Annons:
Etikettraser
Läst 1765 ggr
Berit54
10/10/17, 6:25 PM

Eurasier eller svensk lapphund

Jag och min man, med hejarop från barn och barnbarn, går i köpa ny hund tankar. Vår tidigare hund fick somna in förra året då 12 år gammal, en blandras (bc, golden, labrador) och längtan efter en ny hund är stor. Vi vill ha en lagom aktiv hund i lagom förpackning, tidigare hunden var 61 cm i mankhöjd och vägde mellan 25 och 30 kg, nästa hund får gärna vara lite mindre. Har varit inne på kelpie men insett att de har ett annat aktiveringsbehov än vad vi kan erbjuda. Samtidigt vill vi ha en smart och pigg hund. Nu har vi fastnat lite vid den Svenska lapphunden och Eurasiern och undrar om det är någon som har erfarenheter av dessa raser. Vad har de för behov etc (hundar som larmar med skall är vi vana vid). Vi söker en hund som framförallt gillar långa promenader i skogen och vid havet men samtidigt också mys i soffan. Vi söker ingen hund att tävla med men träna vissa hundsporter och bruks kan vi tänka oss. Vi bor i radhus med närhet till mycket natur, min man är pensionär och vi har ett barnbarn på snart 11 år. (Terriers av olika slag går bort, liksom pudel)

Annons:
Frida B
10/12/17, 10:17 AM
#1

Vad är det som lockar hos de två raserna? Den svenska lapphunden är ju en av våra svenska raser, speciella hundar på många sätt. Dom är ganska envisa som jag förstått det, larmar när det kommer någon. Har viljan att jobba men nöjer sig med att vara med familjen, rätta mig om jag har fel någon. Men från början är dom avlade för vall och jakt, så finns säkert ett större mått av jakt i dom. Eurasiern är avlad för sällskap, inte till jakt etc. Reserverade hundar som är tillgivna sina flockmedlemmar. Eurasiern är större än lappisen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fransu
10/12/17, 5:19 PM
#2

Eurasiern tror jag skulle passa er. Titta även på keeshond.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Momos
10/13/17, 3:17 PM
#3

Tycker en Eurasier passar. De är sällskapshundar som gillar att gå långt, men är också lite som potatissäckar hemma i soffan 😃 Min kille skäller inte, endast om har tror han hörde något utomhus när det är bäck mörkt och han blir lite rädd, men varningsskall osv gör han inte. Grannarna brukar kommentera på hur tyst han är 😊 Han är väldigt glad i folk, men han låter dem vara efter han har hälsat och hänger bara runt. Väldigt lugn av sig i sättet (väldigt hög retningströskel) och älskar sina promenader & att spåra.

Han har ingen vidare träningslust, är ingen "godis-hund" (även om han verkligen älskar godis så har han inte koncentrationsförmågan till träning) osv. Man kan träna lite grann men han tappar intresse efter 5-10 min. Inte för att han är dum, han lär sig tricks väldigt väldigt fort, men han orkan inte repetera saker om och om igen. På så sätt är han väldigt självständig, jag har inte lärt honom mycket av hur han uppför sig utan han tänker för sig själv och gör egna beslut. Om man vill att hunden ska andas efter kommando så är det nog inte en ras som passar. 

Eurasiers ska inte vara reserverade, men i och med att de ska "inte bry sig" så kan det hända att de blir osäkra därav reserverade om man inte låter de träffa mycket folk som små. Så den träningen tycker jag nog är viktigast. Lyckligtvis inga problem med min dock som inte träffade så många men älskar allt och alla…

Tycker han passar rasbeskrivningen ganska bra 🙂 Det finns grupperna "Eurasier Sverige" och "Eurasier Sweden" på facebook som du kan kolla runt i & fråga folk för olika erfarenheter!

Frida B
10/13/17, 4:01 PM
#4

#3 reserverad är inte osäker. En reserverad hund är en hund som inte bryr sig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Momos
10/13/17, 4:06 PM
#5

#4 Det sa jag inte att det var. Håller inte heller med din definition av reserverad. För mig är en reserverad hund en som aktivt undviker eller ogillar kontakt, inte en hund som varken gillar eller ogillar det.

Frida B
10/14/17, 12:56 PM
#6

#5 fast ingen hundras ska ogilla kontakt. En reserverad hundras skall inte vara intresserad av andra. Det handlar inte om vad vi tycker. Reserverad hund har av någon anledning tolkats negativt i folkmun, men det det faktiskt menar är just ointresserad.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Frida B
10/14/17, 12:59 PM
#7

Mycket läsvärd text (kan man kalla det krönika) om vad en reserverad hund är pch varför folk tolkar reserverad hund som negativt. http://hundmanniska.blogspot.se/2012/12/vad-innebar-det-nar-en-hund-ar.html?m=1

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: