Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 725 ggr
Candy Blue
2017-10-09 11:30

Kräsen hund

Jag har precis tagit hem min hund efter att han har bott hos mina svärföräldrar i några år.

Innan han flyttade dit hade jag mycket problem med att få honom att äta, men där åt han bra när han bodde med 2 andra hundar.

Nu har vi flyttat hem till min mor och hennes familj och jag får honom inte att äta sitt foder utan han vill bara ha specialfoder som min mors ena hund behöver då han problem med magen, men jag får honom knappt att äta godis heller, bara vissa och bara ibland och inte kyckling som alltid har varit hans favorit innan.

Vad ska jag göra för nu har vi varit ute i 1,5 -2 timmar och när de enda godiset han äter för tillfället tog slut så kunde jag ju inte belöna honom med annat än med klappar och uppmuntrande ord vilket inte alltid hjälper när det kommer andra hundar i närheten då han är ganska osäker.

Tacksam för alla svar och tips!

Annons:
Drakellen
2017-10-09 16:45
#1

Tja, min "go-to" lösning på kräsna hundar är att låta maten stå framme i 10 min och sedan ta bort maten. Äter hunden så är det bra, annars får den vackert vänta till nästa mål serveras. Alla hundar äter förr eller senare när de är hungriga. Om det är en plötslig betendeförändning tycker jag dock att du ska kolla med veterinär först.

Candy Blue
2017-10-09 19:56
#2

#1 Hej! Okej, tack för svar! Har dock testat de också och han har inte ätit ändå :( och han äter knappt godis heller så jag blir lite orolig :/

hemul
2017-10-09 23:52
#3

Äter han kött då? Provat med färskfoder eller BARF?

Candy Blue
2017-10-10 05:18
#4

#3 Det går ibland, men inte alltid det heller. Men ska kanske kolla på BARF helt men jag är på g att säga upp mig så har inte jättegott om pengar just nu så de är om man hittar någon superbillig bonde eller liknande.

Lord Vulcan
2017-10-10 05:59
#5

Har oxå en kräsen hund. Om inget är fel på din hund, hade jag låtit torrfodret stå. Dom äter när dom blir hungriga.

Candy Blue
2017-10-10 07:44
#6

#5 Okej, så bra :) Önskar jag hade kunnat låta fodret stå framme men han äter inte då heller, och mammas hund som har magproblem kommer äta upp allt och så blir han dålig :(

Men jag ska testa att ställa ner skålen nu :)

Annons:
Elsis matte
2017-10-10 09:03
#7

Jag tycker definitivt det är dags för veterinärkoll ifall hunden inte ens äter godis som den normalt gillar. Det kan handla om smärta från munnen/tänder, halsen eller gastrit. Om det inte finns någon fysisk orsak tycker jag ändå att det är viktigt att hjälpa hunden komma igång med ätandet. Testa dig fram med vad som fungerar och först när ni kommit in i en bra rutin så kan man börja köra på en hårdare linje med att bara ge fodret och plocka bort om han inte äter.

Sattyg
2017-10-10 09:30
#8

Tycker han om att spåra? Jag tänker att du slänger ut maten på gräsmattan så han får jobba för maten.. Vissa hundar går igång på det :)

StellaAG
2017-10-10 09:37
#9

Skulle också rekommendera en koll hos veterinär, för att utesluta ev smärta eller sjukdom.

Vad är det för ras, vad väger han och hur mycket mat får han? Ibland så kan man oroa sig över att hunden inte äter, men så beror det på att man ger hunden för mycket mat. 

Om hunden är kollad hos vet, och får lagom mycket mat, men ändå inte äter… Ja då skulle jag helt enkelt sluta ge hunden mat i skål. Gör matstunden rolig så hunden får jobba för maten, det brukar alltid kicka igång matlusten. Jag skulle inte vänta ut honom om han inte äter (alltså ta bort maten), för det kan faktiskt få motsatt effekt. Hunden vänjer sig vid att svälta. Försök istället skapa bra matrutiner (som #7 säger) så att han kommer igång med ätandet!

Candy Blue
2017-10-11 22:59
#10

#7 #9
han har ätit helt felfritt hos min svärmor så jag vet att det inte är problem med det utan mer att det inte är någon konkurrens om maten men han måste äta inne på mitt rum då mammas hund som har magproblem går och äter upp allt han kan hitta och speciellt sånt han vet att han inte får ta.

Han är en blandras mellan bichon havanais och malteser och det är inte att han får  för mycket för han har fått en skål med mat idag som han inte ätit upp, och likdant igår men så kom vi till min syster idag och han fick en bit kyckling som jag delade på och kollade så att de inte var ben i då den var tillagad och den åt han med god aptit :)
Okej, så bra då ska jag testa det lite mer för de kan funka :D men ibland spottar han ut de om de typ inte passar han för stunden för att kunna ta en likadan godis om en stund typ..

Candy Blue
2017-10-11 23:00
#11

#8 Ja, ibland, men han tycker det är roligt med trickträning och brukar göra alla tricks han kan för att visa upp sig :D

Candy Blue
2017-10-11 23:02
#12

#9 Han väger ca 5-6 kg och är en kastrat.

Candy Blue
2017-10-11 23:03
#13

#7 #8 #9 Han är pigg och lika galen som alltid och blir helt tokigt glad när man kommer hem och vill busa och sådär :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: