Annons:
Etikettövrigt
Läst 1463 ggr
victor1234
2017-09-04 19:41

positivt och negativt

Hej är sugen på att skaffa en hund och jag vill veta om ni vet vad som är bra och dåligt med en hund.

Annons:
eeyoree
2017-09-04 20:16
#1

Alltså det finns väl inget dåligt om man inte ogillar hundar eller är lat

Elsis matte
2017-09-04 20:26
#2

Dåligt är att det kan vara lite bökigt att få vardagen att gå ihop, man blir ju mer bunden och blir ytterligare ett ansvar. Vissa hundar klarar inte att vara ensamma alls och det blir en stor utmaning (även om det är ovanligt). Men bra är förstås allt de ger, hur mysigt det är att ha en varm, gosig vovve som alltid är på din sida. Vad just du sedan upplever som positivt och negativt beror på vem du är och vad du har för förväntningar på hundägandet.

parsley
2017-09-04 20:44
#3

Negativt. De kostar pengar, både inköp och drift, t ex mat och försäkring och diverse tillbehör. Veterinärbesök kan bli dyra. Hundar kan tugga sönder t ex skor eller inredning.  Man kan behöva hundvakt. Det är inte alltid superroligt att gå ut och gå. En del raser fäller eller drar in smuts utifrån.  

Positivt. Hundar är fantastiskt trevliga varelser som man kan ha mycket roligt tillsammans med.

Honestyisdead
2017-09-05 01:57
#4

Det är endast negativit om man inte verkligen har intresset.

hemul
2017-09-05 02:07
#5

Tycker inte jag. Att man brinner för något innebär ju inte att man inte kan ha andra intressen också. Beroende på vilka intressen det är kan att ha hund innebära att man måste avstå från dem eller ivf skära ner på dem. Det är nog jättebra att tänka igenom sånt innan man bestämmer sig.

Honestyisdead
2017-09-05 02:11
#6

#5 Du tycker inte vad?

Annons:
Belzebubble
2017-09-05 07:32
#7

Positivt: man har en vän för livet. Med så många raser tillgängliga så finns det en hund för alla. Det är trevligare att gå genom livet med en vovve vid sidan. Negativt: hunden är allt. Hela vardagen och ekonomin kretsar kring hunden. Nu har jag inget emot det då det är det livet jag har valt, men är man inte beredd på hur mycket ansvar och engagemang hund kräver så blir det tråkigt…

Drakellen
2017-09-05 10:18
#8

Positivt: en kompis i vått och torrt, men är aldrig ensam om man har hund. Alltid redo att ha kul och finns där för dig. Negativt: Let’s face it, kvällspromenaderna i storm när man har plugg/jobb att göra och helst bara skulle vilja sova, är inte jättekul. Det är dyrt och man blir väldigt bunden till hemmet och hunden. För mig är allt värt det, jag kommer anpassa hela mig själv efter hund för att kunna ha en, men det betyder inte att jag kommer stormälska varje ögonblick av det, tex situationer när man torkar upp kräks ur soffan och liknande,

Hornslandet
2017-09-05 10:30
#9

Positivt: Liv och rörelse runtom en. Dvs inte att det är konstant fullt ös, men det är ju en levande varelse som är där i närheten nånstans hela tiden. Öppnar upp för många nya aktiviteter som man inte kan göra utan hund (spår, drag, whatever). Rutiner. Bra för hälsan då man måste ut och röra sig varje dag, man tar sig i säng mer regelbundet om kvällarna, måste gå upp på morronen, osv. Det gör en också väldigt gott att ha totalt ansvar för ett liv, man måste se till att maten finns där, motionen, sällskapet, osv. Man skärper till sig helt enkelt, och det hjälper även i övriga livet. Det är även väldigt socialt att ha hund, man pratar mer med främlingar, grannar, alla. Det är nog den bästa isbrytaren i världen.

Negativt: Valp och unghund är MYCKET jobb, det är inte som att ha en vuxen, mer "färdig" hund. Herregud vad man blir stresstestad. Har man inte en väldig tur och får en extremt enkel valp så kan det vara ett rent helvete emellanåt, särskilt om man är själv om att ta hand om den. Mindre frihet såklart. Kostar pengar.

idamadelenemoren
2017-09-05 15:12
#10

Har bara haft hund i ca 4 månader (valpar), och klart de finns för- och nackdelar men de beror ju lite på hur man ser på saken. Mycket ställs om, naturligtvis. I början blir hela vardagen upp-och-ner, de tar ett tag innan man kommer in i det osv. Man kan aldrig förvänta sig vad man får för typ av goding. Man kanske har bestämt sig för att tävla agility med sin lilla goding, bara för att sedan inse att den inte tycker det är de minsta roligt. Alla hundar är ju olika individer. Det jag har tyckt varit svårast och jobbigast med att skaffa valp, är att folk man möter på stan kommer med sina "bara".. "det är bara göra såhär" eller "de här funkade på min hund, de är så man SKA göra" osv. Eller när man möter någon som inte förstår att en valp är inte färdiguppfostrad, dem kan bete sig riktigt illa periodsvis, och folk tittar på en snett för det och sen kommer med sina åsikter. Det är de jag tyckt varit jobbigast, annars har jag bara sett allt som relativt positivt med att skaffa valp :) Hon är det bästa som hänt mig, bortsett från att hon har sån grov separationsångest att hon inte kan vara själv ens lite grann, så vi har nu skaffat en kompis till henne. Lite mer krävande, ganska trixit i början att få ihop tiden och hitta fungerande sätt när sambon jobbar, men de funkar :) Nu kan jag inte tänka mig en vardag utan mina pälsklingar, även om dem ibland kan få mig att vilja slita håret från huvudet ^^

Snuffles
2017-09-05 18:32
#11

Det mest negativa tycker jag är vissa andra hundägare, och det bästa med det är att man får en bästa vän som aldrig sviker.

papa-bear
2017-09-05 18:53
#12

nu är jag inte hundägare, men fått lära mig någorlunda hur man skall bete vid kontakt med hund, därför drar jag till med att det mest negativa måste vara alla de människor som tror att hundarna är till för dem, att det bara är att rusa fram och försöka "gosa" med era hundar, eller att de skickar fram sina små tvåbenta tultingar som ska dra hunden i öronen.

VampireGirlElvira
2017-09-05 19:10
#13

Jag är inte heller någon hundägare (ännu), men det positiva är att man får komma ut på mer promenader än vanligtvis, hundar gör en glad när man har en dålig dag, hunden kan göra ens hälsa bättre mm…. Det negativa vet jag ej ännu. ^ _ ^

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Jojaton
2017-09-05 19:43
#14

Tycker #9 tog upp väldigt bra saker. Jag har hittills haft tur och inte mött några helt odrägliga hundägare/tyckare - men det får ändå nämnas som ett stort minus.

Johanna - Instagram

lunakees
2017-09-05 23:24
#15

Negativt:
Kan bli dyrt om de blir sjuka etc. 
Jag själv stressar upp mig lätt om min hund t.ex. verkar sjuk
Man kan inte vara lika spontan =
Man blir bunden
De dör ifrån en 💔

Positivt:
Man lever längre enligt studier
Studier visar också att man blir lyckligare (man utsöndrar ett lyckohormon)
Det är roligt att bygga upp en relation med sin hund
Man har verkligen en bästa vän för livet
Det finns så mycket kul man kan göra ihop! Agility, spåra, skogspromenader - bara fantasin sätter gränser.
Man träffar nytt folk (har fått kompisar genom den enkla anledning att vi båda har hund)

hemul
2017-09-06 04:08
#16

Fast… man har inte en bästa vän för livet. Man har en bästa vän i runt 10 år. Det är också något negativt. De dör ifrån en alldeles för tidigt.😕

lunakees
2017-09-09 23:51
#17

#16 Hehe, så länge den lever* menade jag ju såklart. :/ Men det känns ändå på något sätt för livet tycker jag. Kommer aldrig glömma vår golden retriever Bella som mamma och pappa kom hem med när jag var 5 år. Hon var min bästis tills hon dog när jag var 15 och jag tänker än idag tillbaka på henne med enorm kärlek.

Upp till toppen
Annons: