Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1805 ggr
Mimmulih
2017-09-25 12:42

Torrfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har läst massor fodertrådar men blir inte klok. HAar en liten papillontjej på 19 veckor i onsdag, hon har ätit Brit care puppy hos uppfödaren blandat med mush till vissa mål, för att vi som valpköpare skulle få välja vilket vi ville fortsätta med då hon växt till sig. Vi fortsatte med båda två tills hon nådde den åldern och övergick sen till endast torrfoder då vi hade fått en 3kilos säck som jag kände att va ett oerhört slöseri att slänga bara för den sakens skull. Problemet är att hon verkligen inte gillar det torrfodret, ibland äter hon bra då hon väl är riktigt hungrig men ibland så låter hon hellre bli. Vi började snabbt med mush igen och allt blev frid o fröjd men…. Nu är påsen slut och jag vill byta sort, vi håller kvar torrfodret av den orsaken att hon inte har problem med att äta båda två och jag tycker att det är smidigt att kunna ge torrfoder vid träningen istället för onyttigt godis. Hon äter alltså oxå Mush Vaisto. Så ni behöver inte rekomendera det! Jag vet hur bra det är :) Rekomendera mig nåt torrfoder ni tycker är bra? Har kollat på acana,taste of the wild, purizon och purenatural. Jag skulle allra helst vilja ha ett som inte tillverkas i USA eller har för mycket spannmål då jag förstått att det inte är så bra, hur är tex purenatural? De har spannmålsfritt, och är tillagat i storbritanien så de fraktas inte såå långt. Har testat acana puppy som träningsgodis och hon älskar det men jag gillar inte de facto att de fraktas genom halva världen o är lagat i USA. Fins de nordiska "tillräcklit" bra torrfoder!? Som är tillverkade i europa där man i någon mån vet förhållandena för tillverkningen?

Annons:
Drakellen
2017-09-25 12:57
#1

Jag vet inte om vog e hundemat (stavning?) säljer torrfoder men det är norskt och ska vara riktit kvalitefoder så vitt som jag förstått. Kanske kan vara något att kolla på. Håller helt med om din åsikt om torrfoder, det är ju så smidigt att bara ta lite ur påsen med på promenaden istället för godis med sjukt mycket onödigt socker.

Mimmulih
2017-09-25 13:17
#2

#1 Ja men så är det ju! Ska kolla deras utbud. Tycker speciellt om MUSH på grund av att (finska versionen i alla fall) de tillverkas i Finland av finskt kött (bor själv här). Och då vet man att djuren haft det relativt bra i alla fall och man bidrar med att köpa "lokalproducerat" i någon mån, köper oftast inte utländska varor, och isåfall försöker jag ändå hålla mig till europa. Dessutom så är det ju bra hundmat så att :)

Sugar Mist
2017-09-25 13:20
#3

Carnilove har du ju ett spannmålsfritt valpfoder, även potatisfritt.

-

[Tismon]
2017-09-25 13:32
#4

Magnussons meat & biscuit grainfree (utan spannmål, ugnsbakat och helsvenskt!)

[Tismon]
2017-09-25 13:32
#5
flocken
2017-09-25 13:45
#6

Håller med #4. Kanon foder. Måste tyvärr byta foder en period. Misstänker allergi på vovven.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
parsley
2017-09-25 13:59
#7

Magnussons foder är sägs vara bra, men det är ganska stora bitar om man ska ha det som belöningsfoder till en papillion. Vår kleinspitz är ungefär lika stor som en papillion och jag har valt bort Magnussons eftersom jag tycker bitarna är för stora. Jag ger ICA:s torrfoder som belöning/aktivering och tror det är ett ok foder. Bitarna är iallafall relativt små och hunden gillar det.  Hunden äter även fryst färskfoder. Är ICA:s foder inte bra, så tar jag tacksamt emot tips på något annat lämpligt torrfoder med små bitar. 

Hittar du inget bra torrfoder så överväg att ge t ex torkat kött som belöningsgodis. Det finns en del sorter i t ex djuraffärer.

[Tismon]
2017-09-25 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 jag tycker m&b grainfree är ganska små (de är mindre än vanliga magnussons foder) Infogar bild. Ignorera min matfixerade valp som försöker charma sig till maten 😃

Jojaton
2017-09-25 14:12
#9

Jag har inget tips på torrfoder då min bara får Mush. Men jag ger ofta torkad lunga (oxe eller lamm) som belöningsgodis till min sheltievalp. Går att bryta i valfri storlek, kladdar inte och är inte så dyrt.

Johanna - Instagram

Mimmulih
2017-09-25 16:50
#10

Tack för alla fina tips hörni!😊 Orsaken till att jag vill ge torrfoder som belöning är att då hon är van med det på så vis så fungerar det bra att ta med sej som mat ifall vi inte är hemma en dag. Färskfodret är klumpigare, även om hon får det då vi är hemma! :) Ingen som har erfarenhet om purenatural? Köpte hem en sån påse nu eftersom en bekant har det, blev lite besviken på kulstorleken, trodde den skulle vara mindre då det var puppy. Blir nog att beställa hem en stor påse Acana i varje fall, det fungerar o kulorna är jätte små i small breed påsen, vilket fungerar toppen då de är träningsdags.

URS
2017-09-25 17:52
#11

Appetitt är ett norsk foderföretag med bara norska råvaror, välj någon av de  spannmålsfria sorterna och small är jättesmå kulor både valpfodret och för vuxna hundar perfekt att träna med. De flesta zoobutiker tar hem det om man frågar eller köp direkt av vetzoo.  Jag använder appetitt sensitive small breed och det har räddat min hunds mage. Ett mycket bra foder.  Sen är ju inte allt godis onyttigt om du köper från Pommys eller emzo så får du svensk kött, Rauuh från Finland är finska råvaror och har förutom massa bra tugg även älg tugg.  Dogman har mycket kyckling från Kina inte ett företag jag stödjer eller vill ge mina hundar. I övrigt läs och fråga dig fram det ska vara rent kött när det är godis inte salt, sorbitol, färgämnen eller annat onödigt.

parsley
2017-09-25 18:01
#12

# 11 Appetitt verkar finns på Granngården.

Vinternos
2017-09-25 18:41
#13

Essentialfoods verkar väldigt bra, tillverkas i England och tillagas i 90 grader. Skulle jag ge torrfoder på heltid hade jag nog valt det.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
[SweetSunday]
2017-09-27 10:41
#14

Simpsons 80/20 äter min valp blandat med MUSH och han älskar det torrfodret! Spannmålsfritt, produceras i UK (så lite bättre än USA enligt min uppfattning iallafall) :) Min åt Essentials (som tidigare föreslog) hos uppfödaren och i början hos mig, men hade lite svårt att få tag på det. Dock mycket bra foder! Tycker att Simpsons och Essentials är relativt lika foder :)

Upp till toppen
Annons: