Annons:
Etikettbeteende
Läst 1059 ggr
Kiwi2024
9/23/17, 2:49 PM

Valpfrågor

Vi har precis fått hem en valp i torsdags. Och vi har märkt att hon tycker vissa saker är ganska läskiga det gick till exempel bara förbi en kvinna med en typ väska som rullade och hon sprang då till porten som hon tycker är hennes säkra plats. Hur borde vi göra i den situationen? Borde vi låta henne springa till porten eller ska vi bara stå kvar där vi står? Hon är en flatcoated retriever och vi vill ju inte att hon ska vara räd för saker. Jag förstår att allt är nytt men. Och sen än så länge har hon bara typ fått vara vi gården men kan man t.ex. Bära henne till skogen eller bör vi vänta med det tills hon är tryggare här? Tack om ni orkade läsa igenom allt!

Annons:
Drakellen
9/23/17, 3:18 PM
#1

Valpar kan vara skraja för det mesta iochmed att det ofta 'är första gången de ser det. En bra metod tycker jag är att man sitter med valpen vid det läskiga och pratar lugnt samtidigt som man matar på med godis. Så fort valpen fattar att det inte är farligt så brukar den lugna ner sig. Så länge du är lugn och trygg så har du all möjlighet i världen att lära den att väskor inte är farliga

Kiwi2024
9/23/17, 3:20 PM
#2

#1 okej tack så mycket.

poodlelicious
9/23/17, 4:07 PM
#3

Tatuera in ordet avled på handen och titta på det varje gång du har en valpfråga ;) Funkar i nästan alla situationer man kan hamna i med en valp.

Kiwi2024
9/23/17, 4:51 PM
#4

#3 Men hur ska jag avleda om hon "springer" bort från något hon tycker är läskigt?

[AnimeV4]
9/23/17, 4:56 PM
#5

#4 Korta kopplet?

Elsis matte
9/23/17, 5:07 PM
#6

Det där kommer att bli bättre, dels att hon kommer att bli tryggare i världen, dels att hon vid osäkerhet med stor sannolikhet kommer söka ert stöd när hon väl känner och litar på er. Du har fått bra råd, gå ner på hennes nivå och ge stöd, visa att hon kan ta skydd hos dig och att du är lugn.

Annons:
Jojaton
9/23/17, 5:23 PM
#7

Har du möjlighet så fråga personen om du och valpen får gå fram och hälsa på det läskiga. Är det då tex en rullväska så gå fram och klappa den, och ge beröm/godis så fort valpen närmar sig. Hon är ju bara bebis och hennes trygghet (mamma och ev syskon) har ju precis försvunnit! Snart ersätter ni den platsen :) För min valp tog det ett par dagar, men sen kom han och satte sig mellan mina fötter så fort något var lite obehagligt, och när han fått sitta och ta in det i trygghet och få lite stöd från mig kunde han snabbt undersöka det läskiga efter bara en liten stund.

Johanna - Instagram

Wellcraft
9/23/17, 6:28 PM
#8

Avleda är inte alltid bra, enligt mig.
Om valpen är nyfiken är det bättre att låta den få titta och undersöka läskiga saker.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kiwi2024
9/25/17, 9:15 PM
#9

Okej tack så mycket! Jag var ute med henne och så var det en dam som gick förbi och bar på en röd hink och den var jätteläskig men jag frågade om hon kunde få gå fram och nosa och då gick det jättebra sen :)

CayKantos
9/25/17, 9:33 PM
#10

#9 Sånt är jättebra!

Jag gick med en valpis på jobbet, kom ett jättehögt ljud då dom höll på att fixa en motorbåt. Så vi gick lite fram o tillbaka medan vi pratade och jag totalignorerade. Va egentligen inga problem, men det är bra träning :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

färgfest
9/26/17, 10:59 AM
#11

#9 Bra gjort! Så ska man göra :)

Upp till toppen
Annons: