Annons:
Etikettövrigt
Läst 1148 ggr
frijoh
9/29/17, 4:23 PM

Få valp och katt att acceptera varandra

Har en katt på ca 1,5 år som är ute dagtid och inne nattetid, och om ca 3-4 veckor flyttar en valp hit och vill att det ska bli en så bra start som möjligt. Hon är då 8-9 veckor. Har en valphage som jag ska sova i tillsammans med valpis i början, och ett träd till katten om hon behöver "skydd". Grejen är att mitt hus är liksom ett enda rum, på ca 35 kvadrat +en toa då i ett seperat rum. Hur skulle ni ha gjort? :-) Brukar det vara svårt att få katt och hund att samsas?

Annons:
Maria
9/29/17, 4:28 PM
#1

Jag skulle definitivt hålla katten inne i början när de lär känna varandra. Risken är annars att katten "flyttar hemifrån"

Jag har haft katt och hund och det har inte varit några problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

frijoh
9/29/17, 7:31 PM
#2

1# det kommer aldrig att gå att tvinga henne att vara inne så länge, kan ju ta flera månader för dom väl att lära känna varann? Tror risken är liten att hon sticker, för hon är typ besatt i mig, alltså hon brukar gå efter mig hela dagarna i princip ute och går nästan alltid in samma tid på kvällarna. Hur gjorde du när dina skulle träffas första gången?

Maria
9/29/17, 7:49 PM
#3

Det kommer med all säkerhet inte att ta månader. Jag släppte ihop mina men såg till att katten kunde ha en fristad.  

Jag hade aldrig litat på katten i detta sammanhang då det är en stor omställning så jag hade hållit katten inne. 

Lite märkligt det här med katt och hund. Hunden skyddar man och släpper inte bara ut den på morgonen och hoppas att den kommer hem men katten skiter man i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

frijoh
9/29/17, 8:34 PM
#4

Jag skiter verkligen inte i min katt! Hon är min allra bästa vän. Vet bara att hon skulle bli galen av att vara instängd i mer än något dygn. Jag och valpen kommer vara ute mycket också, så kommer ju ha koll på henne. I vanliga fall brukar jag vara ute på gården och då hänger missen med, så det blir ju annorlunda det här såklart för henne oavsett, men stänga in kommer göra att ingen får lugnt. Valpen kommer inte komma i närkontakt med henne första dygnen, men det jag mest undrar med min tråd är hur man ska sätta ihop dom, själva ihopsättningen om du förstår vad jag menar. Hade ju varit annorlunda om hon var innekatt, då hade hon inte lidit av att vara instängd då hon inte vetat annat, men nu är hon ju inte det. Släppte du bara ihop hunden och katten lösa utan koppel eller någonting eller hur gjorde du?

Basunen
9/29/17, 9:14 PM
#5

Tror det beror alldeles på katten och hundens personligheter. Vi har två katter. När vi tog hem hundvalpen så lät vi katterna bestämma själv om de ville ta kontakt (och vi har ett rum som alltid är hundfritt). Ena katten var nyfiken och ville fram och lukta på valpen. Valpen blev kalasglad och bjöd in till lek. Det tyckte inte katten var ok, Fräste och morrade. Hunden blev då undergiven och lugnade sig. Sen dess har hunden testat katten/försökt få igång henne typ varje dag. Ibland så busar katten lite med hunden tillbaka , ibland ignorerar hon, ibland sticker hon därifrån. Det hunden däremot inte får göra är att jaga henne (alltså för oss). Vår andra katt har varit konsekvent sen dag 1, mig kommer du inte nära din stora läskiga hund. Hon är världens minsta katt och hunden är en Leonberger. Han har försökt att testa att komma nära henne. Men katten är så konsekvent, så det slutar alltid med att han blir riktigt undergiven mot henne och går undan. Mycket mycket gos och uppmärksamhet till katten tror jag är viktigt. Så den inte känner sig bortglömd. Sen tror jag djuren lär sig att hitta varandras gränser och vad som är ok/inte ok med tiden, Precis som Med oss människor. Men såklart, märker man att de håller på o skada varandra så får man ju ingripa direkt!

[AnimeV4]
9/29/17, 9:14 PM
#6

Min valp är nu ca 7 månader gammal. Han har haft en bur med kompostgallerhage sen han kom hit. Är han inte därinne har jag stenkoll på honom.

Jag körde Feliway väggdosa i 1 månad till en början till katten då han kliade sig av stress och de har gradvis vant sig vid varandra trots att de inte är varken bästisar eller ovänner. Katten har alltid möjligheten att gå undan med tanke på mina möbler.

Katten undvek vardagsrummet där valpen var i början, men nu är det mer OK.

Annons:
frijoh
9/29/17, 9:22 PM
#7

5# tack så mycket för svaret! Låter som bra råd att följa :)! Har du inne eller utekatter? Jag hoppas verkligen att min misse vågar säga ifrån! Hon är ganska reviraktig som individ så tror nog att hon kan visa vem som bestämmer :D

frijoh
9/29/17, 9:38 PM
#8

6# feliway ska jag beställa!!! Det är väl typ lugnande för djuren på något vis ?:)

Basunen
9/29/17, 9:41 PM
#9

De är "balkongkatter" :-) Tror det kommer gå fint för din katt och valpen. Bara du är med och kan rycka in om det skulle behövas. Men ge det tid. Katter är ju ofta ganska negativa till förändringar. Även om de aldrig blir bästa vänner så tror jag säkert de kommer lära sig acceptera varandra.

Basunen
9/29/17, 9:49 PM
#10

Just det, förra året när vi besökt Mina föräldrars sommarstuga så brukar ena katten få springa fritt. Jag tänkte då att hon kanske aldrig skulle komma tillbaka för att vi hade hunden nu. Men det gick jättefint! Vi gick promenader tillsammans jag, hunden och katten. Och de kunde sitta och spana på tomten tillsammans en bit ifrån varandra. Så tror inte du behöver vara rädd att katten ska sticka om hon nu är fäst vid Dig annars.

frijoh
9/29/17, 10:00 PM
#11

9# jag hoppas verkligen det! Katten min har sovit hos mig i sängen i princip varje natt sen hon flyttade hit, och drömmen vore att jag, misse å valpen ska sova tillsammans i framtiden. Men målet är att dom ska acceptera varandra iallafall :). Men tack igen för feedback, guldvärt :)

frijoh
9/29/17, 10:37 PM
#12

10# åh det där räddade min kväll, så nojig som jag kan bli gör mig knäpp, men din kommentar lugnade mig lite, haha! :D tacktack!!!!! Vilken tur att du kom på det ;)!

[Tismon]
9/29/17, 11:12 PM
#13

Katter är "territorial" så när de bor tillsammans, se till att katten har sin egna plats, helst från höjder så att hon kan se över sitt territorium. Jag hade haft en massa hyllor som hon kan hoppa mellan, placerat så att hon kan ta sig över hela rummet utan att nudda golvet. När du introducerade dem, dela rummet på två och gradvis låt de komma närmare. En annan grej jag hört är att associera varandra med mat, att de får vara nära varandra (med galler emellan) när de äter och på så vis kunna känna lukten av varandra när de äter. Har hört att man även kan typ sprida varandras doft i maten. Nu har jag tagit allt detta från my cat from hell men han är asgrym okej (har aldrig haft katt tyvärr då min ena hund har för starka jaktinstinkter) Also att släppa ut henne är nog en dålig idé i början. Isf att du har henne ute i sele.

Annons:
[Baltazar13]
9/30/17, 5:15 PM
#14

Jag skaffade en stor och inte kattvan valp när mina katter vara ca 5 år.  Jag hade sele på valpen med ett kort koppel inomhus så jag hade en "broms" om hon skulle sätta efter katterna. Min katter var/är också utekatter så de hade inga problem att komma undan valpen om de ville. De hade även klätterträd inomhus. Det tog ganska lång tid innan  katterna gillade valpen men ingen flyttade hemifrån (den tanken slog mig inte.)

[Forest]
9/30/17, 7:32 PM
#15

Vi hade inga svårigheter med detta katt o valp, katt och hund. Har man dessutom en katt som vi har så går det inte hålla honom inne för han går då och jäklas med oss, biter i tårna gapar på natten osv. Han blir lite jäklig mot hundarna med :X Men jag kan väl tycka att om ni kan håll inne katten lite mer, går det inte så låter ni dagarna gå som innan. Lycka till :)

Upp till toppen
Annons: