Annons:
Etiketthälsa
Läst 5038 ggr
[Tismon]
9/6/17, 10:48 AM

Livsfarlig matfixering

En sak som alltid varit ett orosmoment för mig är min överhungriga labbevalps aptit. Jag vet att det är normalt för rasen men det oroar mig när han inte har tid att tugga maten. När han får ben försöker han likväl svälja dem nästintill hela. Bortsett från övervakning, finns det något man kan göra för att lära honom att tugga sin mat/ben ordentligt? Sen så försöker han äta allt han ser i princip. Att börja ha munkorg på promenader blir allt mer och mer nödvändigt då han slukar saker han får tag på innan jag ens hinner reagera. Det svåra är att jag koppeltränar honom med godis. Finns det munkorgar där han inte kan få tag på mat, men att det fortfarande är möjligt att belöna honom? Han är 5 månader och växer fortfarande. Det råkar inte väl heller inte finnas munkorgar som man kan justera storleken på? Tack för svar!

Annons:
StellaAG
9/6/17, 11:41 AM
#1

Känner igen det där, min 7-månaders är också helt besatt av mat (men det är jag glad över och uppmuntrar, eftersom vi tränar lydnad). Jag ger aldrig min valp mat i skål, för det hade han nog inte kunnat hantera. Istället sprider jag hans foder på större gräsytor eller ger det i aktivitetsleksaker (Starmark och Kong har bra grejer). Bra aktivering och han tvingas äta långsammare. Om jag ger honom ben så ger jag STORA ben som jag inte låter honom tugga färdigt. Jag brukar kasta iväg en liten näve foder för att "lura" honom att släppa benet när han tuggat typ 2/3 delar. 

Ute har min valp stoppat i sig det mesta: bajs, tepåsar, snus, tuggummin, bananskal, cigg, död fågel… Men jag har inte satt på honom munkorg. Tror inte att det är en långsiktig lösning, mer en quick fix för stunden. Har istället jobbat med förbud. Min valp får aldrig äta saker utomhus. Jag tar med mig en del av hans dagsranson foder, så han har lärt sig att det är genom mig han får mat, inte genom att söka efter det i vägkanten. Sen brukar jag vara tydlig med skillnaden i att gå i koppel och att "nosa fritt". När vi koppeltränar får han inte nosa alls, så då kan han ju inte stoppa i sig saker. När han får nos fritt däremot, då gäller det att hålla stenkoll ;)

[Tisstassen]
9/6/17, 12:52 PM
#2

Har du provat sånna där skålar som har som "bucklor" i botten? Alltså sånna som gör det svårare för vovven att få i sig maten, jag vet flera som har tyckt att dessa varit riktigt bra! Säger som #1 gällande munkorg, nog inget långsiktigt då vovven ej lär sig nått av detta Behöver du ge godis? Kan du inte annars ta hundens frukost i fickan och dra ut på promenad och mata under gång? :)

[Tismon]
9/6/17, 1:05 PM
#3

#1 i och med att jag blöter upp hans foder så är det kansle inte super lämpligt att sprida runt det, haha. Kanske ska börja frysa ner det i kong? :p Problemet är väl att jag inte hinner reagera. Han kan tvärt som det är kasta ned sig i marken och sluka vadsomhelst. Det är förstås inte en långvarig lösning men det är något man kan ha under tiden man jobbar på det, tänker jag? :) Han fick i sig något jättetråkigt häromdagen och spydde en hel massa under en dag, minst 8ggr. Efter den upplevelsen är jag rädd för att riskera hans hälsa :/ #2 Jo men hans "godis" är lite torrfoder :) Ibland lite leversnittar för att han ska fokusera bättre, han är väldigt lätt distraherad Vet inte om "slow feeders" matskålar kommer få honom att tugga maten? Kanske sakta ned i att äta men han sväljer ju fortfarande maten hysteriskt

Honestyisdead
9/6/17, 1:43 PM
#4

Sluta ge uppblött foder och sprid ut maten istället. Tex låt hpnom söka efter den på en gräsmatta så han får jobba lite.

Katti
9/6/17, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Mitt förslag är att helt skippa kolhydrater, så blir han beydligt mindre hungrig! Det finns flera sorters färskfoder att välja mellan utan kolhydrater och allt kött, ben och inälvor kan du ge. Riktigt stora ben är kanon, för då har han att göra lång tid samtidigt som han får i sig maten långsamt. 

Jag började BARFa mina hundar för sju-åtta år sedan, just efter att en älskad ständigt hungrig kelpie hade dött 13 år gammal. Jag är såhär i efterhand ledsen att han aldrig fick uppleva det här sättet att äta!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Tismon]
9/6/17, 10:52 PM
#6

#5 BARF är något jag gärna vill, men jag är jätterädd att ge dem fel kost. Kan i princip nästintill inte räkna, och förstår verkligen inte siffror (har dyskalkyli). Har hört att det ska vara si och så många procent i det och då ska man ge hunden dittan och dattan och jag hänger inte med :/ Det kan ju sluta riktigt illa om de får näringsbrist :(

Är det verkligen möjligt att "underlätta" för en sådan matfixerad hund genom BARF? Trodde det var ett genetiskt fel och att de flesta labradorer saknar mättnadskänsla.

Även läst på diverse sidor att färskfoder som voh innehåller för mycket kalcium/fosfor och att det är farligt för hundar som labradorer då de löper redan stor risk för led och höft problem.  

Nu kan jag ha fel, men jag vill bara att min(a) vovve(ar) ska må bra och är rädd att göra fel.

Annons:
[Tismon]
9/6/17, 10:56 PM
#7

#4 Folk har sagt till mig att blötlagd foder ska vara lättare för valpar att smälta… Är det kanske på tiden att övergå till torr torrfoder?

StellaAG
9/6/17, 11:19 PM
#8

#3 hmm jag förstår, det är ju inte särskilt kul när de stoppar i sig farliga grejer. Du kan ju alltid prova munkorg om det får dig att känna dig tryggare medan ni tränar!

Jag tycker absolut att du kan sluta blöta fodret! Jag slutade med det efter bara någon vecka. Men då ger jag som sagt inte min valp mat i skål, på så sätt undviker jag att han kastar i sig massa torrt foder utan att tugga. Prova att din valp får jobba ordentligt för maten (sök på gräsmatta, lydnad, etc) - då kanske han blir så trött att han glömmer bort hur hungrig han är :)

Sen så är det faktiskt guld värt att ha en matgalen hund - all träning blir så mycket enklare. Utnyttja det!

Odd
9/7/17, 9:26 AM
#9

#6 Jag har samma problem som dig och ville också gå över till barf egentligen, men vi testade Mush istället och min blandras på tjugo kilo får ca en och en halv sån färdig "hamburgare" om dagen, samt ben eller något annat litet som lunch, behöver inte beräkna något förutom första gången man ger för att se hur stor rätt mängd är =) Sen anpassar man lätt portionerna om man t.ex har tränat mycket den dagen och det har gått åt många godbitar. Men jag kan inte säga att min blev mindre glupsk, om något tycks han vilja ha mat helatiden nu eftersom han tycker det är så gott. Är även lite negativt att man inte kan ta med det på promenader och använda det som belöningsgodis, som man kan med torrfoder. Men jag brukar köpa storpack av färs när det är billigt, blanda i två ägg och koka frikadeller som jag förvarar i frysen. Gör små bollar så de tinar snabbt och det uppskattas som godis här hemma! Färska eller torkade morötter fungerar också (vissa dagar), när jag torkar dem brukar jag gegga in dem i lite lever, billigt och kalorisnålt så man behöver inte snåla med maten. Tror att tack vare det är han inte lika intresserad av mat ute längre, för inte så längesen var vi ute och gick, han hade nosat på en fläck sen fortsatta vi att gå och när jag tittar ner lite snabbt ser jag att han går och bär på en brödbit! Men han var så duktig, haha, stannade och tittade på mig med den i munnen tills jag sa "tack" och vi kunde byta mot en köttbulle. Så för oss har färskfoder fungerat eftersom det är mycket godare än något som man kan hitta på marken, så han förväntar sig alltid något bättre från mig. Vi tränar även hemma med det, jag slänger ut det på marken eller "tappar" något, låter han det vara får han världens bästa belöning (stor bit färskfoder eller köttbulle)+det som jag tappat, äter han upp det som ligger på marken utan att fråga får han gå och lägga sig längre bort och ha tråkigt tills jag bjuder in till träning eller lek igen. Att bära på ben och annan mat är också bra träning, han ska sitta ner, sen håller jag fram något som han får ta i munnen, ögonkontakt några sekunder, sen varsågod. Om ni brukar spendera mycket tid i ett annat rum kan du ge något i köket, sen säga "Kom så går vi" och visa att du vill att han ska äta benet i rummet istället, bli jätteglad så fort han ställer sig upp med benet i munnen och börja småskutta och jogga litegrann för att visa att han gör rätt och fortsätt helavägen in i rummet. Sen kan du börja säga andra saker; sitta, ge benet, ögonkontakt, "gå till korgen"/"gå upp"/"gå ut" osv. Har varit jättebra för min hund att kunna lära sig att man kan förflytta sig åt det hållet jag vill utan att förlora det goda man har i munnen, nu är det inga problem att kalla på honom även när han äter något, han plockar upp det och visar det för mig, är det något han inte får ha i munnen håller jag en köttbulle framför näsan och säger tack. Men när ni är ute gäller det att helatiden ligga steget före, så fort han är påväg mot någonting tvärvänder du och travar åt andra hållet samtidigt som du belönar, sen vänder du och upprepar tills han kan gå förbi det på marken samtidigt som han tittar på dig, då belönar du jättemycket och travar framåt istället.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

oh-la
9/7/17, 10:39 AM
#10

Jag tränade lite som #9 med min staffe. Staffar är också kända för att äta allt och jag ville verkligen inte ha en hund som stål grejer och åt allt nästan i panik. Jag hade typ alltid grejer i händerna, hundmat, kattmat, köttbullar, små isbitar, små köttbitar, små bitar blodpudding. Ju bättre hon blev desto mer åtråvärd blev sakerna jag tappade. Och gud vad jag "tappade". Mina händer var som silar. Gemensamt för allt var att hon alltid fick vad jag tappade om hon bara tog kontakt. I början fick jag möta lite med foten eller leda med kommando (träna samtidigt enkel kontakt, mat i händerna framför nosen, försöker hon ta den, stäng handen, ger hon kontakt får hon det jag har). Tillslut började hon fråga även på tappade saker, det är ju mer värt att fråga och få det än att försöka stjäla och inte få det. Steppa upp med att göra detsamma ute. Du kan ju även träna på saker som ligger ute förberett, och alltid låga honom få när han frågar. Då får man sedan tid att säga "nej" om saker hunden inte får och ge lämplig belöning istället. Målet är att få en kontakt. Under tiden skulle jag köra med munkorg ute. Att stjäla saker är självbelönande och det måste brytas. Jag förstår ju att du inte har det som permanent lösning utan som hjälpmedel. Huvudsaken är att under tiden som man hårstråna kontakt ska han inte kunna självbelöna. All belöning ska komma genom att fråga dig!

[Tismon]
9/8/17, 12:11 PM
#11

#8 Precis, och nu har folk dessutom börjat med att slänga ut förgiftad mat på gatorna! Ännu farligare blir det att gå ut, nästa gång kanske vovven hittar någon gammal korv och whips blir det akut veterinärvård :( Jo det får jag börja med! Läste någonstans att valpmat alltid skulle blötläggas och trodde därför att det var super viktigt, men ja, då vet jag att det inte borde vara någon fara :) Ska nog först bara fixa staket runt gården eftersom han börjat utöka tomtgränser och tycker det är roligt att jaga cyklar och förbigående människor. #9 Vilken ras har du och vilken mush mat ger du? ^^ Man kanske isf kan ha en liten påse med extra gott torrfoder endast som belöning ifall det är jobbigt att bära runt "blöt mat" (som smälter?) Men annars verkar det fungera :) Åh vad duktig man var! Så långt har bismo inte kommit än, men har du lyckats så kan jag nog lyckas jag med efter lite träning så tack för tipsen! Jag kan "tappa" leversnittar och torrfoder men är osäker på om han kan låta bli godare saker som köttbitar så det blir väl att tränas på mer, samt ute i andra miljöer då vi enbart tränat i köket. Med just ben har bismo förstått att han kan bära runt på men lite godare saker som grisöron kan vara lite svårare för dem försöker han få ner så snabbt som möjligt. Däremot har han aldrig haft något emot att jag tar saker ifrån honom, men han försöker gärna svälja det innan det händer. Han blir dock inte arg eller morrar eller liknande. Mm ja det låter lite som det jag försöker göra haha. Däremot är det super svårt att ligga steget före på typ kvällsturerna när det är mörkt och man ser inte mycket. Man går normalt och helt plötsligt kan han slänga ner sig i marken och svälja något, så det är lite klurigt. #10 Känns skönt att höra att jag inte är ensam i mitt problem och andra hittat lösningar :) Stjäla är ju aldrig bra och det vill jag verkligen inte uppmuntra självklart, men det som skrämmer mig mest är att han får i sig något giftigt. Choklad kan ju vara dödligt tex. Jag har inte tränat att tappa speciellt mycket, så det ska jag nog försöka träna på mer :) Ja men det låter ju bra, tack du! Vi får väl börja med lite godare saker samt byta miljöer som du säger! Nu så letar jag efter munkorg, några rekommendationer? Alla jag tittat på hittils har inte varit hans storlek och vissa i affärer blir lite skeptiskt till att hjälpa mig hitta en munkorg till min vovve. "Men han är ju bara en valp!" Haha

Odd
9/8/17, 7:25 PM
#12

#11 Min är en blandras, hanen var bordercollie/dansk-svenskgårdshund och tiken schäfer/labrador/dalmatiner, han får antingen Mush röd eller svart. De har en lila också som är till för valpar =) Tycker han om torrfodret kan du definitivt använda det som belöning. Att han försöker svälja sakerna innan du hinner ta dem skulle jag säga är ett tecken på att han har något emot det, därför tycker jag att det är bra att lära dem att inkallning eller "följ efter mig" inte betyder att de inte kommer få ha kvar det goda, du bjuder bara in honom att äta det någon annanstans eller visa det för dig för att få höra "Oj vad bra, duktig gubbe!". Ibland när vi är ute kan Bobby hitta något att stoppa i munnen och ser jag inte vad det är säger jag bara glatt "Vad är det? Ja ta det då" (har lärt honom att "ta det/bollen/repet" betyder att han ska apportera något) så kommer han travandes så jag kan inspektera, är det något han inte får äta säger jag "Duktig gubbe, tack!" och håller fram en köttbulle, är det en pinne eller något annat säger jag "Ooj vad fin, duktig gubbe!" sen får han en klapp och lite leksamma knuffar innan han går iväg för att tugga färdigt, oftast brukar han bara släppa det och vi börja busa istället. Så det handlar inte om att stoppa vaktbeteende, bara att avdramatisera hela situationen och få bort hetsen att "äta det här och nu, annars…" Jag skulle säga att på kvällsturerna går ni ut så han får kissa och bajsa på platser som du kan se är "säkra" sen där du inte kan se marken får han inte gå och nosa. Då kan du antingen trava på lite busigt med honom för att han ska fokusera på dig, då blir det som en belöning att hålla koll på dig eftersom du är rolig, eller så går du med kort koppel och bara går på utan att bry dig om honom så han får lära sig att ibland är det bara att acceptera situationen och följa efter, sen när ni kommer till en plats där han kan nosa väntar du på kontakt och säger varsågod. Ha inte dåligt samvete för att han inte får nosa på varje fläck, det kan han göra vid andra tillfällen. Om du vill belöna genom munkorgen kan du kanske använda mjukost på tub som du kan kleta in genom ett hål så han kan slicka det i sig?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tismon]
9/9/17, 12:22 AM
#13

#12 Jaha! Får kolla litegrann på det, kanske händer att han får pröva mush och sen ser man hur det går :) 

Jo kanske det, fast det är nästan som att han försöker leka med mig? Han springer till mig med det, och sen om jag ska "ta det" försöker han tugga det snabbt eller så springer han iväg med det igen. 

Hm, ja det hade ju varit toppen om jag fick till den biten! Hur gjorde du då när det kommer till grejer som hunden slukar oväntat? Jag tycker att han är ganska duktig på ögonkontakt men är det något intressant som luktar eller kan ätas så kan han med ett ryck stanna innan jag ens förstår vad som händer. Händer att jag måste rycka honom och vara hela tiden fokuserad på vad som finns på marken, och dte är ju lite jobbigt för hans nacke. 

Ja, det kanske hade varit något, tack för tipset :) Nu gäller det bara att hitta en passande munkorg till det

Annons:
Odd
9/9/17, 12:49 PM
#14

#13 Om han börjar leka så visar du att du inte är leksugen, försök inte ta maten från honom och slappna av i kroppsspråket, kalla till dig honom och visa att du vill att han ska komma och ge dig det han håller i munnen. Lyssnar han inte går du och tar maten ifrån honom och börjar om med kortare avstånd tills han fattar att om han inte lyssnar får han inte äta. Kommer han fram men vrider undan huvudet när du räcker fram handen börjar du trava baklänges (värst vad jag travar överallt, men det är ett så effektivt sätt att få min hunds uppmärksamhet haha) samtidigt som du kallar, jag använde "Bobby ta den/benet/bollen/osv" eftersom det var det jag ville han skulle lära sig, och har handen utsträckt, när hunden följer efter och är intresserad av handen säger du "Tack!" och tar snabbt det han håller i munnen, sen belönar du jättemycket och ger tillbaka det du tog. Men han får inte rycka det ur handen på dig, du ger tillbaka det lugnt och sansat och så fort han har gett ögonkontakt säger du varsågod och låter honom vara, försöker han bjuda in till lek igen ignorerar du, för nu är ni färdiga och han får vara ifred. Har han svårt för att sträcka fram sig mot handen kan du börja med en övning utan mat, klickertränar du? I så fall kan du sitta eller stå på golvet, hålla ut handen och när han nuddar den med nosen klickar du (klickertränar du inte kan du säga "Bra" eller "Yes") och kastar en godisbit. När han kan det kan du börja flytta på handen, testa nya vinklar och se om han följer efter den i rörelse. Har du honom i sele eller halsband? Har du halsband rekommenderar jag att du byter till sele tills han lärt sig att inte kasta sig efter mat åtminstonde, för tyvärr så kommer du vara tvungen att fortsätta utsätta honom för ryckande rörelser för att försäkra dig om att han inte får i sig något farligt. Sitter han i en bra sele hävs han från bröstet istället för att ryckas från nacken. Sen om Bobby lyckades få tag på något ryckte jag aldrig, jag tog snabbt tag om hans nos och öppnade munnen på honom för att få honom att spotta ut eller kunna dra ut det han hade plockat upp, utsätter honom hellre för några sekunders obehag än riskerar något värre. Gör bara ingen stor grej av det genom att banna och säga "Fyyyy!", bara öppna, ta ut, "Duktig gubbe", gå vidare. När min kastade sig eller drog mot någonting ätbart på marken tvärvände jag totalt utan att säga något och tittade rakt fram, han fick flyga med i rask takt helt chockad eftersom det fick garanterat hans uppmärksamhet, efter några meter sa jag "Braa!" gav en godis och vände, stod stilla och belönade vid kontakt, fortsatte gå framåt, belöning vid kontakt, tappade han fokus stannade jag, drog han mot det ätbara tvärvände jag igen och började om. När vi kom fram emot det han ville ha på marken gjorde jag ett gnisslande ljud med munnen (läpparna stängda och drar in luft) köttbulle mitt framför nosen och snabbare gång förbi, när vi var förbi fick han köttbullen, jag sa "Braaaa!" och lite snabbt bus-kel innan vi gick på som vanligt igen. Vid nästa steg lade jag till gnisselljudet precis innan jag tvärvände, efter ett tag började han hinna svänga samtidigt som mig eftersom han reagerade på ljudet, då var jag extra snabb med belöning, sen tog jag bort svängen helt och håller, gjorde bara ljudet och snabbade på framåt och belönade när han fokuserade på mig. Det här är bara för att bryta beteendet, nu kan jag säga Nej eller Usch eller Kom när jag ser att han är intresserad av något på marken, eller gnissla om han inte reagerar, men det viktigaste arbetet är hemma med att få bort hetsen kring mat. D.v.s sånt som vi har nämnt tidigare, att tappa saker på golvet utan att han tar det, kunna ge dig saker frivilligt, förflytta sig med mat utan att känna oro över att bli av med det, se någon annan äta utan att stjäla eller tigga osv. Du kommer tyvärr behöva vara uppmärksam på allt som kan ligga på marken, det kommer man inte ifrån om man vill garantera deras säkerhet så gott det går, du kommer även behöva upprepa ovanstående steg hundra gånger varje promenad och på hundra promenader om du har en lika opportunistisk kille som min. Vår pudel lärde sig efter en halvtimme, men han gör allt för en köttbulle. Så tycker du att det är jobbigt, ta lite kortare promenader till att börja med och jobba mer hemma.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tismon]
9/12/17, 4:08 PM
#15

#14 jaha! En sak jag kämpat med dock, och jag inte riktigt vet hur jag ska ta mig an, hur får man sin hund att ta maten "försiktigt"? Godis, ben, grisöron, alla möjliga ätbara saker sliter han ur mina händer (när jag säger "varsågod"). Har jag tur biter han inte mig på köpet. Jag brukar med min näve knyta den pch öppna långsamt och så fort han försöker ta godiset stänger jag den igen. Det hjälper dock inte med hur våldsamt han ska ta emot det. Han har sån brådska, liksom. Jag är inte rädd för att bli biten eller liknande, jag bara tycker att det är drygt. Så jag brukar vara ganska avslappnad med honom, de gånger jag spänner mig är väl när han ur tomma intet ska slänga sig mot något på marken och har jag otur ligger det några meter bort. Jag är så rädd att han kan bli påkörd. Dessutom är det inte särskilt roligt för mina axlar. xD Men aa, det händer ofta när jag minst väntar det och jag ser inte alltid vad han försöker fånga. Det går för snabbt, jag önskar jag hade ett sätt att reagera snabbare på. Tror du att köttbullar osv funkar bättre som belöning än leversnittar utomhus? För jag tänker att de ger ifrån sig mer av en doft och vlir svårare att motstå. Kanske det kan hjälpa mig Prövade munkorg och inga problem med att sätta på, av. Problemet var väl att ha det i mer än en minut och under promenaden slet han sig mot marken och försökte förtvivlat få bort den. Jag tror kansle jag bör vänja honom mer vid den innan jag börjar använda den.

Odd
9/13/17, 3:07 PM
#16

#15 Köttbullar tror jag säkert kan få upp motivationen till att fokusera mer på dig på promenaderna. Men gör egna, de som man köper i butik innehåller många kryddor som inte är så bra. Sen är det billigare med hemmagjorda också! Sätt honom ner, håll fram benet/grisörat och låt honom ta det i munnen, men släpp inte taget, tuggar han eller börjar dra tar du bort det. Vänta tills han fokuserar på dig och släpp sakta taget, sen säger du varsågod. Börja med att säga varsågod rättså tidigt när han har börjat fokusera på dig, sen kräver du längre och längre ögonkontakt tills han kan sitta med maten i munnen utan att du håller i det. Om han hugger godis ur handen på dig när du belönar fortsätter du att hålla handen stängd tills han slutar försöka ta godiset, antingen kan du belöna här genom att lägga det på marken, eller så behåller du handen halvstängd så att han inte kan ta det med tänderna utan måste slicka (kläm ihop det mellan fingertopparna), då släpper du och belönar. Det fungerade bäst för oss, Bobby kunde också bli alldeles uppspelt och svälja hela handen när det vankades köttbulle, haha.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tismon]
9/14/17, 9:37 PM
#17

#16 Där ser man, fick  också reda på att köttbullar innehöll lök så det ska man ju givetvis undvika. 

Åh tack för tipset! Är så mycket smarta metoder man kan använda, nästan så att jag får göra en bok av det :) Jag skulle väl vilja säg att när jag säger "varsågod" så även där, hugger han. Jag kan stänga och öppna handen i massvis och få hans uppmärksamhet men när jag tillåter honom godis/maten så biter han nästan av mina fingrar. Liksom jag vet att han är labbe och jag har inget emot att han är glupsk och matfixerad, jag gillar bara inte när det går överstyr och sätter honom i fara eller att mina fingrar och armar får lida. Jag brukade använda ett vanligt koppel tex, men med takt han växer och blir starkare så förstörs mina händer. Kopplet sliter mot mina fingrar så att jag tappar hud. Går numera mest med flexi - självklart LÅST - och många tycker att jag motverkar det hela. Förresten, apropå sele, är det inte mycket svårare att kontrollera hunden med en sele än med ett halsband? Jag har det ganska så svårt just nu men jag vill ju inte heller förstöra hans nacke med en massa ryck.

Odd
9/18/17, 9:58 PM
#18

#17 Du behöver inte säga varsågod, erbjud handen (stängd) och ge inte godiset förrän han slutar försöka ta det utan söker kontakt istället, öppna då handen helt med handflatan uppåt så han kan ta godiset utan att bita dig, eller lägg det på marken. Biter han dig i handen även om du erbjuder handflatan, håll godiset i den andra handen, håll fram den tomma handen (som om du har godis där), öppna handen när han slutar nafsa eller slicka och söker kontakt istället, ge godiset på marken med den andra handen samtidigt som du håller kvar den tomma handen med handflatan upp. Varierar du sättet du ger godis kommer han inte förvänta sig det på samma sätt och får någon sekunds betänketid innan han hugger. När Bobby bet mig i händerna i sina försök att ta emot belöningen höll jag kvar godiset mellan fingrarna tills han slutade bita, när han antingen sökte kontakt eller slickade fick han godiset, kände jag tänder släppte jag inte. Håll kvar handen framför eller i munnen på honom, men släpp inte godiset. Man får stå ut med lite nafsande i början, men hugger han verkligen efter handen så ta bort både hand och belöning och repetera tills han inser att det inte fungerar att få godis på det sättet. Vad för slags koppel använde du tidigare (innan flexi)? Jag använde ett runt läderkoppel och tyckte det var väldigt skonsamt mot händerna. Nu har jag ett platt nylonkoppel som jag håller med om kan skava när han rycker till, men man får hålla det på ett annat sätt, kan inte riktigt förklara i text, men sånt listar man ut själv. Förstår inte riktigt vad du menar med att "…många tycker jag motverkar det hela"? Personligen tycker jag att det är lättare att kontrollera hunden i sele än i halsband, om det behövs får du en helt annan hävkraft och fler ställen att ta tag i utan att skada hunden. Bobby hade dessutom lärt sig att "i halsband drar man" så när han fick sele och vi började träna på att gå på ett annat sätt hade han mycket lättare att förstå det nya beteendet, istället för att försöka träna bort det gamla. Har du dessutom sele och hunden börjar bete sig helt okontrollerbart är det bara att ställa sig på kopplet och ignorera, hunden skadas inte, kommer ingenstans och dina armar eller händer tar inte stryk. Du kan ställa dig på kopplet nära hunden så att den inte kan hoppa. Sen är det bara att börja träna och belöna igen när hunden är kontaktbar, istället för att behöva stå där och bli förbannad eftersom det gör ont, vilket i sin tur oftast går ut över hunden och er relation.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tismon]
9/20/17, 12:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

#18 I see, han har faktiskt blivit lite bättre sen jag började med det :) Han hugger oftast inte längre med samma kraft, så det hade nog varit klokt att han får lära sig att ta godis på olika sätt.

Jag använde Hurrta ( infogar bild) och som du ser så är handtaget i sig ganska milt men när jag måste förkorta det  och han drar så är kanterna ganska skarpa mot mina händer.

Det jag menade med att motverka det hela är att folk tycker att flexi är det sämsta valet för koppelträning och det motverkar vad man försöker åstadkomma. Jag tycker väl att det beror på hur man använder det. Tex så har jag alltid det indraget på det lägsta som går och jag har det alltid låst. Så när han drar har jag inga skarpa kanter som gräver sig in i huden utan ett stort plasthandtag som är ganska bekväm. För Bismo är det väl snarare att han "kan" gå fint men allt annat är så otroligt mycket mer intressantare och det är ju ganska förståeligt nu när han kommit upp i fem månader och är super nyfiken. Jag borde egentligen träna honom mer utomhus. Har en trädgård men inget staket för tillfället så jag kan inte ha honom lös eftersom han vill hälsa på allt och alla. Funderade på att skaffa en lina eller dylikt som jag kan ha när jag tränar honom utomhus. Har du några rekommendationer? :) 

Jo, jag har hört det innan men visste inte om det var riktigt sant. Kan sele verkligen hjälpa så mycket? Och i såfall, vad för sele kör du på? Nu växer han ju för varje dag så jag funderar på hur pass stor sele man isånafall ska köpa. 

Där satte du orden på spiken! 😂 Det har nog hänt en del och det är ju super tråkigt att hunden ska behöva få ta det. Så smart sagt, får köra på det istället :)

Odd
9/20/17, 12:12 PM
#20

#19 Härligt att höra att det går bättre! Aj, ja det där kopplet ser ut att göra ont, vi har ett liknande till vår toy pudel och det kan skava även när den där lilla skiten rusar iväg. Du kan ju gå in i en affär och kolla på olika koppel, det finns en massa att välja mellan som är skonsamt för händerna. Som sagt använde jag ett runt läderkoppel innan Bobby slutade dra, men du kanske hittar något annat som passar dig bättre! Men tycker du att flexi fungerar för er är det ju bara att fortsätta med det. Kan hålla med om att det är praktiskt, men också riskabelt, jag höll på att förlora fingertoppen när linan trasslade in sig i en buske och Bobby rusade iväg efter en hare samtidigt som den virade sig runt mitt långfinger, linan är ju så smal att den bara skär rätt in, haha. Blev en snabb tur in till akuten! Spårlinor kan du också hitta i olika priser, ska du bara ha det på tomten som en extra säkerhet kan du hitta något billigt. Jag köpte någon lång nylonlina från Trixie för kanske 40kr (10 m), sen har jag en kraftigare spårlina för när vi är ute och går som jag tror kostade 99kr eller 199kr. Det finns många trådar med tips ang. det här på iFokus =) Jag testade en massa olika selar men hade alltid problem med att de skavde i armhålorna på honom, för tillfället använder jag den här https://www.arkenzoo.se/hurtta-out-trail-sele-sand-c157771 och är otroligt nöjd! Sitter väldigt bra, praktiskt med två fästen till koppel eller lina, mycket justerbar då du kan spänna eller spänna ut alla remmar och glider inte runt tack vare den extra remmen baktill. Den är dyr, men jag tycker att den är värd pengarna, lägger man ihop priserna på alla selar jag köpte innan denna har jag säkert lagt ut dubbelt så mycket, eftersom jag försökte komma undan billigt =P Men jag vet inte hur mycket din hund kommer att växa så det kanske vore mer ekonomiskt att skaffa en billigare till att börja med. Men även denna kan du ju testa i butik och se hur justerbar den är.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[Tismon]
9/27/17, 12:30 PM
#21

#20

Jo det skaver och under en längre tid när jag använde det tappa jag skinn så det var inte så mysigt 😕 Flexi fungerar om man använder det rätt skulle jag vilja säga, då jag upplevt bland annat med min jrt (min andra hund) lite jobbigheter. Det du gick igenom låter hemskt :/ För mig blev det mer bara små brännskador av linan - som bränner något extremt - när man inte tänker sig riktigt för och tar tag i det istället för att låsa det, smart som jag var då 😂Nu har det väl mer blivit på lång sikt, efter alla ryckningar och tvär-rörelser, blåmärken på fingrarna. Jag tror nog inte riktigt jag kommer undan detta!

I see, så om jag förstått det rätt nu kan man bara ha det liggandes på marken och sen när hunden far åt tjottahejsan kliver man bara på linan? Såg någon som höll i det, så blev lite förvirrad haha

Oj, det där såg riktigt fancy ut! Jag prövade en billighets-sele och jag blev faktiskt förvånad av hur mycket lättare det var att kontrollera hunden, trodde att det skulle bli tvärtom. Jag undrar dock hur man märker att det skaver på hunden, blir det skavmärken eller? Min jrt använder en rukka sele (ungefär en sån: https://www.arkenzoo.se/form-polar-sele-lime-c130892) och han verkar inte vara påverkad av den. Men ett handtag på selen känns väldigt praktiskt så får vänta tills han är färdigväxt och införskaffa mig en sådan 😉

Odd
9/27/17, 4:45 PM
#22

#21 Menar du att man ska låta spårlinan ligga på marken? Skulle personligen inte rekommendera det, håller själv i Bobbys lina eftersom han kan springa iväg i 40km innan man hinner reagera och antingen bränner man fingrarna eller så får man inte tag på linan. På tomten är det ju lite annorlunda, så man får väl känna efter vad som känns säkrast =) Men använd inte långlina/spårlina utan sele, får hunden fart innan linan spänns kan det gå riktigt illa när det tar tvärstopp för halsen, se om du kan hitta en billigare till att börja med innan han växt färdigt i så fall! Om den skaver brukar de tappa päls där remmarna ligger emot.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Tismon]
9/30/17, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

I see! Så vi har prövat spårlina nu i någon dag och det går faktislt font! Så man tackar för hjälpen :) En sak som dock frustrerar mig nu mer äm någonsin är mörkret och det är helt omöjligt att se på kvällarna vad han får i sig, trots att han har ett lysande halsband i led. För att inte tala om alla höstlöven som blåser omkring och han tvunget måste jaga. Har du det problemet?

Odd
10/3/17, 10:02 PM
#24

#23 Hade helt glömt bort den här tråden =X Härligt att det funkar! Vi bor ute på landet, så när det är mörkt går vi bara på ställen där jag vet att det enda värsta han kan få i sig är kanintollar. Du skulle kanske kunna ha en fick- eller pannlampa? Annars, om möjligt, låt honom inte sniffa när ni är ute och går där du inte ser, då ska han bara gå brevid dig tills du ser en säker plats och säger varsågod så han får sniffa eller kissa och bajsa. Vet att det är svårt nu när det bara blir mörkare och mörkare, men det finns kanske upplysta gångar?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: