Annons:
Etikettraser
Läst 1052 ggr
Nadjaaaa
2017-09-04 15:51

tibetansk mastiff

Någon med erfarenhet av tibetansk mastiff? Vi har varit utan hund nu några år, haft blandraser och jack Russells innan. Och är nu sugen på en ny familjemedlem. Vi bor nu i ett större hus med stor tomt vid en skog, så vi är inne på en större hundras. Min dröm hund har alltid varit en tibetansk mastiff. Bara sett dom på avstånd, så undra väl lite hur dom fungerar i psyke och hemma i hemmet? ( har 2 småbarn) Har läst de mesta som står om dem på internet men skulle vilja ha lite mer fakta/info om någon har de. Min sambo vill dock ha en Sankt Bernhard, kanske en SB passar bättre i en småbarns familj? Blir helt förvirrad och tveksam, vi vill ju välja rätt ras:) Tack på förhand

Annons:
Wellcraft
2017-09-04 18:00
#1

Den tibetanska mastiffen älskar sin familj, inklusive barn. 
Det krävs dock mycket planering m.m inför besök och liknande, det är inte alltid rasen är så välkomnande mot utomstående, även om det råkar vara er släkt. 
Att få hem hantverkare, postbud med mer kräver mycket planering. 
Hur gör ni med barnens kompisar och föräldrar som kommer på besök? 
Rasen har ett speciellt temperament och kräver kunskap. Den är avlad för att ta egna beslut och inte bara vakta/larma. 
Varför vill ni ha en skarp boskapsväktare?
Jag älskar också denna rastyp men är mer kär i CAO och KO.

Jag rekommenderar sankt bernard, berner sennen eller en pyrre om ni  vill ha något med liknande mentalitet som en tibbe fast inte lika krävande.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: