Annons:
Etiketthälsa
Läst 1170 ggr
Vindruvan
9/18/17, 2:08 PM

Kastrering

Jag passar en liten dvärgpudel om dagarna, en hanne, och nu har ägaren bestämt att han ska kastreras. Då det är jag som har hunden på dagtid så funderar jag på vad som gäller Hur brukar de må efteråt? Restriktioner? Medicin? Det enda ägaren har fått veta inför operationen och efteråt är att hunden ska ta det lugnt och inte träffa andra hundar och katter. Tips och råd mottages gärna.

Annons:
Snuffles
9/18/17, 3:47 PM
#1

Veterinären borde kunna svara på det. Säg till ägaren att fråga :)

jenmjao
9/18/17, 5:50 PM
#2

Hur de brukar må beror ju på, pratade med en kvinna  igår som fick åka in akut med sin hund efter kastrering(ja en hane). Hon kastrerade i december, jag kastrerade i juli och allt läkte perfekt.
Medicin gav jag i 10dagar tror jag det var? kanske mindre jag har inget minne, två gånger om dagen, Smärtstillande. I 10-14 dagar fick han inte motionera alls och fick ha tratten på sig istortsätt hela tiden. Han fick bara gå runt i området och kissa.
Han var hängig i kanske 3dygn men sen blev han väldigt frustrerad och vi fick börja träna lite smått inne på "icke fysiska" saker (t.ex apporten).
Efter 14dagar fick han springa igen, men inte efter bollar eller med andra hundar, Det skulle man vänta  med i 1 månad ungefär.

Vindruvan
9/18/17, 7:25 PM
#3

#2 jenmjao om man ser till din hund, när tycker du att det skylle vara okej att lämna bort den till någon annan för passning?

jenmjao
9/18/17, 7:33 PM
#4

#3 Jag är hönsmamma, Jag hade inte gjort det om det inte var akut. Jag såg till att kastrera han under min ledighet. Dom första 2 veckorna skulle vara viktigast dock.

Portie
9/19/17, 1:09 AM
#5

Det är väldigt olika hur dom mår. Min hund hade knappt ont alls efter utan tyckte tratten var jobbigast. Dagen efter ville han ut och springa men det fick han såklart inte då han skulle vara i stillhet i minst 10 dagar men helst 14. Fick medicin (smärtstillande och inflammationsdämpande tror jag det var) i några dagar efter. Efter 14 dagar tog vi längre promenader men jag väntade ytterliggare lite till med att låta honom röja runt. Vi fick väldigt bra info när jag hämtade honom när han hade kastrerats. Fick med hemgångsråd där allt man behövde veta stod i detalj.

Upp till toppen
Annons: