Annons:
Etikettaktivering
Läst 1221 ggr
T14
9/10/17, 10:01 AM

Vad kräver en aussie?

Hur skulle ni beskriva en vardag med er aussie? Skulle denna dagliga rutin vara tillräckligt för att göra en aussie nöjd och glad?

-15-40 min promenad/jogging på morgonen

-5-10 min lek/trix under förmiddagen

-15 min kissrunda vid lunch

- 1 timmes träning av något slag tex agility, lydnad, lägga spår, frisbee

- 5 min kissrunda innan läggdags

om inte vad hade ni gjort annorlunda?

Annons:
Drakellen
9/10/17, 11:17 AM
#1

Jag har vuxit upp med aussies nära familjen och enligt min erfarenhet så kan de vara verkligen border collie jobbiga. Missförstår mig inte, aussies är min all time favorit hund i världen men boy behöver dom arbete. Om dom inte får jobba blir dom galna. Det du beskriver låter som en bra vardagsgrund men dom måste ha ett syfte i livet. Jag skulle säga att en ideal vardag för en aussie skulle vara en halvlång till lång runda på morgonen, halvlång mitt på dagen och sedan lång på eftermiddagen, plus långträning. Men sedan finns det ju så klar aussies som är coolare än andra, men man ska inte utgå från att man får en lugn individ. Men jag tror att om man är beredd att lägga ner tid och vilja i en ras så kan man få rätt många att funka.

Sugar Mist
9/10/17, 8:19 PM
#2

En ägare med tålamod i oändlighet.

australianshepherd.ifokus.se

Oerhört individuellt vad en aussie "behöver" eftersom det är en väldigt spridd ras men tror du får fler svar om du går ställer frågan på aussie iFokus :)

-

T14
9/10/17, 8:29 PM
#3

#1 Låter som att det kanske kan krävas mer jobb då. Håller med om att man bör vara beredd på det "värsta"! 

#2 Ska fråga där!

Elsis matte
9/10/17, 9:55 PM
#4

Även om det är populärt att säga att arbetsraser främst behöver mental stimulans och inte bara motion tycker jag det ser alldeles för lite ut med bara en halvlång runda på morgonen och sedan endast rastning. Förutom de dagar du kör agility så kommer hunden inte få någon direkt motion - vilket dessutom behövs om den ska kunna köra agility utan skada sig. Sedan är det inte så enkelt att bara hitta rätt aktivitetsnivå så blir hunden harmonisk. Det gäller lika mycket att kunna hantera och styra en hund med snabba reaktioner, egen vilja och ibland en del skärpa med i mixen.

Fisherling
9/11/17, 1:20 PM
#5

Skriver samma här som på australian shepherd iFokus.

Det är en livsstil med brukshund. Antingen så är brukshundslivet något man vill ha, eller så vill man ha en fin hund som råkar vara en bruksras. Jag tycker inte om det senare.

Hur ser ditt liv ut nu? Vad gör du när du är ledig? Vad är dina intressen?

Innan jag skaffade Tinja kämpade jag på med familjens väldigt svårtränade labbe i flera år. Jag var ute med honom i skog och mark, åkte på jaktträningar, gick massvis med kurser - jag gjorde allt med honom för att jag älskade livet med en aktiv hund, trots att han gärna nöjt sig med bara skogspromenader och kanske lite apportering. Vi körde agility, apportering, jag lärde honom tricks och även lydnad. Allt gick trögt, det var jobbigt, vi kom aldrig till en tävlingsstart, men eftersom det var livet jag ville ha så kämpade jag på ändå. Jag älskar att vara ute i skog och mark, jag älskar att träna med mål, jag älskar att lära mig om nya sporter och jag älskar att utmana mig och hunden genom att satsa på tävling. Därför skaffade jag mig sen en Aussie - jag levde redan det livet, fast med fel hund.

T14
9/11/17, 8:12 PM
#6

#4 Det låter vettigt, och när man kollar över det så kan jag hålla med om att det känns som att den fysiska biten blir lidande. Skulle det då funka att byta ut det långa träningspasset vissa dagar mot 1 timmes löprunda eller liknande? 

#5 Jag har mycket fritid över, men en del fylls i dagsläget av fysisk aktivitet. Brukar springa milen några gånger i veckan, är gärna ute och går såväl morgon som kväll. På vintern är det en del längdskidor, något som jag hoppas att min framtida hund kan hänga med på. 
Jag är noga med att underskatta vad jag kommer att erbjuda hunden, eftersom att jag inte vill hamna i en situation där jag har en hund som inte mår bra. Samtidigt vill jag ju ha tid över för annat på kvällarna, men man får uppfattningen av att detta inte finns om man lever med en högaktiv hund? 

Beskriv gärna er egen vardag med aussie/liknande raser om ni känner för det.

Annons:
Fisherling
9/11/17, 9:31 PM
#7

Vad är det som gör att du tycker att en aussie skulle passa dig bättre än någon annan ras?

Jag slår ett slag för Lapsk vallhund! Verkar vara en fantastisk ras för den aktiva människan som vill ha en pigg, samarbetsvillig hund som är glad i träning men kanske inte ska storsatsa på brukshundslivet.

Drakellen
9/12/17, 11:47 AM
#8

#6 Jag tror att en aussie skulle följa med med glädje på både löpning och skidor, så jag tror att du säkert kunnat tillfredsställa en aussie, men det kanske är värt att fundera på någon annan ras just för att det finns många som skulle följa med med glädje. Så en något mindre krävande ras kanske hade fungerat lika bra och dessutom inte vara lika svåra.

Upp till toppen
Annons: