Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 3869 ggr
Nadjaaaa
2017-09-04 15:25

Tips på bra Sankt Bernhard kennel?

Vi är ute efter en till familjemedlem, en Sankt Bernhard. Någon som har en Sankt Bernhard och kan tipsa om en bra kennel?

Annons:
Wanjaandersson
2017-09-05 17:58
#1

Hur mycket jag än älskar Sankt Bernhards så e dom lätt sönderavlade nu för tiden… 😪😪 fick ta bort min när hon endast va ett halv år💔 O har en vännina som också har Sankt B o han har hudsjukdomar, problem med höfterna osv De e hennes 2a Sankt B o den innan hade problem med njurarna… så som sagt, hur mycket jag än älskar dom, skulle jag inte rekommendera o köpa en… isf en blandras med Sankt B i :)

Kapitulerar
2017-09-05 18:03
#2

#1 - Man får ju som köpare göra efterforskningar och välja en uppfödare som föder upp friskare och sundare hundar.

Till TS: kolla SKK. Där finns alla registrerade kennlar.
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/sankt-bernhardshund-kortharig/?show=breeders

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/sankt-bernhardshund-langharig/?show=breeders

Nadjaaaa
2017-09-05 19:09
#3

Okej tack. Har kollat på uppfödarna via skk. Men tycker dom hade så dåliga otydliga hemsidor alla. Så tänkte om någon hade någon erfarenhet av någon av dem så vet man vilken kan ska ta kontakt med :)

Kapitulerar
2017-09-05 19:14
#4

Har ingen erfarenhet utav rasen men hittar du ingen så ta dig tiden att noggrant kolla igenom kennlarna, vad de avlar mot osv. Gå på ev utställningar för att träffa uppfödare och ägare kanske? Lycka till. :)

Jojaton
2017-09-05 19:29
#5

För min ras finns flertalet facebook-grupper med ägare, uppfödare och folk som är intresserade av att köpa (sheltie) Kanske finns det det för Sankt Bernhards också? Håller med om att många hemsidor är dåligt uppdaterade, men hittar du några som är intressanta - mejla eller ring dom! Många svarar gärna på frågor :)

Johanna - Instagram

tiger tok
2017-09-06 07:13
#6

Det är en sjuk ras, jag skulle sikta på en annan liknande ras!

Annons:
Lona
2017-09-06 08:45
#7

Det är ju tyvärr rätt många av de stora molosserna som är osunda. Jag tror dock att Landseer är ganska ok, ev även Leonberger? Det kan vara värt att kika runt lite på olika raser. Att köpa en blandras för att hoppas på att den ska bli friskare är inte att rekommendera. Tvärtom så har du tex betydligt mindre möjligheter att kolla upp ledstatistik och annan hälsa. Väljer du från en SKK-uppfödare så är det i sig ingen garanti för att vederbörande är seriös och avlar på sunda hundar men du kan göra betydligt mer efterforskning om både kenneln och hundarna. En blandrasuppfödare har du i princip inga möjligheter alls att kolla upp vare sig hundarna eller uppfödaren själv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fisherling
2017-09-06 09:35
#8

Avelsdata och hunddata är dina bästa vänner! Där kan du kolla hur närbesläktade vissa hundar är, du kan kolla på veterinärresultat med HD/ED på både tilltänkta föräldrarna, deras syskon, föräldrar, deras syskon ect.

För släkten spelar roll! En hund med A-höfter ur en kull med C-höfter är ett sämre avelsval än en hund med C-höfter ur en kull med A-höfter.

Det finns även ofta ägaruppgifter så du kan kontakta folk över facebook och fråga om du får fråga lite om deras hundar, hur de är att leva med, om de haft några problem ect.  

Desto mer du vet, desto mer välinformerat beslut kan du ta.

Upp till toppen
Annons: