Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 15779 ggr
[salamander97]
2017-09-19 23:30

Söker seriös uppfödare till pitbulls (APBT)

Hej!

Jag och min sambo vill köpa en renrasig pitbull från en seriös uppfödare. Vi har fastnat för rasen då vår erfarenhet är att det är en otroligt god och mjuk hund som följer sin ägare genom allt. Vi vill nu dels träffa andra ägare till rasen och se om det fortfarande känns rätt, dels komma i kontakt med en seriös uppfödare som helst är placerad i Sverige men norden går också bra. 

Vi är medvetna om att detta kommer att vara en lång och minst sagt tålmodig process, men om det finns någon med minsta kontakter så hojta till!

Annons:
[kinjelooo]
2017-09-20 07:21
#1

I sverige finns det inga officiella uppfödare vad jag vet, iom att rasen inte är godkänd inom SKK. När det gäller Norden så är den förbjuden iaf i Norge, kolla upp övriga länder. 

Sen så tycker jag att ni borde läsa på ganska mycket mer om rasen (typen) innan ni bestämmer er. Frasen "en otroligt god och mjuk hund" hade jag inte använt i första hand för att beskriva en APBT ;) snarare "ett lok med mycket hjärna och oändliga bränslereserver" - de kräver otroligt mycket av sina ägare!

Herveaux
2017-09-20 08:19
#2

Jag hade tidigare en kund som hade en APBT, hon och sambon hade importerat honom från en känd uppfödare i USA.
Vart en väldigt dyr valp, men för dom var det värt priset.

Håller med #1 vad gäller beskrivning av hundrasen/typen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[salamander97]
2017-09-20 09:58
#3

Jo det var nog en mer passande beskrivning :)

StellaAG
2017-09-20 10:27
#4

Hej!

Har ni träffat många renrasiga APBT? Och har ni mycket erfarenhet av kamphundsraserna? Jag är kamphundsfantast och har alltid haft minst en kamphund hemma, men aldrig en renrasig APBT. Jag känner dock ett fåtal personer som har renrasiga APBT och har därför träffat några renrasiga individer genom åren (registrerade i ADBA vilket brukar anses vara det mest pålitliga registret). Det finns gissningsvis omkring 200-400 renrasiga individer i Sverige. 

Det är svårt att få tag på en renrasig APBT av en uppfödare i Norden, av förklarliga anledningar. Precis som #1 säger så är det inte en ras som ska beskrivas som en "otroligt god och mjuk hund". När du skriver det så får det mig att tvivla på om du faktiskt träffat renrasiga APBT. Kanske har du träffat t.ex. staffordshire bullterrier, am. staffordshire terrier, am. bully, am. bulldog, eller blandraser innehållande någon av dessa? Dessa beskrivs ju ofta felaktigt som pitbull. 

APBT är  till naturen väldigt förtjusta i människor, men för att de ska fungera bra kring andra djur och i samhället i övrigt så krävs en hel del träning.

[Tismon]
2017-09-20 11:38
#5

"Pitbull" är ju ingen ras utan en typ av hund, kanske TS syftade på någon specifik ras när de sa att det är en mjuk hund? :) Edit: märkte nu i titeln att det stod apbt, ahahah.

Sugar Mist
2017-09-20 17:00
#6

#5 Pitbull är ju visst en ras, eller är Sheltie ingen ras? Det är ju nerkortat rasnamn det med :p

-

Annons:
[Tismon]
2017-09-20 18:06
#7

#6 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pit_bull "Pitbull" är en typ, och amerikansk pittbull terrier är en ras ur den gruppen :) Det är därför så många förvirrningar uppstår när man pratar om pitbulls för det är ingen ras vilket många tror. Hade varit som att enbart referera labradors som retrivers, vilket de är, men det är också golden, flatcoated osv.

Wellcraft
2017-09-20 18:16
#8

Ha i åtanke att ni förmodligen får en hund som är explosiv eller opålitlig mot andra hundar och djur.
Det är mycket terrier i hunden.
Ni får nog söka kennel utomlands, se upp bara så ni inte skaffar en bully reggad som pitbull. 
Innan ni bestämmer er så träffa ett par apbt och deras ägare. Via kontakter kan man få tag i en apbt "närmare" än utomlands. Men krävs pålitlighet och kontakter.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
2017-09-20 19:27
#9

Helt ärligt, vill ni verkligen ha en ras som fortfarande avlas för hundkamp? För jo, apbt avlas fortfarande på hundkamp och har det även som någon form av avelsutvärdering för att få rätt "gameness". För det första så tycker jag helt klart att den typen av hund inte hör hemma i vårt samhälle överhuvudtaget, för det andra skulle jag aldrig i livet kunna tänka mig att stödja en sådan avel :-( . Vet att det inte var vad ni frågade efter men jag skulle definitivt kolla på tex staffe i stället!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lilahnee
2017-09-21 06:39
#10

Jag rekommenderar också Staffordshire bullterrier istället, där snackar vi trevliga hundar! (om än med väldigt mycket energi de också)

StellaAG
2017-09-21 08:52
#11

#9 Då kan du säkert nämna några seriösa APBT-uppfödare som idag använder hundkamp för att utvärdera sina hundar? Det skulle vara intressant att få reda på. 

När du säger att "den typen av hund inte hör hemma i vårt samhälle överhuvudtaget", så undrar jag om du menar APBT, eller kamphundar generellt? Alla våra kamphundsraser härstammar ju ifrån bull-and-terrier raserna (som avlades för hundkamp och som catch-dogs), där APBT:n är den ras idag som står allra närmast originalet. Blir  förvirrad när du tipsar om staffen, som i allra högsta grad härstammar ifrån bull-and-terrier. Staffen har på senare tid avlats för sin exteriör, och har därför både rädslor och diverse sjukdomar med sig i bagaget, men deras mentalitet är i övrigt mycket lik APBT:ns. 

En trygg och väluppfostrad  APBT hör i allra högsta grad hemma i vårt samhälle, inte minst för deras älskvärda inställning till människor. Men självklart måste man se till hundens ursprung och ta sitt ansvar när det gäller dessa hundars umgänge med andra djur, på samma sätt som man tar sitt ansvar när det gäller jakthundar och deras umgänge med andra djur. En APBT är inte en mördarmaskin som dödar allt i sin väg.

poodlelicious
2017-09-21 22:45
#12

Med tanke på att det finns väldigt få renrasiga sådana undrar jag hur ni har kunnat bilda uppfattningen att det är en god och mjuk hund?

Mouth4you
2017-10-09 17:24
#13

salamander97    PM

Annons:
Mouth4you
2017-11-13 19:49
#14

inget intresse ?

[Blue_Lugia]
2017-11-14 12:53
#15

Följer! (Av rent intresse, inga planer på en APBT själv ;) )

ChinamanPit
2019-11-02 21:23
#16

Har hatt gleden av å eie en ekte Chinaman Apbt i 9 år før hun måtte avlives. Sosialiserte henne fra dag 1 og gjorde dette daglig i 2 år. Hun var svært familiekjær, veldig snill og ikke aggressiv mot andre hunder. Men kunne være litt dominerende som kunne føre til uønskede hendelser, men startet aldri en kamp uten noen grunn. Hun slåss en gang, men da ble hun angrepet. Poenget er at man kan sosialisere dem slik at de blir vant til andre hunder. Kan med 100% sikkerhet si at jeg aldri vil få en så flott hund igjen. Og per idag så er det svært vanskelig å finne renrasede pitbuller, noe jeg synes er svært trist. Ser noen mener at de ikke hører til i samfunnet, vel, de har nok ikke truffet en Apbt som har vært oppdratt korrekt. Er en grunn til at de er så populære som familiehunder i USA.

Upp till toppen
Annons: