Annons:
Etiketthälsa
Läst 1448 ggr
Edeline
9/27/17, 1:42 PM

Ge chihuahuafoder till havanais

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en 12 veckor gammal havanais här hemma som heter Lykke. Hon är helt underbar och våran första hund. En dröm som gått i uppfyllelese! Vi har haft Lykke i 3 veckor och hon har varit extremt svår med maten! Hos uppfödaren har hon ätit Orijen och hon var snäll och skickade med en påse när vi köpte Lykke. Maten hade hon ätit med stor aptit på kenneln. Men här hemma vill hon inte äta maten. Första dagarna rörde hon den inte. Jag hörde med uppfödaren som tyckte vi skulle ha is i magen men jag tyckte det kändes dumt att vänta så jag började blanda i leverpastej. Det gick en gång. Sen struntade hon i maten igen. Vi testade allt, bytte matskål, lade maten på golvet, lät henne söka maten ute, stoppde in maten i toarullar att leka med osv, men inget har funkat.) Hon fick i sig lite mat varje dag, men då menar jag verkligen lite… Efter en vecka tyckte jag hon verkade slö så jag åkte till vet. med henne. Där konstaterade de att det inte var något fel på blodproverna och att hon därmed var frisk. Vi fick med oss ett näringsrikt blötfoder som vi skulle blanda i torrfodret och åkte hem och började truga… Detta gick ganska bra, även om jag fick handmata henne. Men efter några dagar slutade hon äta igen… Då åkte jag till djuraffären och frågade mig fram: Vad i allsina dag ska jag ge mitt lilla matvägrande hjärta? De svarade: Testa royal canin chihuahua junior. Chihuahor är väldigt kräsna så detta borde funka! Så jag köpte det och har nu haft det i 2 dagar. Lykke äter maten! Finns här någon annan som gett sin matvägrande hund chihuahuamat? Är detta ett bra foder att fortsätta med i framtiden tror ni? Jag tänker att det ju inte är anpassat för långhåriga raser… Det står att en chihuahua på 3 kg ska äta 80 g av fodret per dag. Det känns som att det är för lite för Lykke som visserligen väger 3 kg men är större i storlek. Jag ger henne 120 gram(samma mängd jag skulle gett om hon åt Orijen). Jag vore så tacksam om ni svarade mig och gav mig tips på hur jag ska göra i framriden! Jag älskar min Lykke så mycket och vill ju bara att hon ska må bra! Om du har orkat läsa detta långa meddelande förtjänar du en medalj 😉. Mvh Sanna

Annons:
tiger tok
9/27/17, 2:44 PM
#1

Asså, sålänge hon är pigg och glad, med fin päls skulle jag inte oroa mig. Bra att du ger lite extra iom att hon växer, se bara till att hon inte blir överviktig! Hellre slank än mullig! Kanske kan färskfoder eller BARF vara något?

Herveaux
9/27/17, 3:04 PM
#2

Håller med #1 om att färskfoder/BARF brukar funka bra för kräsna hundar.
Doseringen på påsen är mest en riktlinje, sen får man prova sig fram lite själv hur mycket mat just ens egen hund behöver.

Personligen ger jag inte mycket för Royal Canin, men det är bara min åsikt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Vinternos
9/27/17, 5:20 PM
#3

Har du testat att blöta upp maten och mosa ihop den? Kan vara lite besvärligt för en valp att äta hårda kulor. För övrigt är RC verkligen inget bra foder, läs innehållet och jämför med Orijen så förstår du nog varför.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Vinternos
9/27/17, 5:21 PM
#4

Ger du Orijen Puppy förresten(gul säck)?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Jojaton
9/27/17, 5:33 PM
#5

#3 fast ett foder med dåligt innehåll som vovven äter är ju bättre än ett bra som bara står ;) valpen måste ju äta. Min valp fick RC Puppy hos uppfödaren - slängde i sig maten de första dagarna men när han förstått att konkurransen med syskona försvunnit blev det mycket svårare att få i honom det. Vissa dagar åt han inte ens halva dagsransonen. Bytte till Mush Vaisto (det hade jag planerat redan innan) och när han vant sig vid texturen slukade han det innan man han blinka. Nu ÄLSKAR han att få mat, råkar jag lämna matskålen uppe på bänken och gör något annat säger han bestämt till!

Johanna - Instagram

Vinternos
9/27/17, 5:41 PM
#6

#5 Visserligen, men om någon dag kanske hon slutar äta igen… Nyhetens behag ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
[AnimeV4]
9/27/17, 9:41 PM
#7

Jag tänkte genast på hur Knut var. Det är ganska vanligt att valpar har dålig aptit i början då konkurrensen ifrån syskonen tas bort. Jag gjorde så att jag väntade 5 minuter varje gång, sen tog jag bort skålen oavsett om han hade ätit upp eller inte ens rört maten. Det tog kanske 1-2 veckor innan han åt normalt men sen dess har det aldrig varit några problem.

Edeline
9/27/17, 9:47 PM
#8

Tack snälla för era svar! Jag har testat att blöta upp o mosa maten men hon hatat den verkligen! Lyckas jag peta i henne en kula av Orijen puppy(som vi har) så spottar hon ut den. En kräsen typ, jag vet, men vad ska man göra. Trodde RC var ett bra foder. Har bara hört bra om det. Har inte tänkt så värst vidare mycket på innehållet eftersom jag hört många som är positiva till det och att många tycker att det är ett bra foder. Jag antar att smaken är som baken där kanske? Vill självklart ge min hund det bästa av det bästa, men äter hon det inte så, vad ska jag göra? Vill ha torrfoder och inte färskfoder till Lykke, än så länge. Men börjar hon krångla med detta torrfodret också så är färskfoder ett bra alternativ. Vad ska jag i så fall välja i färskfoderdjungeln? Antar att det finns en del att välja på…

Edeline
9/27/17, 9:49 PM
#9

Är mush vaito ett torrfoder? :-)

Edeline
9/27/17, 9:50 PM
#10

Mush vaisto menar jag…

Jojaton
9/27/17, 10:01 PM
#11

Nej Mush Vaisto är färdigblandad barf. Kommer fryst, lite liknande köttfärs i konsistensen.

Johanna - Instagram

LinaK
9/27/17, 11:22 PM
#12

Kan verkligen rekommendera mush vaisto, jag ger unghunden det och han älskar det. Han är också en havanais förresten :) det är jätte smidigt att ge då det dels finns som bollar (tänk typ färdigrullade råa köttbullar så förstår du hur det ser ut) Finns små påsar att köpa så man inte behöver köpa på sig stora förpackningar om det inte skulle gå hem. Royal canin är väl inget foder som jag skulle rekommendera men är det de enda fodret hunden gillar så är det väl inte så mycket att välja på. Men kan säga att min äldre havanais var jätte krånglig med maten som valp och var kräsen. Sen är ju valpar olika vissa kanske behöver flera små mål mat om dagen medans andra kanske behöver färre mål och då lite mer åt gången. Man får liksom pröva sig fram anser jag. Sen kan det ju vara lite kämpigt när tänderna lossar och det kliar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Tuulikki]
9/28/17, 4:03 AM
#13

Jag rekommenderar också Mush :) Förr hade jag de ljusblå påsarna och kompletterade med annat men nu har jag gått över till den gröna Vaisto och det passar min vovve utmärkt. Han är jättefin i pälsen, hullet, munnen och rent energimässigt också. Han är snart 10 men blev en helt annan hund när vi började med Mush (vid 7-8 års ålder).

Annons:
Edeline
9/28/17, 6:47 AM
#14

Tack snälla! Jag ska ha detta med Mush i åtanke när/om jag byter foder. Ni är så snälla som tar er tid att svara denna oerfarna smått orolia matte. ;-) Tack igen!

tiger tok
9/28/17, 6:52 AM
#15

Glömde säga att det är en jätte gullig tjej du skaffat!

Vinternos
9/28/17, 9:47 AM
#16

#8 Beror nog på vad man söker i ett foder, ger själv Mush och tycker det funkar utmärkt. Men det är ju bra att hon äter nu. Lycka till med valpen! :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Lajsia
9/28/17, 4:39 PM
#17

Hej jag sitter också med en havanaisvalp som är extremt kräsen.. Bytte foder till pure natural för ett tag sedan och hon åt väldigt bra i några veckor sedan matvägrar hon nu igen. Nu tänkte jag testa orijen men efter att ha läst värre saker om det nu vet jag inte hur jag ska göra. Men testa pure natural och se om det fungerar för Lykke :)

Edeline
9/29/17, 3:30 PM
#18

Nu har det gått några dagar och Vinternos hade rätt i att det var nyhetens behag. ;-) du känner dina hundar! Nu har nämligen Lykke börjat vägra igen. SUCK! Hur ofta kan man byta foder? Jag har hört att det inte är bra att byta om o om igen för att magen sviker då. Och att hunden kan vänja sig vid att om den vägrar får den något annat. .. Har dock bestämt mig för att ha is i magen ett tag till nu. Nu är det jag som bestämmer! Några dagar iaf. ;-) Tänkte annars testa Mush. Men då kör jag nog på det konstant sedan. Undrar docn om det inte är lite bökigt med färskfoder? Man måste väl hålla det kallt osv? När man åker bort, hur gör ni som har färskfoder då? Kanske är dumma frågor egentligen men behöver tips och det är ju ni så bra på att ge allihop! Mvh Sanna

Edeline
9/29/17, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19
tiger tok
9/29/17, 5:03 PM
#20

Du, sålänge hon äter lite, så låt henne hållas. Bara hon inte blir trött elr liknande. Dalta inte med att blanda i massa saker!

Annons:
Hornslandet
9/29/17, 5:43 PM
#21

Jag håller på att gå över för att testa Mush Vaisto själv (inte pga matvägran dock). En sak jag kan säga….det är mer som godis än mat tycker min hund :) Detta kan man nog ta som träningsbelöning också hehe, jag kör annars en del med köttfärs osv, och det är ju riktigt motiverande för många hundar. Vaisto är ju typ "köttfärs" av olika köttsorter+ben, mao SUPERGOTT för iaf min hund. Kan mycket väl tänka mig att en hund som inte är så matglad med sitt torrfoder skulle kunna få en aptit på färskfoder.

Jojaton
9/29/17, 6:27 PM
#22

Jag tycker faktiskt inte Mush är så bökigt. Klart det tar plats och det blir lite jobbigt om man glömt tina men hittills har det alltid löst sig. Min valp är hos dagmatte när jag jobbar och hon får med en liten burk med lunchen som hålls i kylskåp tills matdags. Jag har en större burk i kylskåpet där jag tinar ett block i taget (har en sheltie så han äter ju inte så mycket) när halva eller 3/4 av blocket är slut tar jag upp ett nytt på tining. Mina föräldrar brukar passa honom vissa helger, så de har alltid några block hemma i deras frys så att de kan ta upp vid behov 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
9/29/17, 7:53 PM
#23

Ja, jag ser faktiskt inte många tillfällen när det blir svårt med det frusna fodret… Enda jag kan tänka mig nu på rak arm är typ vid fjällvandring (hur sjutton löser man det då -.-).

Edeline
10/6/17, 8:21 AM
#24

Hej allihop! Har nu börjat med vom och använt i 4 dagar och hon älskar det! Blandar med torrfodret så att hon ska ha något att tugga. Hon är helt besatt av maten! Jag har också märkt att hon är piggare, vill leka, springer omkring och är glad ocj viftar på svansen mer. En helt annan hund! Tänker att hon gått o varit småhungrig och nu känner sig nöjd! Är så glad att ni tipsade mig om detta! Tack alla! Finns det något annat jag ska tänka på vad gäller färskfoder så skriv gärna några rader. Mvh Sanna

Candy Blue
10/9/17, 8:28 AM
#25

Min havanais/malteser-blandis är jättekinkig med maten, han har inte varit de när han har varit hos svärmor med 2 andra hundar men nu har han flyttat hem till mig igen och nu bor vi hos min mor och hennes gubbe och deras två hundar men han äter inte och jag köpte torkad kyckling som godis men han spottar ut de så jag vet inte vad jag ska göra, han har alltid älskat kyckling? Någon som har något tips, han blir 6 i december och är kastrerad.

Lojs
10/10/17, 12:12 PM
#26

#24 Tänk på att inte blanda färskfoder och torrfoder i samma mål mat, det krävs olika syranivåer för att bryta ner dem så hunden tar inte upp näringen lika bra om det ges i samma måltid.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: