Annons:
Etikettbeteende
Läst 816 ggr
idamadelenemoren
2017-09-20 07:22

Osäker 6-månaders

Hej. Min valp är snart 7 månader gammal, och hon har blivit så otroligt osäker när de kommer till andra hundar. Verkligen nästan bara över en natt. Jag har egentligen ingen aning om varför, hon har liksom nästan inte brytt sig om andra hundar tidigare. Hur som helst så går vi unghundskurs på en klubb, med oss inräknat är det 8-9 hundar. Och de känns som att de verkligen inte gynnar henne överhuvudtaget. För de första så kan hon redan alla lydnadsgrejer dem tar upp (valp+unghundskurs), och även för att hon skäller, morrar, reser ragg och gör utfall liksom. Känns som att jag bara stressar upp henne onödigt mycket genom att bara vara där. Är det någon som har tips på hur jag kan träna med henne? Och är det egentligen ens värt att fortsätta gå på den kursen eller förstör de mer än de gynnar? Tacksam för svar

Annons:
Majken!
2017-09-20 08:14
#1

Det låter som att din hund är mitt i en utvecklingsfas som gör att den förändras. Klart du ska fortsätta gå kursen och träna, det är precis vad din hund behöver. Lägre krav, mer trygghet och fortsatt träning så löser det sig. Att ha hund är att ständigt gå igenom mer eller mindre kluriga faser tillsammans, det är helt normalt.

idamadelenemoren
2017-09-20 08:20
#2

#1 - asså självfallet ska vi fortsätta träna på de, inget snack om saken, men de känns som att de blir för mycket att de är så många hundar. Är de inte då lättare att träna med endast en hund man möter eller ser istället för 8 stycken? Hon blir så stressad så hon blir helt blockerad och jag tycker de känns som att hon blir mer och mer osäker

Majken!
2017-09-20 08:24
#3

#2 Du kan tillsammans med instruktören lägga upp en plan för att få din hund lugn och trygg. Att strunta i att åka dit brukar sällan hjälpa, särskilt inte om du har erfaret folk på plats som kan stötta dig. Oftast är det hundägaren som behöver stöttning och guidning, när vi agerar tryggt och lugnt så brukar hundarna också slappna av.

Hornslandet
2017-09-20 08:41
#4

Du kan tex försöka ta ut lite mer avstånd till de andra hundarna när ni tränar, försöka hitta ett sätt att få kontakt med din hund!

Zadeira
2017-09-20 15:06
#5

Eftersom du skriver att hon redan kan alla lydnadsgrejer så är det ett ypperligt tillfälle att träna på det andra hon har problem med. Prata med kursledaren och få tips på just det du har problem med. Se det som såhär, om du fortsätter kursen kan du träna på hennes osäkerhet under uppsikt av kursledare eller andra hundvana. Om du ska börja träna på det själv hemma kan det istället bli ännu värre eftersom du inte kan få den uppbackning ch stöttning du behöver för att göra din hund trygg.

Elsis matte
2017-09-20 16:42
#6

Förmodligen hormonbetingat åtminstone till viss del, kanske inte osäkerheten i sig men utåtagerandet. Men det är inte bra att hunden upprepade gånger sätts i en situation som hon inte klarar av, risken är att beteendet förstärks istället för att hon vänjer sig. Jag skulle föreslå att du antingen går kursen utan hund och tränar det ni går igenom hemma. Eller så struntar du i vad ni lär er på kursen och använder tillfällena till att på avstånd vänja henne vid de andra hundarna. Kolla gärna in BAT-tänket (finns massor av både text och filmer om du söker) och se till att du får praktiskt stöd av instruktören eller någon annan du litar på.

Annons:
idamadelenemoren
2017-09-20 21:14
#7

#4 - väldigt liten plan så de går inte att ta ut mer avstånd, så de blir en väldigt pressad situation för henne.. #5 - det enda kursledaren säger är bra, när jag håller emot henne för att hon inte ska slita sig liss. Och sen säger han att det är ett typiskt 6-månadersbeteende. #6 - jo det är lite så jag tänker oxå, att de förstärks för att de blir en alldeles för pressad situation för henne, och det vill jag absolut inte. Hon blir jättestressad vid möte av enbart en hund, liten som stor, då blir de hundra gånger värre när de är en mindre gräsplan där de gör 7-8 andra hundar kors och tvärs. Det är en väldigt liten plan, så de går inte att ta ut mer avstånd än jag redan gjort. Då kan hon få frispel på en hund som går 100 meter bort när vi är ute och går. Så 7 hundar inom en radie på typ 20 meter är väldigt påfrestande, både för henne och för mig. Det är fyra tillfällen kvar av kursen, vi har varit på två. Dem är en halvtimme långa. Känns som de gör mer skada än nytta ärligt talat men är ju väldigt fundersam och kluven

Hornslandet
2017-09-21 09:00
#8

#7 Nu vet jag inte hur det är för din hund exakt, men det är inte nödvändigtvis mer "stressande" för en hund som går upp i varv av att möta en hund att möta 7-8 hundar.. Har själv en unghund som är så sjukt nyfiken/social/vad man ska kalla det, och möter vi en hund så är det FOKUSPÅATTKOMMAFRAMTILLDEN, men är vi på träningsplan med 20 hundar så är det faktikst lättare, det kan bli en viss zebraeffekt också. Men som sagt, det kan ju mycket väl vara annorlunda för er.

Jag tror personligen inte man ska vara alltför rädd för att utmana sin hund lite heller, sålänge den inte blir väldigt rädd eller nått. Om den bara är "uppe i varv" så vet jag inte om jag tycker man direkt ska börja undvika situationerna.. 

Låter lite dåligt att ni har sån liten yta att röra er på dock måste jag säga. Vad är det runtomkring? Kanske kan du hitta en liten avsticksplats?

Annars låter det lite som hur vi haft det. Min valp skällde mycket och ville prompt rusa fram till alla hundar vid kurserna jag gått, allt var bara GOGOGO KÖR LEK NU. Men nu är det mycket bättre efter vi härdat ut och fortsatt träna träna träna på att ha mer och mer kontakt under tillfällena.

[Baltazar13]
2017-09-25 17:30
#9

Jag hade skippat kursen om jag tydligt sett att min hund visade obehag (har själv gjort det vid ett tillfälle) Kan man inte ta ut avstånd så känner jag inte att det gynnar hunden att tvingas tränga ihop sig med andra hundar om den inte vill.  Jag tycker att det är viktigt att visa att jag lyssnar på hunden och när den visar obehag att jag kan hjälpa den att komma ur det. Om det är att den är för nära andra hundar vill jag ha möjlighet att komma på ett sånt avstånd så hunden är bekväm. Jag vill inte att hunden ska lära sig att utfall är bästa försvar.

färgfest
2017-09-26 11:04
#10

Det är en bra chans att träna passivitet runt andra hundar. Gå, träna på ryggsäcken och när du märker att vovven är trött, åka hem tidigt helt enkelt. Jag har liknande problem med min unghund.

Upp till toppen
Annons: