Annons:
Etiketthälsa
Läst 945 ggr
[Tismon]
2017-09-27 12:43

Äldre hund kosttilskott

Tjoo så jag märker att min 12 årige jrt skulle må bra av lite mer vitaminer eftersom jag fodrar honom ett foder för "vuxna hundar" (vill helst inte byta foder eftersom han har fått mycket finare päls och mår mycket bättre på det!)

Har ni några rekommendationer på kosttillskott för äldre hundar?  Jag funderade lite på detta, men iochmed att det är ganska dyrt vill jag se om det är bra innan jag köper eller om det finns bättre: http://www.zooplus.se/shop/hund/seniorhund/senior_kosttillskott/250202

Sen finns det en hel del här: https://www.svenskadjurapoteket.se/leder-rorlighet/ 

Och så finns det måååånga fler. Kom gärna rekommendationer om vad ni tycker funkar!

Annons:
Sugar Mist
2017-09-27 14:55
#1

Sv Djurapotekets seniortillskott är superbra.

-

LinaK
2017-09-27 23:25
#2

Håller med om att djurapotekets seniortillskott är bra! Hade det innan till min havanais som började bli äldre och lite stel. Tyckte att det blev bättre med det men sedan blev han diagnostiserad med kraftig artros så då gick vi över till ren glukosamin istället som han får dagligen.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Elsis matte
2017-09-28 09:56
#3

På vilket sätt märker du att han behöver mer vitaminer, och vilka har han brist på?

[Tismon]
2017-09-28 15:26
#4

#2 Aww stackarn, bra att ni hittat mgt som funkar! #3 Han har blivit ganska slö och verkar ha ont en del, ganska stel så jag gissar på att hans leder börjar bli stela. Han brukade för några månader sedan vara hur pigg som helst och lekfull, nu är han ganska seg.

[Tismon]
2017-09-28 15:27
#5

#1 Jag gav det ett tag men sluta ganska tvärt då jac bytte kost, det kanske är bra och jag pröva det för kort tid. Hur lång tid brukar det ta innan det verkar? :)

Sugar Mist
2017-09-28 17:52
#6

Jack(dock bara 4,5) kändes mkt fräschare bara efter två-tre veckor

-

Annons:
Elsis matte
2017-09-29 09:27
#7

Lederna är förmodligen stela av artros, inte näringsbrist. Så något glukosaminpreparat skulle jag rekommendera, räcker inte det bör veterinär konsulteras så att han kan få antiinflammatoriskt.

[Tismon]
2017-09-29 11:22
#8

#7 Googlade det nu, och han har nyligen haft en skada i sin axel så det är mycket möjligt att han därav utvecklat artros! Efter skadan återhämtade han sig aldrig fullt ut (i sin rörlighet) och jag trodde bara att han måste bygga upp sin stamina. Men efter att se hur ont han har tror jag att det är större möjlighet att han har artros, så det känns ju skönt att veta hur jag ska kunna hjälpa honom! :) Om jag nu köper in glukosaminpreparat, finns det något jag bör tänka på? Vilka glukosaminpreparat rekommenderas isf? Är det några andra grejer som kan vara bra att ge honom? Finns det vitaminer som äldre bör ha i tillskott om de inte får de via maten (iochmed att hans mat inte är anpassad efter hans ålder)?

Vildblommans
2017-09-30 12:36
#9

Jag gav min förra collietik nyponpulver då hon blev äldre och lite stel och vilken skillnad det blev inom kort tid :)

[Tismon]
2017-09-30 16:44
#10

#9 Vilket märke?^^ Har hon också artros?

Vildblommans
2017-10-01 13:49
#11

Hon finns inte längre, men sök på Nyponpulver på nätet se till att det är helt naturligt och inga tillsatser.

Elsis matte
2017-10-01 15:36
#12

Jag rekommenderar det som du tidigare fått tips om, Djurapotekets senior. Där finns glukosamin och även andra ämnen som hjälper lederna. Vad gäller nyponpulver, köp det i matbutik för en bråkdel av priset som de tar i djuraffärer…

Elsis matte
2017-10-01 15:38
#13

Angående skulderskadan dock, om den var nyligen är problemet nog inte artros (byggs upp långsamt) utan antingen att den inte är läkt än, eller att han behöver sjukgymnastik för att få upp rörlighet.

Annons:
[Forest]
2017-10-01 19:03
#14

10 En bekant till min man ger det till sin äldre hund som märker stor skillnad med. Han köper nyponpulver på city gross på hästavdelningen  och vi dricker samma dagligen :)

Upp till toppen
Annons: