Annons:
Etikettaktivering
Läst 1104 ggr
parsley
2017-09-20 13:21

Sluta på kurs?

Jag går på en kurs i rallylydnad med min 1,5 årige hanhund. Tyvärr har kursen inte blivit vad jag tänkt mig. De andra förarna är trevliga, men de brukshundar och är betydligt vanare hundtränare än vad jag är.  Kursen är mer tävlingsinriktad än vad jag förväntat mig. Jag kan mycket väl tänka mig att använda övningarna i rallylydnad för aktivering och få en följsammare hund i vardagen som får jobba lite på sina promenader (tråkiga villagator med lite trafik lämpar sig utmärkt för diverse träning). 

Den ena kursledaren är helt ok och uppmuntrande och menar att saker och ting kan ta tid för vissa hundar och hon gick rallylydnad 1-kursen 3 gånger med sin hund innan den var tävlingsbar. Den andra kursledaren gör inget annat än pekar ut mig som dåligt exempel på hur man inte ska göra.  Några råd om hur jag ska göra får jag inte, utan det är bara fel det jag gör. Det är en person som är 65 +, stöttepelare i brukshundsklubben och som tränat hund i säkert 40 år. Jag känner att jag inte har något att sätta emot. Dessutom fixar jag inte att lära in en bana med helt nya skyltar och en hund som kräver 200 % av mig för att lyssna i 20 sekunder. Bara för inlärningen av skyltarna behöver jag mer tid och sen behöver jag dela upp dem i delmoment för att lära in dem. 

Hunden tycker det är jätteroligt med alla intressanta dofter på brukshundsklubben och är måttligt intresserad av mig. Tränar vi hemma tycker han det är jätteroligt att träna och är hur uppmärksam som helst och jag känner att jag egentligen kan vara nöjd med hemmaträning och använda övningarna från skyltarna som aktivering och inte ha tävling som mål. 

Jag känner mig så himla ledsen och besviken på mig själv, dels för att jag inte klarar kursen och dels för att jag inte klarar av att vare sig hantera hund eller kursledare. Samtidigt känns det så tråkigt att ge upp och sluta, när jag ändå vill lära mig. Några råd? Kände att jag behövde skriva av mig i alla fall.

Annons:
Snowblind
2017-09-20 13:37
#1

Gud vad trist att bli utpekad sådär. Man betalar för att lära sig nya saker med sin hund, inte för att bli uthängd och må dåligt. (jag hade förmodligen börjat gråta om någon pekade ut mig som dåligt exempel, helt ärligt.)

Jag tycker, i mitt huvud, att du bör ta tag i den problematik du känner och t.ex. snacka med båda instruktörerna efter nästa kurstillfälle och berätta din syn på det hela. Varför du är där (lära dig, få tips) och vad du vill ha ut av det hela. (kunskap) Vad du inte vill. (bli utpekad). Om de viftar bort dina ord så hade jag krävt pengarna tillbaka om det gick. Hade blivit upprörd och arg och inte gått någon mer kurs med den individen som kursledare för man vill ju inte må dåligt.

Och tycker absolut inte du ska tynga ner dig själv! Du gör ditt bästa och huvudsaken är att din hund är glad och det verkar den ju vara. ;) Sedan är ju det ultamata att du också trivs, vilket kursledaren i mitt huvud borde försöka se till… Men ingen är perfekt… Och hur de andra ekipagen sköter sig får man försöka koppla bort. Jag kämpar med det i skolan när alla andra i min krets får godkänt men jag F (fastän jag förmodligen pluggat mest).

Hjärta till er. Blomma ha en fortsatt fin dag!!

Kalli
2017-09-20 13:40
#2

Alla kurser jag har gått i Rally har börjat med delmoment innan man har byggt på flera skyltar och till slut en bana. Alla gör såklart olika men tycker ärligt talat inte att det låter som någon vidare bra tränare. Sen när motiverade man människor genom att påpeka allt de gör fel. En bra kursledare borde också kunna förenkla (eller ge alternativ) om hen märker att någon av deltagarna inte hänger med. Har tyvärr inga bra tips, men förstår att det känns jobbigt.

peafie
2017-09-20 13:43
#3

Jag gick en sådan kurs och gick den till slut. Hunden hade kul så jag gjorde det för hennes skull men så här i efterhand hade jag mått bättre av att bara inte gå. Konfrontera dem som #1 föreslår om du vill och orkar ta fighten, men annars tycker jag att det är helt ok att hoppa av en kurs där man inte trivs. Det finns roligare kurser med bättre instruktörer och jag tror hundarna uppskattar att arbeta mer om de känner att husse/matte också tycker det är roligt.

Bloggen     ○    Instagram

reverse
2017-09-20 14:58
#4

Visst kan du sätta emot, personen kanske inte är medveten om sitt beteende. Har du modet, så säg nästa gång det händer att "sluta peka ut mig, det är ohyfsat". Annars skulle du kunna maila i efterhand och säga att det är en av anledningarna till att du slutade kursen i förtid, alternativt om du går klart kursen och sedan lämnar det som feedback, att det är dåligt bemötande. Men får du tyst på den kursledaren som du upplever pekar ut dig, så kanske kursen fortfarande ger någon behållning för dig och din hund - man går ju inte kurs för att vara bäst (generellt) utan för att lära sig och sin hund något utifrån sin egen nivå.

 //Lina

Elsis matte
2017-09-20 16:51
#5

Du ska inte vara besviken på dig själv för att en kursledare är taskig - för det är INTE ok att använda dig som någon att trampa på för att lyfta fram andra! Det du konkret kan göra: Om du vill fortsätta kursen, gör det utan hund och träna honom hemma på det ni går igenom. Om du orkar, berätta hur du känner inför instruktören eller via mail, men slå inte på dig själv om du inte orkar ta konflikten. Det är helt ok att låta bli också.

Zadeira
2017-09-21 20:08
#6

Jag vet hur svårt det kan vara, men kan du inte fråga den där kursledaren nästa gång den pekar ut det du gör som fel hur du ska göra istället. Säg gärna något som "jag har uppfattat att du tycker jag gör fel, men nu vill jag ha råd med hur du tycker jag ska göra rätt istället så att jag lär mig något av den här kursen."

Tyvärr tror jag inte det är något som blir bättre om du inte berättar ordentligt för dem. Om du nu känner att den ena ledaren är okej och går att prata lite med kanske du kan prata med den i första hand och berätta precis det du skrev här i ditt inlägg om hur du känner och vad du har för funderingar.

Ska man sluta i förväg tror jag att man mår bättre av att verkligen förklara för kursledaren varför man slutar och vad man är missnöjd med eller känner har varit fel under kursen. Men givetvis är det något man själv måste känna efter om man orkar och vill. Kanske mår du bättre av att bara lägga ner det och söka dig till någon annan kurs för någon ledare du klickar med.

Tyvärr är det ju du som måste känna efter hur du vill göra.

Annons:
hundtok
2017-09-23 08:09
#7

Säg till henne! Antingen genom mail eller direkt. Blir så ledsen och arg när jag hör vissa människor göra så mot andra! Hundvärlden i ett skitskal tyvärr

Belzebubble
2017-09-23 08:18
#8

Jag tycker så här: har du betalat så har du en rätt till att trivas där. De är där för din skull och inte tvärtom. Så stå på dig! :)

Upp till toppen
Annons: