Annons:
Etikettövrigt
Läst 1252 ggr
One.Gibbis
9/8/17, 3:26 PM

Om arbete med hund

Hej! Går andra året på gymnasiet, och planerar inför att gå en hundinstryktörsutbildning efter att jag tagit studenten (jag går med andra ord inte på ett hundgymnasium). Är däremot grymt intresserad utav hundar, och vill inget hellre än att jobba med dem. Praktiserar för tillfället på ett hunddagis, och det är himmelskt. Efter mina timmar har jag alltid massor av energi, vilket är fantastiskt! :) Är dock lite bekymrad över min framtida ekonomi. Mest för att jag vet att lönen på t.e.x hunddagis verkligen inte är den bästa. Därav har jag spanat in några andra yrken. Ett är hundinstruktör, som jag nämnde tidigare. Jag skulle i sånt fall bygga på det med en assistanshundsinstruktörs utbildning, för att sedan bli signalhundsinstruktör. Har ni några erfarenheter utav dessa yrken, eller vet om några helt andra? För övrigt anser jag att givande jobb föregår en bra lön. Men det hindrar mig inte från att höra mig för, innan jag blir helt insnöad på något! :) Tack på förhand! <3

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
[134643]
9/8/17, 6:37 PM
#1

Jag har tyvärr väldigt lite erfarenhet av just de vägarna att gå yrkesmässigt, men jag har haft samma tankar som dig. Jag gick sam på gymnasiet, för att hålla lite fler dörrar öppna, men drömmen har alltid varit att få jobba med djur. För mig blev (blir) det i slutändan djursjukskötare, som jag kommer börja plugga till 2018 om allt går som planerat. Då får jag både jobba med djur, träffa människor och får hela den medicinska sidan också som jag tycker är otroligt intressant. Där är lönen heller inte speciellt hög, men jag resonerar så att det både 1. Är värt det när man får jobba med något man älskar, 2. Finns många djursjukskötare som inte bor på gatan utan klarar sig bra på sin lön och 3. Man kan alltid gifta sig rik ;) Nej, men jag tycker att du ska gå i det spåret som känns rätt i hjärtat. Så kanske man får anpassa sin livsstil lite efter det, men man vet aldrig hur det kommer se ut med löner och så om 10 år, du kanske slutar upp som lyxhundtränare i Hollywood med en galen månadslön. Man vet aldrig, men om du ska tillbringa 9 timmar om dagen med att göra det så kan du i alla fall se till att du trivs med det. Tänker jag i alla fall! :)

Lizelda
9/8/17, 11:05 PM
#2

Hallå, hallå, jag sysslar med att utbilda servicehundar och terapihundar 😃 Försörjer mig inte på det än men det är planen, absolut!

Just nu så sker det mest på hobbynivå för att jag inte hunnit etablera mig ordentligt men min "deal" ser ut som följer. Jag utbildas till instruktör av instruktören som finns och godkänns sedan av den amerikanska organisationen som föreningen tillhör (kommer inte ihåg namnet för sånt är inte min starka sida). Jag utbildar och certifierar fem stycken ekipage under översikt av föreningen och instruktörerna och när dessa är godkända så är jag fri att köra mitt eget race, så länge de certifieras genom dem. Ingen kvot jag behöver nå och det enda jag behöver betala är registreringen av hunden och deras täcke, resten kan jag stoppa i egen ficka så att säga.

Jag håller även på att göra om min servicehund till kombinationshund vilket innebär att hon även kommer bli terapi- och traumahund och kommer då arbeta med henne inom detta. I min försörjningsplan så ingår även inackorderingar/dagmattehundar, eftersom jag ändå är hemma och det är en extra inkomst.

Uppepå detta så ska jag även försöka börja föreläsa om det här och ska iväg på min första nu i höst :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Majken!
9/9/17, 8:15 AM
#3

Då kommer jag med en lite nedslående verklighetsbild från hur jag ser det, då jag tycker det är viktigt att man ser realistiskt på hur samhället ser ut just idag. De bästa hundföraren i Sverige har andra jobb än att bara hålla i kurser, föda upp hundar eller utbilda andra ekipage. Du vinner SM-guld på fredagen och åker till jobbet som vanligt på måndag morgon idag, det finns inga pengar inom hundsporten. Men jag hoppas du hittar en nisch och ett forum för dig att utvecklas inom, för vips kan ju verkligheten se helt annorlunda ut!

hemul
9/10/17, 2:27 PM
#4

#2 Vad kul att du har gått vidare med servicehund-grejset! Hoppas det kommer att funka för dig. Det där med terapihund och vårdhund (vet inte om jag använder rätt ord här) tror jag är nåt som kommer. Man läser då och tå artiklar om lyckade försök med sådana i alla möjliga situationer, t.ex. inom äldrevården. Så jag tror användandet kommer att öka.

Lizelda
9/10/17, 4:39 PM
#5

#4 Man får ju göra lite allt möjligt för att det ska gå runt och det hjälper att ha en stöttande sambo som dessutom jobbar 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

One.Gibbis
9/10/17, 5:50 PM
#6

#1 Haha, gifta sig rik! Trevligt att du har lite distans. :) Går själv sam. Inte sam-sam då, men sam-beteende. Kikade på utbildningar senast idag, och såg att jag kan få behörighet till fysioteraput-utbildningen (något som jag senare har möjlighet att bygga på med en inriktning åt djur, vilket vore tanken). Det är också en utbildning som man går runt på, vill jag påstå. Om jag väljer att bli det återstå att se, men det är absolut ett yrke jag kan tänka mig. Sen är det ju som du säger, man vet inte hur arbetsmarknaden kommer se ut om tio år. #2 Kul med nån som utbildar service-hundar! En fråga förresten, hur är det med trauma hundar? Är det som att utbilda ett ekipage, eller som te.x en pedagog hund (som stannar hos en själv)? Trevligt att höra lite om hur du löst din situation förresten! Det är sånt man har nytta av sen :) #3 Ingen nedslående syn alls, men realistisk. Fast du verkar å andra sidan prata om att vara hundförare/jobba inom hundsport. Det är inte riktigt det jag tänkt mig. Tänkte mig mig te.x hundinstruktör/djurfysioterapeut/medarbetare på hunddagis etc… Sen är inte det högavlönade jobb, absolut inte, men det skiljer sig endå en viss del från jobb till jobb (samt beroende på vart man bor). Att ha ett deltidsarbete som något annat är inget jag ryggar för, om det behövs. Målet är däremot att kunna försörja sig på något som har med hundar att göra. :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
Lizelda
9/10/17, 10:39 PM
#7

#6 Du lär inte kunna försörja dig på att bara syssla med en sak men lite olika hundsaker funkar :) Traumahund är nivån över terapihund så man jobbar tillsammans med hunden. Att utbilda en traumahund, eller besöks-/terapihund, för att sälja funkar rätt dåligt då så väldigt mycket bygger på ett samspel mellan hund och förare så då får man istället utbilda hela ekipaget :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Drömmis
9/11/17, 2:11 PM
#8

Jag tror man behöver vara lite av en kreativ mångsysslare om man ska jobba med hundar, sen finns det givetvis undantag där folk faktiskt kan jobba som ex. instruktör på heltid, men dessvärre är de yrkena, som du säger, inte särskilt bra betalda.

Jobbar själv på hunddagis och har kursverksamhet på sidan om samt ska starta en  webshop (såfort jag får tid/ork), det är oerhört kul,men det tar en massa tid och ork, speciellt till en början. Men som någon tidigare skrev så är det absolut värt det om man får jobba med något man älskar! :).

Upp till toppen
Annons: