Annons:
Etikettvalpar
Läst 1733 ggr
[SweetSunday]
10/4/17, 1:47 PM

Tips om lekutveckling

Hej! Min valp och jag har lekt tillsammans ända sen han kom hem till mig i början av sommaren. Han är nu 6 månader. I början tyckte han mycket om jakt-lekar (ex jaga sopkvast), så småningom kunde vi kampa lite (men det var aldrig lika populärt som jakt). Han gillar också att brottas (och bitas…). Jag bjuder in honom till denna lek ibland, men den är bara okej när det är jag som föreslår det eftersom jag inte vill att han ska bitas i kläder och på händer på eget initiativ. Det här älskar han, men blir lätt lite för uppspelt --> han bits för hårt eller bits mot ansiktet (jag blir då lite avvaktande och tycker att leken blir lite "otäck" eller iallafall gör leken lite för ont. Jag skulle vilja utveckla kampleken, det är en så perfekt lek att använda som belöning, men oftast tittar han bara oförstående på mig när jag försöker kampa med honom, eller drar han i leksaken i 5 sekunder och släpper sen och säger typ (med blicken ;) ) "men kasta den då, jag vill ju jaga!". Jag skulle vilja utveckla en lek där vi kan ha två leksaker och vi växlar kampandet mellan den ena och den andra leksaken (det är typ målet) på kommando. Hur har ni lärt era hundar att kampa och att uppskatta kamp? Ser ju att många som tränar med sina hundar (lydnad, bruks ect.) kampar ganska intensivt med sina hundar som belöning, hur lärde ni in den belöningen? Det verkar så kul och jag skulle vilja ha mer lekar att växla mellan än att kasta iväg leksaker och brottas (och få bitmärken på armarna/kläderna :P ).

Tacksam för alla tips ni har!

Annons:
JoannaLi
10/4/17, 5:13 PM
#1

Inget utvecklat svar, man har du provat att sätta favoritleksaken på ett längre rep/koppel (1-3 meter), som du kan dra på marken medan du fortfarande håller i? Det gör ju att hunden kan jaga tills den kommit igång så pass att den kan kampa, och så belönar du kampen. :)

[SweetSunday]
10/4/17, 6:30 PM
#2

#1 Det har jag inte testat :) Blir ju lite liknande som med sopborsten (dock lite svårare att kampa med borsten :P ) så det borde han tycka om :) Tack! Får testa och se om det blir mer intressant med kamp då :)

[kinjelooo]
10/4/17, 6:52 PM
#3

Rekommenderar kursen "lek- och belöningsutveckling" hos k9education, finns både online och irl :)

[SweetSunday]
10/4/17, 7:05 PM
#4

#3 Tack för tipset! Ska kolla på det :) Vi är anmälda till en lek- och belöningskurs (bara en dag dock) på Hundungdomsklubben här i stan som är om ca 2 månader så vi får förhoppningsvis hjälp med detta då också, men skulle vilja smygstarta lite i detta då jag tycker att det känns som ett viktigt steg innan all annan träning kan fungera optimalt :)

[SweetSunday]
10/4/17, 7:10 PM
#5

#3 Måste bara tillägga att jag håller på och läser om k9education just nu och det verkar ju perfekt! Det är precis det hon nämner som vi ofta har problem med (förutom just kamp osv.) att ALLT annat är så intressant så jag får inte ens chansen att ge någon positiv förstärkning eftersom godis eller lek i de fallen är helt ointressant i hans värld. Han vill hellre hälsa på alla andra hundar han ser eller nosa på alla kissfläckar som finns längs vägen osv :P

Sugar Mist
10/4/17, 8:30 PM
#6

Alltså, när det gäller att utveckla ett fast grepp och en vilja att leka så ska valpen/hunden få vinna mycket i början, kampar den i 2-3 sekunder med fast bett så får den leksaken och det är jättekul, sen kan man plocka fram en ny leksak som du leker med och när valpen tar grepp om den så vinner den denne leksaken och så växlar man. 
Sen utökar man trycket på hunden, belastning etc.

Är målet att växla mellan två leksaker på kommando eller att han ska kunna växla mellan det han sysslar med och fokusera på dig och leksaken? 

När det gäller det du skriver i #5 att han hellre drar efter andra hundar eller nosar på kissfläckar så får du backa i träning för du ställer krav han inte klarar, eller så tränar du för länge åt gången.

Du kan ju se om du inte kan stämma träff med någon annan hund som är stabil och be om att få träna kring denne. 
Om han gillar jakt, köp något fluffigt och mjukt du kan dra.
Jag använder Denna leksaken x2 när jag tränar, som jag växlar mellan och tycker hon någon annan hund är intressant så gör en konstiga påkallningsljud och drar längs med marken, då brukar hon dra efter och lek är ju väldigt belönande i sig! :)

-

Annons:
[kinjelooo]
10/4/17, 9:10 PM
#7

#5 jag läser den kursen nu och ser redan små framsteg :) och då pratar vi vuxen hund med noll intresse för kamplek eller leksaker öhd (utöver att slita sönder dem…)

[SweetSunday]
10/4/17, 9:18 PM
#8

#6 Så egentligen ska jag släppa leksaken direkt när han tar tag i den?

Målet med kampandet var att kunna byta leksak så att jag kan styra leken (och dessutom alltid har en leksak kvar om han skulle springa iväg med den ena). Det är pga av att han ofta tar en leksak och springer ärevarv samt för att få in mer regler i leken som jag vill träna på detta. Det jag skrev i #5 hade egentligen inte med frågeställningen att göra, utan det var bara att jag såg att hon som hade kursen hade skrivit om just detta med att hunden har svårt att fokusera på matte (eller helt enkelt inte tycker att matte är tillräckligt intressant), vilket jag känner igen från min egen hund så var mest glad över att leken kan hjälpa till där med :-) Oftast kan han gå i koppel riktigt bra. Till och med hundmöten går bättre och bättre sålänge inte den hunden vi möter bryr sig om honom. Om den andra hunden visar intresse stannar Darwin (min valp) och ylar/skäller/piper för att han vill hälsa. Ibland när vi är på gräsområden eller inne i skogen (om vi går i koppel) kan lukter och annat vara så pass intressant att det jag erbjuder inte spelar någon roll. Är vi på brukshundsklubben så är det enda han fokuserar på alla andra hundar (de gånger det bara är typ 5 hundar där går det ganska bra efter en stund när han lugnat sig). Piper, drar i kopplet, ylar för att han vill hälsa. Jag tror att lek och att skapa intresse för mig själv hos honom kan hjälpa mot detta med (samt att vi går till brukshundsklubben för att träna på detta, är det en bra dag tränar vi enkla kommandon och trick men är det en dålig dag tränar vi bara kontakt och sitta och titta på de andra). 

Jag vill nog egentligen lära mig fler sätt att leka på och på något sätt lära oss tillsammans vad som är så kul att omgivningen blir ointressant… typ. Vill ha roligt med min hund helt enkelt :-)

Det går jättebra att träna med hans syster exempelvis eftersom de två är vana vid det (de två går valpkurs tillsammans (vi är bara 2 då) samt att vi tränar ihop en-två gånger i veckan utöver det). Vår unghundskurs börjar nu på söndag och då kommer alla hans syskon vara med (5 st + Darwin) så då får han ju träna med ett lagom antal hundar närvarande.

Tack för tips! Ska kolla in den leksaken! :-D

[SweetSunday]
10/4/17, 9:20 PM
#9

#7 Tar du onlinekursen då? Är den lätt att förstå? Är lite orolig att det blir för svårt och att jag gör fel osv när jag inte har någon fysisk person som kan guida mig :P

Sugar Mist
10/4/17, 9:38 PM
#10

#8 Nä, inte direkt, men håller han kvar den någon sekund ska han få den, vem vill liksom ha något man inte får behålla? :) 

Ha två identiska leksaker och se till att det ALLTID är roligare att leka med dig än själv, springer han iväg med leksaken får han göra det, spring åt motsatt håll med den andra leksaken, rulla runt, skapa intresse!
Det är hos dig leksaken är rolig och det är hos dig det händer saker.

Min valp stal också leksaker i början och sprang iväg, nu kommer hon gruffandes med den och trycker in i handen, för att det är så mycket roligare att kämpa för den och få vinna den :) Att ligga själv och tugga på den, vad är det jämfört med superroliga matte med en leksak man kan ta? 

Ha som krav också att aldrig leka på träningsplanen, med andra hundar alltså. 
Där tränar du och hunden, inte hunden och någon hundkompis. 
Ni ska ha er bubbla och gör det till vana helt enkelt, springer han fram ha lina på honom så du kan stoppa honom innan och när han vänder så lek, lek, lek!

-

Hornslandet
10/5/17, 10:45 AM
#11

Min ville kampa redan från början som valp, så det är väl inget vi just tränat på förutom att vi har gjort det då. Jag låter honom vinna ibland, och byter alltid mot nån annan leksak eller godis om jag vill att han ska släppa. Eller byte mot fortsatt lek, dvs att leksaken "dör" och jag blir passiv tills han släpper, då börjar leken igen.

Men mitt enda tips som jag kan tänka mig är att det kan spela stor roll vilken leksak det är. Även med min hund som verkligen gillar att kampa så är vissa saker roligare att kampa med än andra. Testa dig fram, det måste inte vara dyra leksaker heller. Jag har kampat med mössor, sockor, små handdukar, fotbollar, (hittade) skor, gamla trasiga t-shirtar, repbitar, pinnar… tja..man kan testa allt möjligt och måste inte köpa en massa leksaker för det heller!

[SweetSunday]
10/5/17, 11:14 AM
#12

#10 Tack för jättebra tips! :-D #11 Det är det där med att hitta rätt leksak, det är lite klurigt :p Han gillar en gammal prydnadskudde som han fått, men får försöka hitta mer sånt :-)

[kinjelooo]
10/5/17, 2:26 PM
#13

#9 jag läser online kursen och den är enkel att följa :) det finns gott om videon, förklaringar i textform och bilder så det klarar du utan problem!

Annons:
Elsis matte
10/5/17, 3:36 PM
#14

Du skulle kunna testa överföra hans glädje i att bita direkt i dig till en leksak. Ta t.ex ett gammalt jeansben och trä på armen. Busa och låt honom bita där, men dämpa dig om han nafsar någon annanstans. När han är med på att bara bita i den "ärmen" och tycker det är kul så kan du istället stoppa den med lämplig fyllning och leka med den i handen istället.

[SweetSunday]
10/5/17, 7:02 PM
#15

#13 Vad bra! Då är det nog värt att testa! :-)

#14 Smart! Kan vara värt att testa :-)

[SweetSunday]
10/5/17, 7:08 PM
#16

Vad tycks om dessa tre leksaker? Vilken tror ni håller bäst? Och vilken skulle en 14 kg unghund tycka bäst om? 

https://hundkompanietk9.se/kampleksaker/jakt-kampleksak-kanin/

https://hundkompanietk9.se/kampleksaker/kampleksak-lillkaninen/

https://dogmania.se/sv/artiklar/tug-e-nuff-farskinn-kampleksak-bla.html

Tänker att jag köper två exakt likadana isåfall så att de borde få samma värde för honom :-)

[SweetSunday]
10/5/17, 7:11 PM
Sugar Mist
10/5/17, 8:50 PM
#18

Eftersom han går igång på jakt hade jag satsat på den första med långt snöre, och börjat där. Päls är oftast roligare än vanligt skinn :)

-

Hornslandet
10/6/17, 9:12 AM
#19

Kan också vittna om att leksaker med fuskpäls ofta är väldigt roliga :) Ibland har jag faktiskt gått till djuraffären och försökt se om han intresserar sig för nån viss mer än andra haha. Dvs inte låtit honom leka med dem i butiken, men hållt upp och viftat med olika och försökt se vilken som han blir mest upphetsad av!

Sen, nu vet jag ju inte hur mycket pengar du har.. men kan tipsa om just för valpar där saker kanske går sönder, eller inte används.. Biltema har ett gäng (iaf för min hund) jätteroliga leksaker för typ 30-40 spänn styck. Repen på nån gick sönder efter en del kampande..men inte så dyrt att köpa en till då iaf.

Typ dessa dvs:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Boll-med-rep-2000033672/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Gummidack-med-kastogla-2000031833/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Hundleksak-2000039908/

Joyous
10/6/17, 9:56 AM
#20

Jag kan tipsa om ett sånt här snöre i expander: https://jamihundsport.se/sv/produkter/kamp-lek/kamplek/expander-bungee-band.html Det är alltså bara själva snöret men fördelen med det är att du sedan kan fästa nästan vilka leksaker du vill och göra det till en jaktleksak . Jag fäster mina band i kamptrasor, kampduttar/rullar, "malle-bollar", mjukisdjur, apportbocken… Att bandet expanderar och ger efter när hunden drar i det brukar ge hunden en positiv känsla att den är nära att vinna leksaken.

Annons:
[SweetSunday]
10/6/17, 10:55 AM
#21

#18 Sant, kanske är lättast så :-)

#19 Tyckte de jag skrev länk på var relativt billiga :-) Jag är student så har ju inte direkt obegränsad ekonomi, men av de med päls/fuskpäls jag hittat var dessa de billigaste :-) Han är inte så förtjust i att leka med gummileksaker (annat än bollar och ben man rullar, jagar och biter på. Han vill få grepp, så då tror jag han behöver skinn/päls/tyg eller annat lite mjukare då han är lite försiktig om munnen :-) Han älskar gosedjur och kuddar och sånt.

#20 Smart det kan vi ju kanske testa och sen köpa något billigt ikeagosedjur att använda till :-)

Joyous
10/6/17, 1:29 PM
#22

#21 Väldigt smart och du kan fästa massa roliga grejer där! Jaktlekar är super! Sen tänker jag att ett ökat värde för leksak brukar göra att hunden blir mer benägen att behålla den/kampa. Med Humla har jag kört mycket hets mot leksak. Slänga iväg en leksak några meter framför och sen tävla om vem som kommer först. I början får hunden alltid vinna men sen, när hunden är supertaggad kan du knuffa hunden lite bakåt innan ni springer så att du hinner fram samtidigt och så kan ni kampa lite innan hunden får vinna. En annan sak är att fiska upp en leksak lite hemligt (tänk att det är något ömtåligt) och hålla den i famnen, prata lite med leksaken men när hunden försöker se vad det är vänder du dig bort. Sen tappar du leksaken snabbt mot marken och drar upp den mot din famn igen (innan hunden hinner få tag i den). Upprepa någon gång innan du låter hunden ta leksaken. Kan filma om du tycker det är otydligt vad jag menar!

Hornslandet
10/6/17, 2:22 PM
#23

#21 Nu såg jag att de var billiga ja! Bra grepp är absolut rätt viktigt kan jag tro, särskilt i början! Det finns även såna "bollar" som ser ut som typ ett nät, gjorda i gummi. De håller bra och de får riktigt bra grepp på dem!

[SweetSunday]
10/11/17, 4:12 PM
#24

#22 Smart! Har beställt den med långt snöre nu så får vi se vad han tycker om den :-) Brukar försöka göra honom lite extra intresserad genom att prata med leksaken och leka med den själv och liknande :P Och det brukar funka för att få upp intresset han hoppar studsar och viftar på svansen som en tok och försöker få mig att kasta den, men än så länge blir det kanske bara 2-3 sekunders kamp (som han får vinna) ca var 20e gång…

#23 Får titta på sån med! Tack för tipset! :-)

StellaAG
10/12/17, 10:04 AM
#25

Såg att du fått mkt bra tips på lekutveckling men ville bara lägga till lite om det här med att träna i rätt situationer (eftersom du skrev att det är svårt att få din valps uppmärksamhet när ni är på t.ex. brukshundsklubben).

För att pränta in i huvudet på valpen att lek med dig är det roligaste som finns, så skulle jag undvika att träna i situationer där valpen lätt blir distraherad av annat, iaf  nu i början. Träna på "tråkiga platser" när valpen är supertaggad, då kommer du bygga upp en bra känsla kring er träning. När du har skapat en riktigt bra känsla så kan du börja träna med störningar :)

[SweetSunday]
10/16/17, 4:50 PM
#26

#25 Jo, det är nog smart :-) Dock är nog den ända tråkiga platsen typ inomhus :P Så fort vi är där det finns gräs eller träd är det lukter som gäller för hela slanten. På vägen utanför lägenheten funkar ibland :-)

Upp till toppen
Annons: