Annons:
Etikettraser
Läst 1055 ggr
Mannis
10/9/17, 5:50 PM

Tax eller chihuahua?

Behöver hjälp i val av ras! Hade i min barndom en tax så jag är mycket förtjust i dem och vet att de är både envisa och personliga! Har nu en snart två år gammal chihuahuahane, som vi vill ha ett sällskap till. Så jag tänkte köpa en dvärggax nu, men är det ett klokt val med tanke på vår chihuahua? Passar de ihop? Jag gillar vavan för de är ganska lugna inomhus och anpassar sig så bra till oss i familjen. En tax har ju alltid lite jakt i sig och kanske är svårare att ha lös? Men å andra sidan väldigt roliga! Vad är era erfarenheter? Tacksam för råd.

Annons:
Hornslandet
10/9/17, 5:58 PM
#1

Kan inte säga mycket om raserna, endast en sak.. Har träffat flera med tax, och hundarna var toppen. Trevliga som sjutton! MEN. Flera av dem hade väldigt stort intresse för vilt, och snappade de upp ett spår så kunde de mycket väl sticka, och det FORT. Att ha just de hundarna lösa fanns inte riktigt på kartan. Men det är ju bara anekdoter, förstås.

Mojma
10/9/17, 5:58 PM
#2

Dom kommer nog gå jätte bra ihop, det absolut enda jag kommer på är just det du skriver att det såklart finns jakt i en tax. I övrigt behöver du inte tänka på något utan välj i så fall den ras du känner för mest. Som du säger - taxar är roliga pigga lekfulla små hundar! Kommer gå utmärkt med din vovve :) Så som sagt det enda du får väga över är huruvida du känner att du vill ha en tax trots mer jaktinstinkt. (Dock beror ju detta också mycket på vad du väljer för avlad tax, mycket, eller lite, jakt i sig) Alla är ju inte tok-avlade på jakt finns ju lite mer sällskapsinriktat också nu för tiden.

Maria
10/9/17, 6:08 PM
#3

Åh jag som bara älskar taxar❤️ och har haft två. Mina kom jättegott överens med andra raser, stora som små.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mannis
10/9/17, 10:02 PM
#4

Tack snälla för era bra svar! Jag tvekar på tax just för att det kan vara svårt att ha den lös hemma på vår gård som ligger intill skogen. Vi har hästar och chihuahuan går lös när jag är i stallet och håller sig på gården. Vilket jag skulle vilja träna nästa hund att också göra! Ska titta på en långhårig dvärgtax, långhåriga har ju minst jakt i sig så det kanske kan gå…

hemul
10/9/17, 11:46 PM
#5

Tänk dig in i worst case scenario. D.v.s. hur saker och ting kommer att funka på gården och annars om ni inte alls kan ha taxen lös. Hur du ska göra när du är ute på gården, är i stallet, går promenader o.s.v.  Verkar det acceptabelt eller känns det som om det skulle bli jättejobbigt?

Skulle inte chansa på att det går som jag vill utan mer tänka på om jag fortfarande skulle vara nöjd om det inte gör det.

Tänker inte så med varenda egenskap en hund kan ha, men de det är risk att de har i hög grad och som kan bli besvärliga, inte passar in på vad jag vill ha och hur jag lever.

taxarärbäst
10/11/17, 3:00 PM
#6

min långhåriga dvärgtax är helt fantastisk! hans jaktinstingt finns inte. MEN han är helt galen i tikar! det är vårt enda problem.

Annons:
Upp till toppen
Annons: