Annons:
Etikettövrigt
Läst 1051 ggr
Alva0422
9/18/17, 10:44 AM

Hund haltar

Vi har precis byggt en hundgård med lucka in till våran friggebod, som har värme och el, och vi skulle träna våran hund att gå genom luckan, utanför luckan har vi en liten platta, ovanför marken pga grunden till friggeboden. Så han stod där ute på plattan medan några stod bakom honom och några inne i Boden, och han skulle som ta kite sats för att försöka gå igenom, och han backade och han klev antagligen snett (vi hann inte se ordentligt) och for ner ifrån plattan, han skrek och gnällde och sov resen av dagen inne, han ville inte gå, men han åt och drack så han hade kvar matlust. Vi valde att avvakta. Dagen efter gick han, fast med benet uppe, småspang och var allmänt glad i övrigt. Nu har det gått en vecka och en dag, och han går med benet, fast försiktigt, jag har dragit i benet och det gör inte ont, jag har böjt i det och han Säger inte ifrån eller drar tillbaka benet. Han kliar sig med det och springer också. Han är jätteglad men han avvaktar liksom och tar det lugnt när det gäller att hoppa upp för soffan etc. Är det värt att åka till vet när han helt klart blivit mycket bättre? Vad tror ni har hänt? Har han sträckt benet eller stukade han det?

Annons:
Gronstedt
9/18/17, 10:48 AM
#1

Eftersom det inte gått över på en vecka, tycker jag att det är dags att för veterinärbesök.

JoannaLi
9/18/17, 11:47 AM
#2

Jag hade tagit vet först, fysio/kiropraktor sen. Låter inte otroligt att det sitter muskulärt - men alltid utesluta led- och skelettskador före muskulära skador.

jenmjao
9/18/17, 5:56 PM
#3

Hundar visar inte alltid smärta igenom att rycka undan eller skrika. Ibland visar dom smärta igenom att kolla bort och/eller slicka i luften, väldigt små signaler väldigt många missar.
Oavsett vad om han inte stödjer sig på benet nu och inte gjort på en vecka kanske det går längre tid och då förlorar benet muskler, det blir snedbelastning på resten av kroppen och ja, Det blir inte bra i slutändan. Kolla upp det istället skulle jag säga.

Elsis matte
9/18/17, 6:52 PM
#4

Ja, definitivt dags att åka in! När min hund hade liknande problem så hade hon dragit av sig mesta delen av korsbandet…

Alva0422
9/19/17, 11:48 AM
#5

Han går snett. Alltså har han mindre muskler i ena benet…..han har inte ont längre, men jag ska prata med pappa om veterinärbesök (jag är under 18) vi kommer isf kunna åka in imorn med han, det är inte riktigt akut så….men vad tror ni veterinären kommer göra åt det….om det visar sig att han har mindre muskler i ena benet, nån som vet?!

JoannaLi
9/19/17, 1:39 PM
#6

#5 Veterinären gör inte särskilt mycket åt snedbelastning och felmuskling av det - utan det gör fysio/kiropraktor. En bra fysio går igenom hela hunden, hittar symptomen och orsaken (nöj dig aldrig om inte fysion kan ge en klar och tydlig förklaring till varför problemet uppstått!) och åtgärdar därefter. Min fysio ger stretchningsprogram som man gör hemma på egen hand, och i vissa fall ger massage/elektroterapi etc. Nöj dig inte heller med att hunden bara ska ha massage/elektroterapi/laserterapi/vibbplatta, eftersom att detta är avslappningsövningar. Man måste när hunden är avslappnad faktiskt åtgärda problemet. 

Var också lite känslig för om de föreslår enbart vattentrask. Fråga exakt hur det ska åtgärda - om hunden har felbelastat hela sitt liv, vad kommer att förändras bara för att men sätter dit lite vatten? -, men har de en plan som de kan förklara med hur de ska target:a specifikt problemområdena och grundorsaken så är det naturligtvis bara att tuta och köra. 

Koncist: de ska behandla grundorsaken, inte symptomet :) 

Vad veterinären specifikt kan göra är att skriva en remiss till en fysio som gör att en eventuell försäkring kan gå in och sänka kostnaden, men även om de inte skriver en remiss så kan man alltid söka själv - vilket jag definitivt tycker att ni ska göra!

Annons:
Elsis matte
9/19/17, 1:45 PM
#7

#5 Att hunden har mindre muskler i ena benet har alltid en grundorsak, mest troligt har hunden av någon anledning ont i benet och avlastar. Men då har han gått med det ett bra tag. Förhoppningsvis kommer ni få en grundlig undersökning, röntgen och remiss antingen till ortoped eller sjukgymnast beroende på fynden.

Kalli
9/19/17, 3:17 PM
#8

I detta fallet skulle jag helt klart säga att det är dags för ett veterinärbesök. :)

Lona
9/19/17, 4:41 PM
#9

Ja, det verkar som att han haft problem en längre tid, olyckan kanske bara fick det att bli tydligare? Veterinär först, då det kan behövas en ordentlig undersökning med röntgen, eventuellt även smärtstillande/antiinflammatoriskt. Som redan nämnts, be även om en remiss till hundfysio. Oavsett grundorsaken till hans hälta och felbelastning så behöver han sannolikt rehab för att komna tillrätta med de sekundära problemen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: