Annons:
Etikettbeteende
Läst 1919 ggr
Brillo
2017-09-19 08:35

Vad gör man?

Vi har ensamtränat våran hund sen första dag i princip och det har gått jättebra. Han har gått och lagt sig osv. Men nu senaste två veckorna (han är snart 7 mån) har vi hört han när vi kommer hem art han ylar och gläfser. Vad gör man? Igår var jag bara borta 20 min och han ylade. Nu på morgonen var jag borta 40 min och han ylade. Vi bor i lgh och vill ju inte störa grannarna 😦😦 dessutom har båda börjat jobba nu (men han är ändå inte ensam många timmar då vi har dagmatte de dagarna vi jobbar länge). Måste vi börja om helt med ensamträningen? 😥😥 snälla, kom med era bästa tips. Ben eller godis i toarulle hjälper inte..

Annons:
SuperLimm
2017-09-19 09:23
#1

Jag skulle råda er att börja om. Börja med att gå ut och in genom dörren. Ta på och av ytterkläder utan att gå ut. Gå ut och in utan att stänga dörren och ta på ytterkläder. Variera mycket och gör på många olika sätt till att börja med. När hunden inte reagerar så mycket eller går upp i stress kan ni börja med att gå ut och stänga dörren och sen gå in igen. Variera även mycket här. Är hunden lugn och tyst så gå ut genom porten och sen in igen. Börjar hunden skälla eller yla så backa direkt. 

Det som jag tycker kan funka bra också är att springa mycket ut och in. Som när man har tvättstugan tex. När jag går och snart kommer tillbaka igen för femte gången på två-tre timmar lyfter inte ens min hund på huvudet utan ligger kvar och sover i sin bädd. Detta har hjälp mycket i ensamhetsträningen med henne när hon var yngre.

Mvh Linn

Brillo
2017-09-19 12:32
#2

Tack så mycket för tipsen. Får börja tvätta oftare helt enkelt 😃. Igår gick jag med återvinningsmaterial och då gick det bra. Idag (efter att jag skrev inlägget) så gick jag och satte mig i trapphuset två gånger. Då gläfste han lite grann men sluta inom någon minut. Om man däremot öppna och stängde porten, då börja han igen. Så jag tror det är de vi måste träna på. 

Nu var jag borta två timmar (var inbokat läkarbesök så kunde inte hoppa över det) och nu när jag kom hem var han tyst. Han sov vid dörren. Jag öppnade porten tyst så han inte skulle höra sen stod jag och lyssnade och hörde inget 🤫Han tror säkert, när han hör porten slå, att det är vi som kommer och när ingen öppnar ytterdörren, då blir han ledsen. Lillplutten.. 

Nu ska han iaf vara med på jobbet på torsdag när jag jobbar istället för att vara själv några timmar. Så börjar vi om och tränar ihärdigt…

Elsis matte
2017-09-19 14:42
#3

Det är inte ovanligt att man får bakslag i ensamhetsträningen när hunden börjar komma i puberteten. Mycket nya hormoner i omlopp bidrar till hundens oro… Utöver vad du redan gör: se till att hunden är välmotionerad, aktiverad och avslappnad inför träningen. Adaptil och/eller Zylkene kan vara till extra hjälp en period.

Hornslandet
2017-09-19 15:33
#4

Han är ju inte så gammal, själv blir jag alltid imponerad och/eller förundrad över de som har 6-7månadersvalpar som utan några som helst problem är ensam i nån/några timmar… Av att döma från min valp som före 8-9 månaders ålder inte alls klarade av mer än typ 20 sekunder:S

Mitt tips är: Gå in och ut massvis med gånger, spontant och oplanerat. Jag gjorde upp en plan i mitt huvud att gå ut 300 ggr, och sedan utvärdera. Förstås inte alltför många gånger per dag, och inte att jag gick in och ut en massa gånger i rad. Men jag "kollade posten" massvis med gånger, då o då tex. Det enda jag har konsekvent är att jag alltid säger mitt lämnakommando, ett tydligt "stanna" för min del (men skitsamma vilket ord), och alltid tar nycklarna och låser dörren efter mig, så jag även måste låsa upp när jag kommer tillbaka. Ibland gå ut 5 sekunder, ibland en minut, ibland 10. Osv. För mig dock som hade en valp som skällde konstant efter 10-20 sek så började jag där, dvs jag gick aldrig ut mer än minuten eller så tills han plötsligt började kolla på ytterdörren efter mig, och lägga sig ner istället för att börja skälla. Då körde jag på med längre tid, och det verkade i det läget inte göra så stor skillnad om jag är ute 1 minut eller 15 minuter. Förutom att han hinner lägga sig mer tillrätta.

Mitt andra tips: Gå ut på gatan, inte bara i trapphuset. Jag upplever att han mycket väl vet om jag är i trapphuset eller borta på riktigt. Samma som med att vara själv i bilen, skillnad på att stå 15 meter bort och att sitta inne i ett hus intill.

Angående skällande.. är lite svårt det där tycker jag själv. Man säger ofta "backa direkt om hunden börjar skälla" - men det är inte alltid så lätt. Min har skällt när jag gick på toa, duschade osv tills han plötsligt blev van och sket i det. Det krävdes repetitioner helt enkelt, plus lite mognad.. Det gick inte alltid att "hinna innan han börjar skälla", det var nästan lite som man behövde utmana honom lite så att han skulle ha en möjlighet att vänja sig vid att nått nytt hände, även om han kunde skälla lite. Så var det med toadörren, så var det med ytterdörren… När han väl accepterade att jag försvann ut genom ytterdörren så verkar det som själva ensamheten inte är lika stort problem i sig. Det vi har lite problem med nu är att han ibland skäller på vissa som går förbi i trapphuset och det vet jag inte riktigt hur man tränar bort, särskilt när man inte är hemma…

Lona
2017-09-19 16:36
#5

Förutom bra tips som du redan fått, så kan det vara bra att minska ytan han får vara på. Avgränsa lägenheten, tex med kompostgaller, så att han bara är i ett av rummen, gärna ett där han både trivs, inte hör så mycket utifrån och heller inte stör så mycket om han skäller. Jag brukar även lämna radion på, tycker att hundarna blir lite lugnare när det är ständigt skval och att de inte lyssnar lika noga på vad som händer utanför. Uppmärksamheten och vaktandet minskar då. En del hundar gillar att kunna sitta och titta ut genom ett fönster, för andra är det bara stressande. Och - en jätteviktig grej om man bor i lägenhet och/eller har grannar som kan bli störda; sätt upp en lapp att ni är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det. Folk tenderar att bli mindre irriterade om de vet att man inte bara skiter i vad det nu är som stör.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2017-09-19 19:38
#6

#5 Jag håller med om ditt tips, kan bara tillägga min egen erfarenhet också.. Jag tycker faktiskt nästan det är lättare att lämna min hund direkt efter mig vid ytterdörren när jag går hemifrån än att han tex ska vara i ett rum längre in i lägenheten. Ibland låter jag honom vara kvar i vardagsrummet bakom galler när jag går hemifrån, men det är om han redan är där då.. Jag upplever att det ibland kan bli lite konstlat om jag ska "ha in honom" i ett rum precis när jag ska dra hemifrån, istället för att han själv får gå med och kolla av ytterdörren och lägga sig där i hallen (eller var han nu ville) när han väl fattat att jag inte bara är ute i 5 sekunder. Bara kan vara nått att tänka på! (min hund kan skälla på trapphuset alldeles utmärkt från vardagsrummet också om det vill sig..).

Men är det lätt att lämna honom i ett mer avskärmat rum så är det säkerligen en bra idé!

Annons:
Brillo
2017-09-21 15:03
#7

Tack så jättejättemycket för era svar. Idag har han ylat igen (trots att våran andra hund var hemma också).  Men vi får helt enkelt börja om lite. Gå tillbaka några steg.  Nu har vi varit ute över en timme och hämtat barn samt tittat när de lekt på lekplatsen. Nu när vi kom hem stängde jag in han i köket (med kompostgaller). Han kan inte se mig men höra. Han pep i någon minut och la sig sedan och sov. Jag jobbar hela helgen men gubben får helt enkelt ensamträna mycket och korta stunder och jag tror även vi behöver passivitetsträna mer. 

När han är hemma så är han bara i vardagsrummet och hallen. Vi har försökt stänga av delar av hallen med kompostgaller som vi satt fast på alla möjliga sätt. Just för att han inte ska komma hela vägen fram till dörren. Men det har inte fungerat. Han har trängt sig förbi och lagt sig på dörrmattan ändå 🤔 Vi har även radion på + tv:n 🎧 

Känns jobbigt för jag känner mig jättestressad över det här. Och det gör väl inte det hela bättre kan jag tänka mig 😕

Hornslandet
2017-09-21 22:41
#8

Vet ärligt talat inte varför det skulle hjälpa att han inte skulle komma fram till dörren. Ang att ha hunden i separat rum när man är hemma så är jag kluven. Man läser på många ställen att det är ett bra förstasteg i ensamhetsträning, men jag är lite osäker på det själv. 

Tror fortfarande det kan vara en bra grej att lära hunden klara av att kunna sitta en bit bort och se en, men inte nödvändigtvis vara helt inpå - men det är inte samma sak som att vara ensam hemma anser jag.. Min hund lärde sig rätt fort kunna stanna i ett rum bakom galler medans jag gick till ett annat ett tag…men det är liksom inte som att det då plötsligt funkade lika bra att dra hemifrån.

Alltså, i övrigt.. Hunden är 7mån. Jag vet att vissa valpar klarar en bra stund redan vid halvåret och är helt lugna, men jag kan vittna om en som VERKLIGEN inte kunde det (min). Trots att jag tränade tränade tränade så skällde han konstant när jag gick ut tills han var runt 8mån, sen har jag hållt på och tränat vidare..Antagligen lyckades vi helt enkelt inte få till det alls innan han började komma upp i puberteten, och nu väl inne i den kan det vara lite dagsform ibland, det är ju fortfarande en svajig period i hans uppväxt.

Brillo
2017-09-22 15:46
#9

Idag har det gått jättebra 😊😊 vi var ute riktigt länge imorse. Gick ner till vattnet och han fick leka där. Sen när vi kom hem var jag tvungen att gå någon timme. När jag sen kom hem mötte han mig först inte vid dörren utan kom staplande från våran säng ☺ likaså senare. Jag skulle till jobbet och min man skulle komma någon timme senare. Han meddelade nyss att även när han kom hem sov lillgubben 🎉🎉

Brillo
2017-09-22 15:47
#10

Jag hade även lämnat en petflaska (uran kork) med torrfoder i som han kunde ägna sig lite åt när jag gick

Hornslandet
2017-09-23 16:21
#11

Kul att det går bättre för er!

Det är ju lite klurigt. Igår gick jag ut 15-20 min för en snabb lunch nere på hörnet (ja, det kan gå så fort, typ 2 min dit, maten är klar direkt liksom..). Hade ingen avspärrning i lägenheten denna gång, märkte att han gick till nytt ställe, la sig, nytt ställe, skällde några gånger, la sig en stund..osv. Hade lagt sig till ro när jag väl kom in igen, men verkade inte riktigt lugn hela stunden så att säga. Idag var jag nyss ute strax över halvtimman efter vi hade varit ute och tränat/rastat ett par timmar eller så (han är nu riktigt trött, pga att vi gjorde lite nya grejer..). Dushade och gick ut, han gjorde inte ett knyst på hela tiden, bara gick och drack vatten och la sig i soffan (arrangerade om soffkuddarna så det blev skönt gjorde han å, den lilla jäkeln). Sov där tills jag kom tillbaka, kom och nosade på mig men var helt lugn.

Man undrar vad som gör skillnaderna. Kanske att han inte var lika trött igår, kanske att han varit lite halvbra i magen för nån dag sen.. Kanske bäst att se till att han är ännu mer nöjd och trött om man ska iväg mer än bara handla mjölk.. (han brukar lägga sig och vänta vid dörren om jag går snabbt ner till ICA..) Jag tänker att man inte ska alltid köra skiten ur hunden innan man lämnar, men det kanske är värt att tänka på att han får ännu mer aktivering innan längre stunder än 5-10 min ändå.

Sen kan det nog vara lite dagsform med unga hundar å, tror jag. De får ju för sig saker och har inte riktigt mognat..

Brillo
2017-09-23 18:50
#12

Ja, det kan säkert vara dagsformen. Vi har innan slängt lite godis på golvet när vi gått. Men har märkt att det stressar upp han lite för det blir så hetsigt. Så nu har jag börjat gå runt i lgh och lägga godis på lite svårare ställen, så som fönsterkarm, uppe på någon hylla osv. Då jobbar han mer med nosen och är lite mer sansad. 

Vi har även satt upp en lapp på dörren så grannarna är medvetna om att vi jobbar på gnället (som inte varit något sen vi satt upp lappen ;) )

Hornslandet
2017-09-23 19:06
#13

Jag testade själv med såna saker, godis/nån kong eller dyl, men det funkade verkligen inte alls för oss (vet att det funkar för andra dock!). Han var då upptagen några minuter, sen började han skälla oavbrutet. Upplever att för mig har det gått bättre att han verkligen ser mig gå, jag använder samma kommando osv varje gång, och att vi har gjort det en massa gånger så han till slut vant sig vid att jag försvinner ut genom ytterdörren. Han gick alltid bara upp i varv av att få nån kong eller godis att nosa upp. Men funkar det för er så är det ju perfekt! Jag försöker ha en rutin som består av att jag häller upp fräscht vatten till honom samt använder samma ord varje gång jag ska gå hemifrån, i övrigt kan det variera lite om jag spärrar av lägenheten eller inte osv.

Enda jag tänkte tillägga: Av allt jag hört/läst osv så är 20 minuter inte så "kort" tid om vi snackar ensamhetsträning. Jag tror de flesta hundar som bara lägger sig och vilar/sover om man är borta 30min kan klara en timme fint å, så att säga. Däremot känns det som en mycket större tröskel att gå från 1 minut till 30.. Så i träningen kan det ju vara värt att lägga in många korta typ hämta-posten eller slänga-soporvändor också!

Annons:
Brillo
2017-09-23 19:16
#14

Jag använder också samma fras varje gång jag går 🙂 Man tycker han skulle ha lite stöd av våran andra hund (som är 12 och lugn som en filbunke när man går). Men spelar ingen roll om han är hemma eller inte.

Men jag har verkligen (sen jag skrev första inlägget) lagt mycket tid på att gå ut genom dörren och genom porten, väntat någon minut och sen kommit in, bokat tvättstugan osv. Allt sånt gjorde vi när han var pytte för att han skulle vänja sig och då gick det som sagt bra. Antar att man har blivit lite bekväm och inte underhållit träningen. Något som verkar behövas.

Upp till toppen
Annons: