Annons:
Etikettraser
Läst 1099 ggr
mmey
9/26/17, 10:05 PM

Rastips

Hej!

Jag går och funderar på vilken hundras som skulle kunna passa mig. Jag vill ha en frisk(!), pigg och glad hund som är lättmotiverad och lätt att jobba med. Jag är intresserad av att eventuellt träna lydnad och vill ha en hund som är pigg och arbetsvillig utomhus men har lätt att koppla av inne och inte river ned huset om det skulle komma en period där hunden inte blir helt prioriterad. Vikt mellan 17-20 och 40-45kg. Minimal pälsvård och en bra med barn. Ska kunna ha lös, så ingen stor jaktinstinkt man måste jobba hårt för att hålla i schack. Har ni svaret på vilken ras jag borde titta närmare på? :)

Har tidigare haft en labrador som jag älskar psyket på, är dock lite "rädd" för att skaffa en till då han tyvärr hade väldigt otur med sjukdomar och endast fick bli 2 år gammal.

Annons:
[Tismon]
9/26/17, 10:28 PM
#1

Kanske någon typ av vallhund? :)

Så tråkigt, beklagar sorgen :( Känner labbar som är riktigt gamla så det låter som otur :(

tiger tok
9/26/17, 10:32 PM
#2

Västgötaspets, Corgi, pudel?

Lona
9/26/17, 10:57 PM
#3

Labrador är, generellt sett, inte en särskilt sjuk ras (tänker mig att den ligger någonstans på mitten, rent statistiskt) men jag förstår mycket väl om man blivit bränd när man haft en sjuk hund av rasen i fråga.

Nu vet jag ju inte vad som var fel med din förra labbe men ganska många av labbens ärftliga sjukdomar går att kolla upp med DNA-test numera, som tex dvärgväxt, PRA-prcd och degenerativ myelopati. Lederna är ju en svaghet men man kan åtminstone få en hint genom att kolla statistiken för släkten till den tilltänkta valpen.

Ett alternativ är annars att du tar en vuxen omplacering, då har du åtminstone koll på lederna och kan utesluta en del sjukdomar i alla fall.
Det finns tex jaktlabbar som av någon anledning inte passar för avel eller jakt och därför söker nya hem, det var så min labbe hamnade hos mig.
Hon är världens bästa hund - men inte världens bästa jaktlabbe😉❤️.

Om du kan tänka dig att klippa ner din hund (med tanke på att du ville ha lätt pälsvård) så tänkte jag annars på schapendoes. Pigga och lite spralliga med en hel del charm. Passar till lite allt möjligt och kortklippta är de riktigt sportiga.

Även springer spaniel (welsh eller engelsk) skulle kunna vara något, det finns ju lite mer arbetande linjer som inte är pälsmonster även om man inte väljer en ren jaktspringer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

mmey
9/27/17, 5:29 PM
#4

#1 Tack. Vallhundar är i min erfarenhet väldigt hyperaktiva, tänkte du på någon speciell som inte är lika krävande? 

#2 Västgötaspetsen och corgi, har inte de rätt mycket led/ryggproblem med tanke på hur de är byggda? Men pudel har funderat på, bara att de pudlar jag känner är väldigt svårmotiverade, inte alls särskilt intresserade av lek eller mat.

#3 Nej, labbar ska ju vara rätt friska, och det var alla hans kullsyskon också, men min stackare hade en hel rad problem där ffa hans kroniska enterit var vad som ledde till beslutet att han fick somna in, ingenting verkade bita på den. Jag har dock inte släppt tanken på dem helt, älskar som sagt psyket på dem, men undrar lite på jaktlabben du som har en, är de lika lugna inomhus som "vanliga" labbar? Är såklart individuellt, men om du kanske har en generell uppfattning om det?

Elsis matte
9/27/17, 6:18 PM
#5

Njäe, en jaktlabbe som inte är väldigt välaktiverad och uppfostrad kan vara rätt virvlande inomhus. Inte alla, men känner några som är riktiga krutdurkar… Om du inte är intresserad av att verkligen jobba med hunden finns ingen anledning att skaffa en jaktlabbe. Som tidigare nämnts är labben inte en överdrivet sjuk ras, och man kan ha otur vilken ras man än väljer.

peafie
9/27/17, 7:50 PM
#6

Mina jaktisar är helt lugna inne även om de inte gjort något på ett par veckor. De blir snarare lite deppiga och låga. Men ja, håller annars med #5 om att en jaktis bör arbeta och i alla fall träna jaktapportering någorlunda regelbundet.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Lova J
9/27/17, 9:11 PM
#7

vi har en finsk lapphund. En underbar kille som är lugn inne, älskar barn, gillar och träna, och trots sin lurviga och fluffiga päls kräver minial pälsvård. Den håller sig fräsch och behöver sällan borstas. Fäller gör han litegrann, och mer 2 ggr per år. Men det är inte så att man behöver dammsuga varje dag.  Pälsen lossnar ofta i tussar så det är lätt att plocka upp.  Det är ju en vallhund så vallinstinkten finns där, men med en bra inkallning och bra träning på rätt sätt går även sånt att styra. 

alla hundar är ju olika individer med olika personlighet. därför är det ju svårt att säga att en viss ras är på ett speciellt sätt. En ras kanske är till viss del lik varandra, men mycket beror på individen. 

lycka till med sökandet🙂

tiger tok
9/27/17, 10:02 PM
#8

Vet inte Corgi, Västgötaspetsen har inga kända problem med någonting, tror inte Corgis har det heller.

mmey
9/28/17, 11:29 AM
#9

Tack för svar allihop! Ska definitivt kolla upp de raser ni kommer med! Finns det fler där ute med rastips tar jag gärna emot dem också :)

Upp till toppen
Annons: