Annons:
Etikettövrigt
Läst 3082 ggr
Fewdonja
9/11/17, 12:59 PM

Berätta om din hund! Frågor

Hej! Jag tycker det är väldigt kul och intressant när folk berättar om sina hundar, så ni får gärna svara på dessa frågor. Lägg gärna in en bild på er skönhet också, om ni vill. :)

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Hur aktiverar du din hund?
När är din hund som allra lyckligast?
Vad tycker din hund inte om att göra?
Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?

Annons:
frost_schäfer
9/11/17, 1:15 PM
#1

Långhårig schäfer ,för det är en vakt-ras och dem har en enorm personlighet tycker jag. Vi kör b.l.a agility och spårar,såklart också mysiga skogspromenader. Han är som allra lyckligast när han precis ar kommit hem från promenaden och ska gå och ´´prata ´´om promenaden för alla. Massor med roliga ljud blir det då :) Han tycke r inte om att göra rent öronen 😂 Att han är söt,stor,ibland lite läskig.Vårat bästa minne är när vi går djupt in i skogen på ett berg och det kommer en hund som visar aggressivitet (den är kopplad min är lös) Jag säger snabbt åt min hund att ligga och han lyder jättefint ❤️Då blir man ju stolt <3

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Wellcraft
9/11/17, 1:16 PM
#2

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Lagotto och Border collie.
Lagotto blev det därför att det är en alldeles fantastisk ras med kapacitet för allt. 
En riktig brukshund om man så vill. Dessutom tål min pappa, som är allergiker den lockiga pälsen.
Det är en tuff ras med myckt skalle vilket jag älskar.
Samtidigt en ras som ska vara stabil, följsam och utan jaktlust. Precis som min kille. 
En äkta allroundras med mycket go, precis vad jag sökte.

Border collie blev det därför att jag ville avancera arbetet lite, funderade på malle först men blev BC, en omplacering. Jag vill ha en snabb hund med kapacitet för tävling.
Nu har dock livet ändrats drastiskt som min BC är precis som lagotto en aktiv familjehund. 

Hur aktiverar du din hund?
Nu när jag har så ont så går vi långpromenader, leker med andra hundar, går löst och tränat lite lydnad och parkour.
Annars sysslar jag med rallylydnad, lydnadsklass 1 lagotton och klass 2 Border collien , budföring, sök, spår, upplet, drag m.m
En typiskt dag består av ett par timmar motion, oftast ca 2 tim och en timme mentalträning.

När är din hund som allra lyckligast?
Lagotton är som lyckligast när han får gräva tryffel fritt i skogen, eller när vi är på stranden och han kan vattenapportera och gräva.
Border collien är som lyckligast när resten av flocken är samlad och lycklig.

Vad tycker din hund inte om att göra?
Båda gillar och går med på det mesta.

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
Har bara fått fina kommenterarer om båda.

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
Varje dag, ärligt talat, är vårt finaste minne.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jojaton
9/11/17, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen? Jag har en Shetland Sheepdog, det har varit en drömras i över 12 år (från början mest pga utseendet) När jag sen började kolla aktivt och mer seriöst efter en hundras som passade mig så stämde sheltiens personlighet, aktivitetsnivå, storlek och mentalitet in perfekt - så då var valet självklart :) Hur aktiverar du din hund? Han är bara 3 månader, så just nu fokuserar vi mycket på lek, passitivitetsträning och hantering. Plus en del promenader och bus i skog. När han blir äldre hade jag tänkt träna och tävla agility med honom, och förmodligen en hel del annat också. När är din hund som allra lyckligast? När han får springa lös och leka i skogen, och när dagmatten kommer och hämtar honom med Puff (bästa hundvännen) Vad tycker din hund inte om att göra? Han är inte så glad i kloklipp, mest för att han måste ligga still, men vi jobbar på det. Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund? Det vanligaste är "åhh vad gullig/söt han är", följt av "han är inte så gammal va?" Och "men vad liiiten!" Men det är också många som tycker han är så väldigt trygg, cool och obrydd - vilket verkligen värmer! Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund? När jag hämtade hem honom är det allra bästa - men han överraskar mig varje dag med så mycket glädje och kärlek!

Johanna - Instagram

Fisherling
9/11/17, 1:56 PM
#4

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?

**Australian Shepherd.
**Frida Renderts foto.

Jag är uppvuxen med retrievers men när jag började intressera mig seriöst för hunderiet och allt vad det innebär så märkte jag att de inte riktigt räckte till. Jag ville ha mer go i annat än bara apportering. Jag ville ha fart, kraft, lite jävlar anamma och att hunden naturligt vill jobba med sin förare. Fokuset då var agility, men jag ville även köra lydnad och bruks - framförallt sök. 
Jag velade mellan Kelpie och BC. Dock var alla Kelpies jag träffat så sjukt nerviga och konstant "på" att jag valde bort dem, och BC blev det ju inte för att jag inte skulle valla. Då råkade jag hitta aussien, och den passade ju perfekt för det jag ville göra.

Frida Renderts foto.

Hur aktiverar du din hund?
Vi tränar rejäla pass några gånger i veckan. Då åker jag till brukshundsklubben och är ofta borta i två timmar, om man lägger ihop all tid som går åt till uppvärmning, pauser och nedvarvning. Passen går ut på att jag har en plan med vad jag ska träna på, och så kör vi på det. T.ex senast skulle jag träna rutan, hopp över hinder och att diskriminera bort hoppet när jag skickar henne till rutan/runt kon. Hoppet är roligast, så det är svårast att välja bort. Då tränade vi mycket på det. Tränade även mig själv mycket på att verkligen lägga in alla förberedelser inför moment - de gör underverk!

Utöver de regelrätta passen går jag mycket i skogen, och där hittar vi alltid på något. Vi kan öva på linjetag, vittring på kottar, lägga ett kort spontanspår, köra uppletande, söka godis eller leksak, och så blir det ju alltid några inkallningar, bara för att hålla dem fina och fräscha. 
Våra skogspromenader är aldrig mindre än 1 timme. Idag var vi ute i över 2 timmar, men ibland blir det även 3.

Utöver det så får hon ju hänga med på det mesta. När jag jobbade i stall tränade vi bara på helgerna, för det var så mycket intryck och grejer att "hjälpa" mig med + ridturer som gjorde henne trött, så då behövde hon inget under veckorna, utan mest ett rejält pass hjärngympa på helgerna, och sen vila.
Är hon med mig i stan en hel dag, hänger på fik och med mina vänner, då behöver hon inte mer än så just den dagen. Blir så mycket intryck ändå.

Utöver all aktivering och skogspromenader får hon korta rastningspromenader.

När är din hund som allra lyckligast?
Tänk dig en dag som börjar med en lååååång skogspromenad med en rolig hundkompis, gärna förbi något vattenhål så man kan plaska och busa. Sen får man sova någon timme. Sen ett rejält arbetspass, helst sök, agility eller apportering vilket avslutas med en rejäl lekstund med roliga hundkompisar. Sen, när man kommer hem på kvällen efter att ha tiggt lek och mat av en massa främlingar, att då få gå och lägga sig och mumsa på en kalkonhals.. Ja du. Då är hon lycklig.

Vad tycker din hund inte om att göra?
Klippa klor och duscha. Alltså hon accepterar det ju, men hon typ.. Lider i tysthet. Med stora ögon. Och långsamma ålningar där hon hoppas att kunna fly utan att jag märker något.

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
Beror på vart jag är. Är jag i stan kan jag inte gå fem meter utan att någon stannar oss för hon är så häftig och har så vacker färg.

Folk som faktiskt träffat henne har bara gott att säga om henne. Att hon är så himla rolig, charmig, glad, lydig, okomplicerad, gosig. Vilket hon så klart är. 😍 
Frida Renderts foto.Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
Måste nog säga att det var rätt speciellt när vi gick och vann vår första officiella tävling tillsammans 😃

Annars tycker jag att vi skapar fantastiska minnen ihop hela tiden ❤️

Frida Renderts foto.

Majken!
9/11/17, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?

Jag har just nu min andra schäfer. Anledningen till att mitt rasval just föll på schäfern från första början var att jag ville ha en hund med tillräckliga förutsättningar för att kunna ta sig till elitklass - samtidigt som den tvunget skulle vara trevlig social mot både mig och andra i min närhet. Flera andra raser hade räckt och även varit bättre än schäfern för det jag vill hålla på med, men eftersom jag inte viker en millimeter på mina krav kring hundens sociala förmåga så blev schäfern det självklara valet. 

 Hur aktiverar du din hund?

Vi tränar och tävlar tillsammans, av denna anledning tränar vi väldigt mycket tävlingslikt. De moment som ska utföras på tävling lägger vi mycket krut på, tillsammans med allt skogsarbete som också ska göras.

 När är din hund som allra lyckligast?

När hon spårat en dryg kilometer i riktigt tuff terräng och vi nått fram till slutpinnen, då har min hund ett ansiktsuttryck som hon aldrig någonsin annars har. Hon är verkligen avlad för att spåra.  

 Vad tycker din hund inte om att göra?

Hon avskyr att ta på sig selen, då springer hon och gömmer sig eller ser strykrädd ut.

 Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?

Eftersom hon är helsvart får jag väldigt många frågor kring hennes ras, om hon är en blandras och att de flesta aldrig sett en svart schäfer tidigare. De som ser henne i hennes skogsarbete brukar bli extremt förtjusta, där kommer hon verkligen till sin rätt.

 Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?

Jag har så många fina minnen tillsammans med henne, det är svårt att välja. Ett härligt minne är förstås när vi vann senaste tävlingen och blev uppflyttade till högre sök med väldigt fina lovord, men samtidigt blir jag lika varm i hjärtat och stolt de gånger hon uppmuntrat den autistiske pojken i vårt bostadsområde till lek med boll eller när hon får kommentaren "det är så där en riktigt bra schäfer uppför sig!".

[kinjelooo]
9/11/17, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?

Amstaffblandning, för att jag ville ha en människokär hund som vill vara nära men ändå har det lilla extra. En hund som är en kelgris hemma men ger allt vid träning. Det blev inte en renrasig hund denna gång pga olika orsaker och för att valpen dök upp vid rätt tillfälle helt enkelt. 

Hur aktiverar du din hund?

Person- och viltspår på helgerna, nosework lite då och då när vädret sviker, drag och benviktmanschetter till vardag. vi promenerar mycket med hundkompisar också vilket är en aktiveringsform för sig. Eller varför inte en intensiv kamppass med favvoleksaken?  :) 

Trix och vardagslydnad kör vi vid måltider och på promenader. 

När är din hund som allra lyckligast?

När hon får jobba för sin mat - attityden! :D och när hon får äta råa ben. 

Vad tycker din hund inte om att göra?

Klippa klorna… 

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?

Föräldrar skrämmer sina barn till lydnad - "stanna här annars biter vovven dig", annars tycker de flesta att hon är fin och söt. Ja, de som inte går omvägar iaf. 

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?

Bästa minnen är de man skapar vid ett lyckat träningspass, där allt bara flyter på och man stiger över en tröskel som verkade omöjlig att nå innan :)

Annons:
JoannaLi
9/11/17, 2:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Labrador retriever. Sökte omplacering, ville ha en brukshund egentligen men tvivlade på min egen förmåga och mitt egna intresse för bruks, så ville inte ta på mig för mycket. Hittade då en reggad, okastrerad labbehane i 1½ års ålder (rätt okej, fortfarande väldigt formbar) och då blev det en Arrak. 

Hur aktiverar du din hund?
Med allt möjligt! Huvudgrenar: lydnad, sök, spår (IPO och bruks), barmarksdrag, apportering. Vi pysslar med lite annat utöver när andan faller på :) 

**När är din hund som allra lyckligast?
**När han får springa i sökskogen, första kilometern i dragselen, precis när matte säger "apport" och man får kasta sig iväg. Eller när man är sådär riktigt trött (som de dagar när vi körde lydnad - drag - balansträning - sök (eller till och med ett spår också)) och får krypa tätt intill under täcket och ligga tvärs över matte och bli kliad på magen 😍

**Vad tycker din hund inte om att göra? 
**Klippa klor 😓 Åka bil. Inte tillåtas jaga harar och rådjur. 

**Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
**Att han är liten (vilket han inte är på höjden, men på "bredden" (=om midjan)). Att pälsen är fin. Att han är lugn. 

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**Har nog inget specifikt på rak arm, men vi skapar minnen varje dag ❤️

Hornslandet
9/11/17, 3:15 PM
#8

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Briard, ville ha en icke-fällande aktiv ras i 40-kgsklassen, sen besökte jag massa hundägare och uppfödare och till slut blev det en sån.

Hur aktiverar du din hund?
Går lydnadskurs, tränar lite lagom lydnad på leknivå, spår och lite sök. Annars lite allt möjligt under promenaderna då, lek och små uppgifter.

När är din hund som allra lyckligast?
När han får (om han fick) rusa fram till främlingar eller tja, kanske ännu mer folk han känner väl. Annars är han väldigt pigg på att kampa eller leta efter leksaker jag "gömt".

Vad tycker din hund inte om att göra?
Duscha är ingen större hit. Då är han rätt ynklig även om han tolererar det. Tycker inte om att vänta på att hälsa på folk heller. Eller att vara tyst när nån plingar på dörren ;)

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
"Haha hunden har en tofs! :D"
"Vad söt han är!"
"Jäklar, han kan skälla han!" (låter rätt hyffsat när han tar ton..)
"Vad lugn han är" (komiskt för mig att höra som vet att han ligger på 15 laddade fjädrar kanske vid samma tillfälle.

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**Alla gånger vi tältat, där sover han nästan bäst av allt.

peafie
9/11/17, 3:47 PM
#9

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
2 x jaktlabbe. Jag gillar egentligen inte andra hundar än den jaktavlade labben så för mig har det inte funnits något alternativ. Vill ha en hund som är enkel i vardagen, som har mycket motor och som vill jobba med mig. Är helt ointresserad av bruks/lydnad/agility, så bruksraser faller bort, och vill inte ha mjuk eller lång päls.

Hur aktiverar du din hund?
Mestadels apportering. Lite spår ibland för hundens skull (men jag tycker det är rätt tråkigt).

När är din hund som allra lyckligast?
C: När hon lyckas lösa en klurig uppgift på vatten och får komma in med en stor, fin and.
V: När hon listar ut vad det är jag vill att hon ska göra, då blir hon så enormt lycklig. Det kan vara att lära sig stoppsignal, lära sig namnet på en ny leksak, eller klara en inkallning trots korvstörning. Att förstå vad jag vill och höra att jag bli nöjd - det är hennes största belöning. ❤️

**Vad tycker din hund inte om att göra?
**C: Tvätta öronen
V: … hon gillar nog allt, tror jag? Inklusive öronpill, kloklipp, tandborstning… hon är lite konstig.

**Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
**C: Det absolut vanligaste är att hon är söt och vacker. Sedan brukar de vara imponerade över hennes snabbhet i arbetet och kommentera att det låter som en häst som galopperar när hon dundrar iväg mot en apport.
V: Att hon är lik sin morbror (en relativt "känd" hane i jaktretrieverkretsar).

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**Jag tror inte jag har något speciellt utan vardagsstunderna är de finaste. Att gå i skogen och inte behöva prata med dem, de håller sig runt mig och vill vara med mig. Att ha dem båda uppkrupna tätt intill mig i soffan efter att de fullständigt fått blåsa ur sig både fysiskt och mentalt och känna hur de verkligen är nöjda…

Bloggen     ○    Instagram

Snuffles
9/11/17, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En blandras mellan mops och chihuahua. Skulle få min första hund, var 13. Mamma visade mig en bild på honom och jag blev kär direkt. Sen hämtade vi honom några dagar senare och sen dess har vi varit som klistrade vid varandra. Aktiverar honom med trickträning, aktiveringsleksaker, söka godis inne och ute. Han är nog lyckligast när han får springa lös i skogen, när jag kommer hem från skolan och när vi har dragkamp. Han tycker inte om att gå promenad i spöregn. Folk brukar tycka att han är väldigt söt! Vårt bästa minne var nog när jag fick hem honom, jag var sååå förälskad och han sov i mitt knä hela dagen.

Megg
9/11/17, 11:07 PM
#11

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Har en Shetland Sheepdog. Har ingen erfarenhet av rasen sedan tidigare utan läste på om massa olika raser när vi skulle skaffa hund. Tyckte att sheltiens personlighet, aktiveringsnivå och utseende passade vad jag sökte. Enda minuset var väl storleken, ville ha en stor hund, men nu är jag väldigt nöjd även med detta.

Hur aktiverar du din hund?
Hon är med mig på jobbet varje dag (jobbar som ridlärare, men gör även annat än att hålla lektioner) och får mycket intryck därifrån. Försökte ägna en liten stund varje dag åt att träna någon specifikt, typ lydnad, trick eller bara kasta boll/fresbee. Går även på kurser, just nu har vi precis börjat med agility och målet är att tävla i det. Önskar att jag hade mer tid att lägga ner på just hundträningen för jag tycker det är väldigt roligt, men ska samtid hinna med träning och tävling av hästen. Får se vad jag tycker är roligast sen när vi kommit igång med agilityn.

**När är din hund som allra lyckligast?
**När hon får vara med och träffa nya människor. Och kasta boll.

**Vad tycker din hund inte om att göra?
**Hon går med på det mesta men är väl inte överförtjust i att bli avspolad, vilket hon blir ganska ofta nu under hösten när det är lera överallt. Hon är inte speciellt långhårigt för att vara sheltie och jag försöker hålla håret håret på benen och och under magen trimmat för att det inte ska fastna så mycket smuts i det.

**Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
**Många tycker att hon är väldigt söt och glad. En del frågor om det är en "såndär dvärg collie" och dom som har lite mer koll brukar kommentera att det är ovanligt för rasen att vara så social och framåt mot människor som hon är.

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**Kan inte komma på något specifikt tillfälle. Hon gör mig väldigt glad och lycklig varje dag bara av att finnas där och hålla mig sällskap. Speciellt när sambon veckopendlar till jobbet och vi är ensamma mycket.

Itchy
9/12/17, 5:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?

gatuhundsblandras

var inte planerat att det skulle bli en gatuhund, men han behövde ett nytt hem akut, så det blev till att hämta honom

Hur aktiverar du din hund?

jaga laserpekare, lite amatörspårning och långa promenader (han har ett defekt ben, så kan inte utföra alla roliga aktiviteter som en normal hund kan

När är din hund som allra lyckligast?

när vi kampar med en av hans leksaker eller apporterar hans pipleksaker

Vad tycker din hund inte om att göra?

klovård och tandvård

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?

"vilken söt valp"

(trots att han är fullvuxen)

och sen dumma kommentarer över att han är halt, utan att de frågar varför

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?

bilturen hem då han låg och sov i mitt knä nästan hela vägen hem. och första natten då han inget annat ville än att vara nära

You can't spell Bitchy without Itchy

idamadelenemoren
9/12/17, 9:59 AM
#13

Korsning mellan Rottweiler och Schäfer. Inte mitt val, fick henne i födelsedagspresent av sambon. Jag har alltid velat ha schäfer, han har alltid velat va rottweiler. Han fastnade dock för henne. Hon är än så länge endast 6 månader, så de är väldigt mycket vardagslydnad som gäller nu När hon och jag går i skogen, då är hon nog som lyckligast :) Leka, busa, träna, springa, äta ^^ Dem flesta tycker att hon är fin, och lugn för att vara 6 månader Måste nog vara när sambon kom hem med henne :)

Annons:
fridarebecka
9/12/17, 10:10 AM
#14

**Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
**T: Vallhundskorsning på blocket, för att han var söt och charmig och jag gillade "vallhundar"…
F: Bearded collie, för att jag ville ha en allroundhund att testa diverse hundsporter med. Ville ha en glad, charmig och lite clownig ras med arbetsvilja som var någorlunda lättsam i vardagen. Fick verkligen vad jag sökte!
**Hur aktiverar du din hund?
**T: Rallylydnad, viltspår och drag framförallt. Även lite nosework, tävlingslydnad och bruksspår då och då.
F: Tävlingslydnad och bruksspår framförallt, påbörjat dragträningen men han är fortfarande ung. Tränar även lite sök, och kommer troligtvis prova/träna rallylydnad, viltspår och nosework i framtiden.
**När är din hund som allra lyckligast?
**T: I draget och viltspåret, och när han får mat 😂
F: När han får bada, röja lös i skogen.
**Vad tycker din hund inte om att göra?
**Båda: Duscha
**Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
**T: Att han är liten, och icke hundmänniskor som träffar han sällan men som träffade honom som ung tror att han är aggressiv för att han har/hade utfallsproblematik 😮
F: Att han är mycket päls, och att det måste vara SÅÅÅÅ jobbigt att sköta den 😉
**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**T: När vi tog RLDN i våras, den tävlingen stod vi även 1a och 2a på prispallen och Tussen skötte sig så fint på tävlingsområdet. Det var stort för oss!
F: Andra gången vi träffade valparna, när vi visste att just han skulle bli vår var speciell. Även första gången han fick dra kicksparken, han var så självklar och obrydd när han drog och jag var helt lyrisk.

MaaariaS
10/3/17, 4:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Vilken ras har du och varför blev det den rasen=Chinese crested powder puff/papillon blandning,

Jag hade läst om kineser och dom verkade passa mej därför leta jag efter en sån ras.Hittade min kille på blocket(omplacering).

Hur aktiverar du din hund= Nu är Max 14 år så nu för tiden så går vi bara promenader(både långa och korta) och sen leker vi med hans leksaker(han älskar att ha dragkamp) och så får han springa och leka med sina kompisar ibland.När han var yngre så körde vi lydnad,tricks och parkour.

När är din hund som lyckligast= När han får gå på långpromenad,leka med sina kompisar och när vi åker hem och hälsar på folk(släkt och vänner)

Vad tycker din hund inte om att göra= Klippa klor och gå ut när det regnar ute.

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund= Får alltid frågan om han är en tik för att han har tofs,hur jobbigt det är att hålla pälsen i bra kondition.Sen brukar folk tycka att han ser så glad ut och hur snäll och social han är.

Vad är ditt bästa minne tillsammans med din hund=Dom gångerna han har visat hur omtänksam och snäll  han är mot våra andra djur.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[IdaSoren]
10/3/17, 11:21 AM
#16

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Golden Retriever. Sökte omplacering och var i första hand på jakt efter en retriever, då jag vill ha en aktiv hund men ingen bruksras. Fastnade för golden på grund av deras positiva personlighet, vilja att vara till lags och kramgoa storlek/päls. Så när Jackie dök upp och vi fick erbjudande om att köpa henne tackade vi ja direkt.

Hur aktiverar du din hund?
Nu i början har vi kommit igång med lydnad och spår, planerar att börja med apportering när vi har befäst lydnaden lite bättre och läst på lite mer. Annars tar vi långa skogspromenader varje dag och kör lite kluriga godissök både inomhus och utomhus då och då.

När är din hund som allra lyckligast?
Hon är superlycklig när hon får spåra, både innan då hon vet vad som väntar och efteråt när hon har klarat uppgiften. Lycklig är hon nog också då hon får ligga som en säl tvärs över oss i soffan och bli kliad under hakan, då njuter hon som ingen annan hund jag mött förut.

Vad tycker din hund inte om att göra?
Hon gillar inte hårtorken. Om man tar fram den blir hon sur och går och gömmer sig. Detta är definitivt något jag avser träna bort hos min vattenälskande retriever, annars får hon flytta ut i trapphuset efter sina utomhusbad 😃 Åka bil är inte heller någon favorit, men det jobbar vi på.

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
Har än så länge bara fått höra att hon är så söt, vilket jag håller med om. Barn brukar säga "kolla vilken stor hund", trots att hon är en relativt liten golden (25 kg).

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
Vi har inte hunnit skapa så många minnen än, men något av det bästa var första gången vi la ett spår till henne och hon fullkomligt exploderade iväg när hon insåg vad som var på gång. Det var vi inte beredda på, så det var väldigt roligt att inse att hon brinner så för en aktivitet vi kan tänka oss att fortsätta med!

Ängsbacken
10/3/17, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Hon är en blandras mellan Papillon och Pomeranian. Uppdelad 50/50  men det finns inte många spår av Pomeraniandelen i varken utseende eller sätt. Det var inte planerat att bli med blandras, men hon dök upp och tog oss med storm och det har hon fortsatt göra varje dag sen dess. 

Hur aktiverar du din hund?
Satsningen är inom agility. På sidan om, men i stor skala, tränar vi både sök, spår, parkour och tar långa promenader (gärna off road).  Nu till vintersäsongen är planen att vi ska börja simträna. 

**När är din hund som allra lyckligast?
**Det är överlag en väldigt glad tjej, men hon verkligen skiner upp när vi tränar sök!

Vad tycker din hund inte om att göra?
Att  få henne att gå ut när det regnar krävs lite övertalning… 😉 Så fort hon är över dörrtröskeln är det frid och fröjd igen. 

**Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
**Hon får ofta mycket beröm för att vara både söt, vacker och fin. Men framförallt att hon är oerhört glad och trevlig! På agilitybanan får hon ofta kommentarer om att hon är supersnabb och en talang att ta till vara på. 

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**Bästa "prestationsminne" är hennes andra blåbärstävling i agility där hon går in och vinner sitt lopp med 77 sek till 2:an i storlek S som hon tävlar i. Det var endast två nollor i storlek S, resten disk. Hon hade 12 sekunders marginal till näst snabbaste felfria (alla kategorier), och 6 sek till näst snabbaste tid (alla kategorier).

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

[SweetSunday]
10/4/17, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
Nova Scotia Duck Tolling Retriever, för att jag ville ha en aktiv hund som kunde testa på de flesta hundsporter. Jag ville ha en hund med mycket energi som aldrig säger nej till aktivitet och jag ville ha en hund som kan tänka själv och ta egna initiativ.

Hur aktiverar du din hund?
Han är än så länge bara 6 månader gammal så vi tränar just nu mycket grunder. Vi tränar klickerträning på vardagskommandon såsom "sitt", "ligg" och "kvar". Vi tränar inkallning och koppeluppförande. Sen går vi på unghundskurs en gång i veckan och går ner till brukshundsklubben för allmän träning en gång i veckan då vi deltar efter förmåga eller eventuellt bara tränar på att sitta och titta på de andra (då min valp har lite problem med att koncentrera sig på mig när det är för mycket andra hundar (störningar) närvarande). Vi går också ut och busar i skogen eller på stora gräsytor.

När är din hund som allra lyckligast?
När matte busar med lekar som han vill leka (typ jaga) eller när han får leka med sin bästa hundkompis. Även en ordentlig skogstur (utan koppel), med lek och bus blandat med lite kommandon kan få honom att lysa.

Vad tycker din hund inte om att göra?
Duscha är sådär, han ser väldigt lidande ut. Klippa klor är det värsta som finns, men nu börjar det nästan gå att göra det utan att behöva "hålla fast" honom.

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
Att han är "sååå sööt", trevlig och duktig.

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
Kan nog inte välja ett… Varje gång han visar totalt fokus på mig och det känns som att han bara väntar på att få en uppgift är det helt fantastiskt. Men jag älskar också att skratta med honom i skogen när han gör knasiga upptåg och vi busar runt. Eller på kvällen när han kommer och lägger sig med sitt huvud på min axel när vi ska sova… Då är det bara kärlek överallt 😍

alltidnordin
10/4/17, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?

Jag har en shetland sheepdog och valet föll på just den rasen för att jag ville ha "mycket hund" i mindre förpackning. En arbetsglad, följsam och lättlärd hund som gärna följer med på allt men som inte kräver timtal av mental och fysisk aktivering. Eftersom det är min första hund, ville jag gå ut med lite marginal på vad jag kunde erbjuda = sheltie. Med facit i hand är han lite för mild för min smak, lite  för lite GO och han är inte jätteförtjust i träning för den delen heller. Men jag ångrar mig absolut inte!

Hur aktiverar du din hund?

Han är en herre som kräver sin motion både fysiskt och mentalt, annars hittar han gärna på både bus och hyss. Det märks oerhört tydligt på honom när han enbart fått det han måste för att klara dagen och när han är mentalt/fysiskt trött.

Vi tränar en del agility och rallylydnad, går långa promenader i skogen, viltspår, upplet och drar lite (både cykel och löpning). På somrarna simmas det också!

När är din hund som allra lyckligast?

När han får leka med sin bästa kompis Alfons, helt klart. Gärna en lååång promenad i skogen med honom och hans matte och sedan avsluta med ett gott, köttigt ben hemma. Eller när han träffar min bror för första gången på länge haha!

Vad tycker din hund inte om att göra?

Han hatar att duscha och att bli borstad haha… Tur han inte är någon utställningshund. 

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?

Hans färg och teckning, alltid. "Oj är han verkligen renrasig" är en vanlig kommentar. Men ja, han är lika renrasig som din trefärgade med korrekt teckning. De flesta brukar tycka väldigt mycket om honom, då han är väldigt glad i människor. En del kan nog tycka han är lite jobbig också, då han är lite hyper ibland (men han börjar bli vuxen i både kropp och hjärna nu).

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**

Oj, har många minnen med honom. Kan nog inte välja ut ett faktiskt. Allt från det vardagliga till träninar/tävling har varit "det bästa minnet". Nya "bästa minnen" skapas i princip varje dag!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

taxarärbäst
10/12/17, 1:15 PM
#20

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen? långhårig dvärgtax min mor och far hade en taxblandning när jag var yngre och jag blev helt kär i hur taxar är Hur aktiverar du din hund? fråga om han vill gå ut När är din hund som allra lyckligast? när han får sova nära och pussas Vad tycker din hund inte om att göra? klippa klor och bli blöt Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund? "herregud vilken liten hund! blir han större med åren???" Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund? Alla minnen❤❤ lilla Valentin är min ängel😚

Annons:
Nessie von Loch
10/15/17, 6:41 PM
#21

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen? - Kungspudel. Ville ha en stor hund men hade inte så många raser att välja på då en familjemedlem är allergisk mot pälsdjur. Hade innan dess inte haft en tanke på pudel, men jag kunde inte ha fått en finare hund både i personlighet och utseende. Hur aktiverar du din hund? - Hade gärna prövat på någon hundsport med Sigge men då han är alldeles för hundfixerad så är det inte aktuellt. Annars blir det lite hopp, lek och träning när vi är ute på promenad. När är din hund som allra lyckligast? - När han får sova länge på morgonen, eller när han får vara med på familjeaktiviteter. :) Vad tycker din hund inte om att göra? - Rakas, kammas, borstas, klippa klor… allt som är pudelvård. Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund? - Att han är vacker. Fin, söt och gullig. Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund? - Ett starkt minne är när han var valp och somnade i mitt knä när jag satt i gungstolen framför datorn.

tiger tok
10/15/17, 9:20 PM
#22

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen? Jag har en Västgötaspets på 6/7 månader. Först var jag intresserad av aussie, kelpie, bc osv, men jag insåg att de generellt kräver mer än vad jag för tillfället kan erbjuda. Min mor hade även en västgöte när hon var liten. Hur aktiverar du din hund? Iom hans ålder blir enkel träning (sitt,ligg,stanna,gå fint,loss osv), men skogspromenader och lek med hans bästa hundkompis. När är din hund som allra lyckligast? När han skall få mat, när han leker med sin bästa vän, när jag kommer hem. Och när vi går i skogen och jag kastar hans leksak och jagar honom, och han är lös. Vad tycker din hund inte om att göra? Kan inte komma på något speciellt just nu. Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund? Att han är lydig, söt, lugn, snäll och fin. Även att de aldrig har sett något liknande! Vilket är det bästa minnet med din hund? När jag skulle möta upp honom och när han ser mig så verkligen spurtar han mot mig och är så lycklig, så glad har jag aldrig sett honom innan!! Första gången han skulle åka häst och vagn och bara lägger sig ned och är helt lugn. När vi mötte hund och han gick lös, och han inte gick fram! Vi skapar minnen hela tiden och jag älskar honom av hela mitt hjärta!❤️

tiger tok
10/15/17, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är han!

Lona
10/15/17, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#24

**Nikka;
**

**Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
**Labbe av jakttyp. Jag valde egentligen inte rasen, hade visserligen kikat på jaktlabbe tidigare men Nikka kom som vuxen omplacering - jag valde helt enkelt henne som individ.

**Hur aktiverar du din hund?
**Vi gör lite allt möjligt, det kan lika gärna vara att vi tramsar med olika övningar i skogen som att vi åker och tränar mer seriöst. Jag brukar inte ha någon fast plan utan vi tar det som det kommer.

**När är din hund som allra lyckligast?
**När hon får apportera, helst riktigt vilt. Nikka tycker om all träning men jakt och apportering brinner hon för.

**Vad tycker din hund inte om att göra?
**Klippa klorna.

**Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
**Många tycker att hon är för smal, de jämför med en showlabbe i utställningskondition…
Annars tycker de flesta att hon är vacker och många kommenterar att hon är så lydig, även att hon är ruskigt snabb i det mesta.

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**Det är nog de allra första, 10 sekunderna med henne.
Jag var stenhård på att hon skulle vara öppen och tillgänglig utan minsta drag av social osäkerhet.
När vi kom fram till uppfödaren så öppnade hon dörren, ut flög Nikka med sitt speciella flin (hon "ler" när hon är glad) och hoppade upp på mig med ett enda stort HEEEJ! Inte mycket att fundera på där inte, Nikka fick flytta hit på prov. Det är nu drygt 4,5 år sedan, den hunden släpper jag inte!❤️

Charlie;

**Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?
**Cairnterrier. Jag ville ha en liten, robust hund med vädertålig och lättskött päls. En pigg och käck kompis som kunde hänga med på allt möjligt men som inte krävde supermycket.
Det absolut viktigaste var att den skulle vara bra mentalt, framför alt utan rädslor.
Resultatet blev cairn, jag trodde jag var tokig som skaffade en terrier men både min första cairn Skroffan och Charlie är klockrent rätt.
Helt klart min typ av hund!

**Hur aktiverar du din hund?
**Samma som Nikka, men till skillnad från Nikka som var väldigt vältränad när hon kom så hade Charlie spenderat större delen av sitt då tvååriga liv som en liten glad skit som drällde på en gård på landet så det fick bli rätt mycket grundläggande träning när han kom hit. Kontakt, samarbete och, inte minst, inkallning.

**När är din hund som allra lyckligast?
**Charlie är, på cairnterriers vis, glad nästan jämt.
Att springa omkring som en galning med bästa kompisarna är en favorit, likaså att få busa med barn.

**Vad tycker din hund inte om att göra?
**Gå ut tidigt på morgonen i pissregn och blåst (det gillar för all del inte matte heller…).

**Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?
**Att han är charmig och otroligt söt, att han är så glad jämt och, för all del, att han inte är riktigt klok när han busar omkring.😃

**Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?
**Det är nog inget specifikt, men första gången som jag kände att han verkligen var MIN,inte bara en hund som var här ett tag,  när det knep sådär i hjärtat när jag såg på honom.
Sen är han så ruskigt söt när han är på bushumör och kommer springande i full fart på en inkallning, hela han strålar av glädje.❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

färgfest
10/16/17, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Vilken ras har du och varför blev det just den rasen?

Jag har en storpudel här hemma. Jag har alltid älskat pudlar. Intelligenta, charmiga, roliga, och aktiva. Bra med att vakta också. Man hör mycket dåligt om pudlar pga de olika utställningsfrisörer och att vara helt ärligt tycker jag inte om dem hellre (sorry). Jag klipper honom kort, för att jag tycker om retrievern utseendet och det är mer sportig, vilket passar honom jättebra. 

Hur aktiverar du din hund?

Han är 7 mån än så vi tränar på vardagslydnad, koppelträning, miljöträning och passivitet fortfarande men det går super i alla dessa områden. Annars börjar vi jobba med spår och sök, och även kommer ta kurser i rallylydnad eller agility. 

När är din hund som allra lyckligast?

När han är med mig. Han har lite separationsångest, vilket vi jobbar aktivt på. Han älskar att få springa, alla människor och djur, han ger sin allt i träning och jag märker att han skulle absolut vara helt tokig om han inte fick jobba ordentligt. Han blir också väldigt glad om han får dela en banan med mig. ;)

Vad tycker din hund inte om att göra?

Duscha, örontvätt, klor klippning. Men han blir bättre med det. Han är i spökåldern just nu så han kan bli rätt arg över inget just nu haha.

Vad brukar folk kommentera och tycka om din hund?

Inga vet vad han är för ras så alla vill veta. Får blandade reaktioner när de får veta att han är pudel. Men alla (än så länge) tycker att han är otrolig gullig och charmig.

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med din hund?

Alla gångerna vi har lyckats klura ut någon uppgift från valp- eller unghundskursen tillsammans. När han först sprang till mig efter jag nyste eller hostade för att kolla vad händer med matte.  Jag kan inte komma på bara en sak. Det kom massa minnen som gör mig glad att tänka på. ;)

Upp till toppen
Annons: