Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 893 ggr
leoman96
10/1/17, 3:49 PM

Lång löplina/koppel sökes

Har en border collie som levt hela sitt liv hos min mamma som bor med stor tomt där hon fått springa lös hur som helst. Har nu flyttat till en bostadsrätt, visserligen med uteplats, men ingen gräsmatta. Däremot finns en stor gräsmatta ute på gården alldeles utanför. Har köpt som en förankring som du kan skruva ner i marken och fästa ett koppel eller en lina till. Problemet som finns nu är att det koppel vi har endast är 5m långt. Vilket räcker gott och väl för de dagliga promenaderna, men att springa 5m åt varje håll utifrån skruvankaret är inte alls långt. Efterfrågar därmed en löplina på minst 10m, gärna längre än så. Kan vara ett koppel, eller annan anordning. Vill gärna ha något med "rullkoppeleffekten" så att risken för att hon trasslar in sig försvinner. Någon som har sett något liknande? Är tacksam för alla tips! Med vänliga hälsningar Leo Strandvik

Annons:
Hornslandet
10/1/17, 4:25 PM
#1

Vet inte exakt, men jag antar att du kan fästa ett vanligt flexikoppel i ankaret..

Lona
10/1/17, 5:15 PM
#2

Det finns ju longerlinor för hästar med "flexikoppelfunktion". Dock skulle jag vara ytterst tveksam att sätta min hund i en 10 m lina som är fäst i marken. Det är alldeles för stor skaderisk, även om man har flexi. Bättre då att fixa en ordentlig löplina. Använd dessutom sele, inte halsband. Tänk på att det inte är tillåtet att ha hunden uppbunden hur som helst utan tillsyn enligt djurskyddslagen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elsis matte
10/1/17, 9:44 PM
#3

Men om detta inte är på din uteplats utan gården, tror du att grannarna vill ha en hund i långlina på den gemensamma(?) gräsmattan? Eller missar jag något? Med det sagt så har jag sett en slags lina som ser ut som en telefonsladd och alltså drar ihop sig när hunden närmar sig. Kanske fungerar?

Zadeira
10/1/17, 10:40 PM
#4

Jag tänker i första hand på om det är tillåtet att på den gemensamma gräsmattan fästa en sådan krok i gräsmattan (även om du tar bort den när du inte använder den).

Hunden bör ju inte lämnas uppbunden i sådan anordning utan översyn, och då kan du ju lika gärna ha en långlina som du håller i eller står på ena änden.

Men, du kanske tänker något sånt här: http://djurmaxi.se/hund-bruks-fritid-loplina-spiral-p-4994.html

Lona
10/2/17, 10:14 AM
#5

#3, Det missade jag totalt i mitt svar. Nej, det är nog inte så poppis hos grannarna att binda sin hund på den allmäna gården. Hundägare får så mycket sneda ögonkast som det är idag så det gäller att ta ömsesidig hänsyn. TS; jag håller med #3 och #4, skaffa en lina som du håller i själv och som helst INTE är 10 meter lång. Detta för att minimera risken för att hunden plötsligt springer efter en boll eller liknande. Även om den är väluppfostrad så kan det slå till i skallen. Den kanske kan ligga på er uteplats för att få lite "hålla koll-stimulans", att röra på sig får den helt enkelt göra på promenaderna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kalli
10/3/17, 1:29 AM
#6

Är det ens lagligt?

Annons:
Upp till toppen
Annons: