Annons:
Etikettbeteende
Läst 1516 ggr
[Tisstassen]
9/4/17, 2:45 PM

Bollfixering

Hej! jag har en liten vovve på 2år som är helt fixerad vid sin älsklingsboll. Det känns inte som de kan va helt bra för honom att stirra stint på bollen tills jag tar bort den??? eller vad är era åsikter?

hur blir man av med detta? Jag ser ju glädjen i honom när jag busar med honom och bollen… eller tror ni att jag tolkar hans glädje fel…?

Annons:
Majken!
9/4/17, 3:34 PM
#1

Beror ju helt på vad du själv tycker är okej eller inte. Jag utnyttjar ju den typen av fixeringar, lägger på regler för hur man får leka med bollen och när, och vips så har jag den bästa belöningen i världen som slår all annan störning som finns.

Elsis matte
9/4/17, 4:56 PM
#2

Kan se två alternativ, men det enklaste är att helt enkelt begränsa tillgången på bollen. Ha den aldrig liggande utan ta fram den vid lek. Hunden kommer inte bli mindre besatt men stressas mindre totalt. Lägg gärna in arbete så att det inte bara blir vild lek, göm bollen eller använd den som belöning. Och att hunden blir så fixerad kan tyda på att han kanske inte får helt utlopp för sina behov i övrigt, se över aktiviteter och miljö. (Men ja, jag vet också att olika individer är olika benägna att bli bolltokiga)

Wellcraft
9/4/17, 5:55 PM
#3

Jag gör precis som #1 och numer är en tennisboll ovärderlig i träningen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tisstassen]
9/4/17, 10:06 PM
#4

Okej tack för tips! Problemet med att använda den i samband med träning är att så fort bollen åkt fram så existerar ej träningen längnre… bara bollen Jag har provat att låta honom söka efter bollen, ska nog göra de lite oftare :) Just nu är tillgången begränsad, men de ba känns inte helt sunt för vovven å stirra på en boll tills man plockar undan den?? Tror nog han får sina behov tillfredsställda, kanske inte varje dag men nästan! Långa promenader, lek och hjärngympa, självklart lite gos under täcket också! Vad mer kan en hund begära?? Haha

witchling
9/4/17, 10:56 PM
#5

Jag satt och funderade på det själv för fyra år sen, och valde att sluta kasta föremål med min hund helt. Är SÅ glad att jag gjorde det, visste nog inte hur stressad hon egentligen blev i vardagen av det hela förrän jag slutade. Hon fick en muskelskada av det hela också, pga dom häftiga svängningarna. 

Känn efter själv vad som är rätt, det är ditt val och du känner din hund bäst. Du har kloka tankar 🙂

En snabbsökning och jag fick upp det här ifall det intresserar dig.

http://www.assistenthunden.se/ginger/bolltokig.html

JoannaLi
9/5/17, 6:14 AM
#6

#4 Vad är det för ras? Alla hundar nöjer sig inte med det där, så "vad mer kan en hund begära"… :)

Annons:
[Tisstassen]
9/6/17, 12:47 PM
#7

#5 jaa jag har också tänkt på de där med rivstarter… får fundera mer på hur ja gör med det, men han har väldigt lätt att varva ner när Man tagit bort bollen i alla fall, så jag tror inte det tillför någon ohälsosam stress för honom, men de kan man väl aldriv veta så klart Ska läsa länken :) #6 En russkiy toy, det var lite skämtsamt menat, men jag känner min hund och vet att han får de han behöver

Upp till toppen
Annons: