Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3346 ggr
Den vilda djungelkvinnan
9/22/17, 9:46 PM

West highland white terrier, måste den klippas eller trimmas?

På måndag ska jag till uppfödare och kolla på en westievalp! =) Det är inte bestämt att vi ska ha den men om jag får svar ang pälsen här så finns möjlighet att hämta samma dag vi kollar. Uppfödaren klipper sin hund för den trivdes ej med trimning. Enda jag ej hittar info om ang. rasen är om man måste trimma eller klippa den. Kan man inte ha dem långhårig och borsta pälsen dagligen? Någon som vet? Sen undrar jag om ni tror att orijen valpfoder kan passa en westie? Kommer ju först ha det uppfödaren rekommenderar och använt men vill sen byta till orijen om det passar vill säga! Har i övrigt stor hund vana men inte rasen westie. Tacksam för svar, Den vilda djungelkvinnan

Annons:
Belzebubble
9/23/17, 8:15 AM
#1

Rasen är en trimras enligt SKK. Om jag förstod det rätt så ska trimraser inte klippas för då "förstör" man deras päls, den förlorar sina egenskaper. De trimmas ca 5-6 gånger om året. Orijen är nog bra! Följ noga uppfödarens råd i början. Jag ger min valp Acana och Mush. :)

Den vilda djungelkvinnan
9/23/17, 9:28 AM
#2

Jag vet ju såklart vad som rekommenderas. Men jag undrar hur pälsen blir om man inte gör något av trimma eller klippa. Låter den växa fritt men kammar och håller den ren. Jag är inte intresserad av utställning så hur rasen ska se ut är oviktigt för mig men vill ju att den ska vara fräsch och inte tova sig alltför lätt.

CayKantos
9/23/17, 9:51 AM
#3

Ganska säler på man inte behöver göra ngt vidare annat än att kanske klippa bort lite i ansiktet så pälsen inte går ner i ögonen, men jag lovar man vill inte dölja det urgulliga ansiktet 😍😍 fråga annars uppfödaren hen bör veta.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Wellcraft
9/23/17, 11:29 AM
#4

Om du inte gör något med pälsen kommer pälsen bli frukstansvärt ful, ovårdad och inte värma, kyla ned eller skydda mot väta.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
9/23/17, 11:40 AM
#5

Ja, en strävhårig trimpäls som inte sköts blir bedrövlig, även om man kammar den. Å andra sidan behöver en korrekt trimmad päls nästan ingen skötsel alls mellan trimningarna (om hunden har bra kvalité på pälsen). Nu har jag förvisso inte westie utan "kusinen" cairn, men jag brukar trimma ner honom två gånger om året ungefär, sen tar jag lite extra på tex huvudet vid behov (måste ju se hans söta lilla ansikte <3 ). Däremellan gör jag inte ett skit. Det går ju att lämna in dem för trimning om man inte vill göra det själv, annars är det rätt lätt att lära sig vardagstrimning. Dock kan man väl misstänka att tiken till valparna inte har någon superbra päls om hon klipps, då är det inte lika lätt att rycka dem. Man KAN klippa dem, men pälsen blir då som en mjuk svamp som suger åt sig vatten. Den förlorar sina skyddande egenskaper mot smuts och väta. Jag skulle dock vilja påstå att det är bättre att klippa än att inte göra något alls utom att kamma. En välskött trimpäls är annars något av det mest praktiska man kan ha på sin hund när det gäller vädertålighet och vardag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Den vilda djungelkvinnan
9/23/17, 1:00 PM
#6

Vad jag läst och även hört från vänner med just denna ras är ju att många rent av lider av trimning så det är inget jag vill utsätta en hund för. Visst kan de välja sig att stå emot smärtan med det är ju bara grymt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: