lekplatser i vår kommun och får heller inte följa med när man ska hämta och lämna på dagis/fritids (på skolområdet).

taxarärbäst
10/12/17, 12:53 PM
#5

min mor jobbar natt och har med sin hund. Jag kommer börja studera nästa år och min tag kommer va ensam tills jag kommer hem. Jag jobbar nu och han klarar av det så bra att va ensam hela dagen :) det är att lära den! min hund sover tills jag eller sambon kommer hem

JoannaLi
10/12/17, 2:18 PM
#6

#5 Alla hundar klarar inte att vara ensam, trots träning :)

Annons:
Elsis matte
10/12/17, 4:05 PM
#7

Som andra skrivit: räkna med att du behöver dagmatte eller annan passning, för det är inte många hundar som är ok med runt 9-10 timmars ensamhet varje vardag, med bara en rastning. Särskilt kan inte valpar vara ensamma mer än korta stunder, och det kan ta minst något år innan hunden är mogen att vara ensam flera timmar. Räkna med att lägga runt 2000 i månaden på hundvakt, det går förstås att hitta billigare om man har tur men räkna med den summan cirka. Jag har själv välsignad med en pensionerad mor som gärna tar hundarna på dagarna…

CayKantos
10/13/17, 2:55 PM
#8

Sen finns det hundrastare som kommer hem till dig o rastar hunden. Brukar vara lite billigare än ngn som tar hand om hunfen alla timmar du ör borta. Finns både som firma (hag jobbar så med ett firma) eller privarpersoner såsom dagmatte mm.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lotta1983
10/13/17, 11:04 PM
#9

Tack snälla alla ni som svarat:-)! Nu har jag absolut en hel del att fundera på. Har varit intressant att höra hur ni löst det och vad man bör tänka på i framtiden:-).

hemul
10/15/17, 3:05 AM
#10

Men är det så? Har fått uppfattningen att hundrastare tar en skälig tempenning, medan dagmattar tar typ en timmes lön för hela dagen (som jag själv som fick 100/dag).

Hornslandet
10/21/17, 8:29 PM
#11

Ang kostnad för dagmatte så är det ju allt från gratis till dyrt, tror det är svårt att säga vad det "ska" kosta :)

Jag säger såhär, se till att ha två stabila hundvakter (eller en om den är VÄLDIGT tillgänglig och pålitlig). Du kan inte räkna med att hunden skall kunna vara hemma om dagarna, verkligen inte om du jobbar heltid.

Däremot om du har hundvakt om dagarna som kan hantera en valp, då går det absolut! Eller om du som jag hade turen att kunna jobba hemifrån i princip så mycket jag ville nu när min hund var valp.

Ensamhetsträning är väldigt olika från hund till hund. Min kunde fanken inte vara ensam alls fram tills han var ca 8 månader, trots mycket träning. Dvs, skällde direkt, och ihållande. Men nu 4 månader senare så går det bra att lämna honom en timme eller så om han bara är välaktiverad, rastad och trött. Säkert kan han vara ensam längre också, bara inte blivit så att jag behövt lämna långa stunder. Men jag ser det som att klarar han en timme så klarar han antagligen mer också framöver. För mig är det inte viktigt att det ska funka med heldagar hemma, mer att typ handla, gå o fika, ta en öl o dylikt ska funka.

Upp till toppen
Annons: