Annons:
Etikettbeteende
Läst 6740 ggr
Tjej1982
9/1/17, 10:16 PM

Hur "tillrättavisa" 16 v valp?

Hej! Har en JRT som bits väldigt mycket. Har massor med sår på händer och armar och det gör ont! Jag brukar säga Stopp och erbjuda leksak/tuggben. Ibland funkar det men inte alltid. Reser jag mig upp och går därifrån biter han i kläder eller fötter istället. Inte alltid men ofta… Idag var vi ute och lekte och gick en lite längre runda. Han jagade en boll tills han hittade en pinne att tugga på. Han la sig ner och började tugga på den och jag satte mig bredvid honom. Efter en liten stund, vänder han sig om och börjar bita i mina kläder. Jag säger stop men han fortsätter. Försöker då ta bort honom men han hoppar mot mig igen. När det börjar blöda från fingrarna, så tar jag tag i honom och håller bort honom från mig. När han är "lugn" släpper jag taget men då hoppar han mot mig igen. När jag säger till honom (samtidigt som jag håller fast honom) så börjar han morra. Hur och vad ska jag göra i sådan här situation? Försökte avleda honom med både boll o pinne men det hjälpte inte. Att slänga iväg en godisbit hjälpte inte heller då han var för upptagen med att bita mig, så han såg inte när jag kastade iväg den. Efter ett tag lugnade han ner sig men det är väldigt påfrestande och pinsamt när där är andra människor runt omkring en. Många vill klappa men det vågar jag inte när han är på detta sättet! Är han sitt lugna, glada och go'a jag är det inga problem då han är väldigt social! Men vill inte att han biter andra så de börjar blöda eller så han förstör deras kläder….

Annons:
Fisherling
9/1/17, 10:29 PM
#1

Grattis, du har en helt normal valp, som leker, får fnatt, morrar och bits. 

Med Tinja jobbade jag mycket med att när hon bet, slutade det roliga/mysiga. Jag knöt händerna, blev lugn, stilla, helt tyst och skittråkig. Fick bita ihop rejält när hon tuggade på mig. Så fort hon slutade uppmärksammade jag det genom mjuka ord och klappar, eller genom att börja leka igen. 

Avleda är också en bra strategi.

Vissa piper eller tjuter till för att visa valpen att det gjorde ont, men tror det bara skulle tagga igång en ras som JRT.

Sen så tycker jag inte du ska låta kleti och pleti komma och klappa på valpen. Kan bli jobbigt om han får för hög förväntan på främlingar, plus att du kan råka ut för folk som "ska visa hur man gör"…

Majken!
9/1/17, 10:31 PM
#2

Sätt på hunden ett halsband och håll den i halsbandet tills den lugnar sig. Repetera varje gång den hugger rejält i all oändlighet, vips lägger den av.

Jojaton
9/1/17, 10:38 PM
#3

Jag gör oftast som #1 säger med min valp (13v), blir stilla och tråkig. Men ibland tar tålamodet slut och då hamnar han bakom kompostgaller tills vi båda lugnat ner oss.

Johanna - Instagram

Sugar Mist
9/1/17, 10:44 PM
#4

Slänga lite godis på en plätt funkar också om en inte har tålamod

-

Tjej1982
9/2/17, 7:53 AM
#5

Tack för alla era svar! #1. Har provat att låta honom tugga och bara sitta still men det gick inte. Jag blödde och hade ont, så jag reste på mig istället. Där undrar jag om jag gör honom förvirrad? Jag vill inte att han ska bitas men om jag låter honom göra det först och börjar leka igen när han slutat, blir inte det lite dubbla signaler? Jag är inte alls insatt i detta, så jag bara undrar :-). Igår var det bekanta som vi träffade och de hade sina barn med sig. De ville klappa honom eftersom det var första gången de såg honom. Jag vågade inte då han var helvild och ville inte riskera att barnen blev bitna. #2. Tack, ska testa! Brukar använda sele (Hurrta) men har halsband hemma. Föredrog det då vår förra hund drog fruktansvärt när han hade halsband men slutade direkt när han fick sele istället. Denna lilla piraya drar dock väldigt mycket när han har sele och slutar tyvärr inte dra, trots att han börjar "hosta" och ha sig… Kanske underlättar om han får på sig halsband istället? Ska testa… #3. Kompostgaller i sådana här situationer är guld värda! Hemma är det inga större problem när han börjar bita för då gör jag som du. Mitt bekymmer är när man är ute bland andra människor… Är orolig för vad andra ska tycka och tänka… #4. Det brukar jag göra och oftast hjälper det men tyvärr inte igår :-(. Kanske ska byta ut leversnittar till annat godare godis :-).

Fisherling
9/2/17, 8:42 AM
#6

#5 Ha på dig läderhandskar isåfall 😃
Som sagt gäller det att vara konsekvent. Om valpen förstår att bita = du blir tråkig och inte bita = du blir rolig så kommer den sluta rätt fort. Men om du ger upp mitt i, alltså du börjar röra på dig, ta i honom ect när han fortfarande biter, så förlorar du hela poängen och valpen kommer inte lära sig något. Om inte möjligt att bita ÄNNU hårdare nästa gång för att "aktivera" dig, då det fungerat en gång förut 😉 

Sen absolut, byt ut leversnittar! Det är alldeles för hårt och tråkigt godis för en liten valp. Kör med något mjukt godis i små bitar istället 👍

Annons:
Tjej1982
9/2/17, 8:57 AM
#7

#6. Aha, Nu hänger jag med! :-) Så då är det kanske därför han biter hårdare, för att jag ger upp så lätt? Jepp, blir till att skaffa handskar då :-P Tack för svar!

Elsis matte
9/2/17, 9:21 AM
#8

Jag kan hålla med om tråkig-strategin, men måste ändå inflika att själva bitandet kan vara stimulerande för hunden även om den inte får så mycket respons. Så idealt bör man inte låta valpen träna en massa på att bita. Lite idéer: tänk över när det händer, ofta finns det ett mönster. Vid mycket bollkastning kan t ex valpen slå över. Tänk på att varva uppjagande aktiviteter med t ex nosarbete och balansövningar så att du kontrollerar stressnivån. Istället för att kasta ut godis kan du stoppa in det i munnen, här är mjukost väldigt bra. Bara ploppa ut en klick i hundens mun och han får annat att tänka på. Ett alternativ är att kasta ett helt gäng godisar i huvudet på hunden, det skapar lite förvåning och känslan bryts. Men när du har tid och möjlighet tror jag också på strategin att hålla bort honom och vara tråkig. Fast återigen, försök se om du kan förebygga åtminstone en del av bitanfallen. Valpar bits, men det går att styra.

Fisherling
9/2/17, 10:43 AM
#9

#8 Det är klart man får justera strategi om valpen inte fattar vinken, men det har fungerat på alla valpar jag kört det på .

Jag hoppas VERKLIGEN inte TS kastar boll till en 16 veckors valp. Det kan man gott vänta med tills hunden är ett år… Och även då inte mer än några kast. Det är stressande och få värmer upp hundarna innan, så det är stora skaderisker också.

Majken!
9/2/17, 11:02 AM
#10

#9 Det här tog en spännande vändning. Klart man ska kasta boll och leka jaktlekar långt innan hunden hunnit fylla ett år, de belöningar man vill kunna använda ska man givetvis lära in redan från start.

Honestyisdead
9/2/17, 11:07 AM
#11

#9 ??

Sugar Mist
9/2/17, 11:33 AM
#12

För att utveckla mitt svar lite Har också en galet bitig valp och min "go-to" leksak är en bitring i rubber foam med plysch över, då nästan trycker jag in den i munnen på henne. Annars brukar jag plocka fram godis(har torkade strimlor av kyckling och anka jag klipper i småbitar) som jag kastar till henne. Vi har även tränat en hel del på att vara lugna vid träning så plockar jag fram godis så får hon ingen förren hon sitter och är "lugn". Namnövningar där man inte får godis förrns valpens namn brukar vara bra, det gör jag med alla tre, vuxna som valp, och det ger någon typ av självbehärskning. Så när jag säger "Salt" då vaknar hon upp ur bitfrenzyt och tittar på en med stora ögon för då vankas det godis.

-

Tjej1982
9/2/17, 2:58 PM
#13

#8. Tack för tipsen! Ska börja skriva ner (då minnet är alldeles för kort för att minnas allt :-P ) när det är han börjar bita. Då kanske jag hinner "fånga" honom eller avbryta det vi håller på med just då, innan han börjar bitas. Mjukost står nu på inköpslistan! :-)

Annons:
Tjej1982
9/2/17, 3:01 PM
#14

#9. Vi brukar gå en liten promenad först, stannar upp och kastar boll och efter ett par minuter, när han tappat intresset, så traskar vi hem igen. Då brukar jag kasta lite godisar på marken/ i gräset som han får leta upp.

Tjej1982
9/2/17, 3:06 PM
#15

#12. Min piraya har en nalle, där magen är i gummi som är en pipleksak. Ibland har vi dragkamp med den. När han börjar bitas, ger jag honom nallen o försöker få in "magen" i munnen på valpen, för den delen är lite hårdare och dessutom så piper det när han biter ;-). Namnövningar ska jag testa! Låter kul :-)

Fisherling
9/2/17, 6:58 PM
#16

#10 Vi har olika åsikter helt enkelt.

Bollkastning är stressande och väldigt slitsamt med rivstarter, tvära svängar och plötsliga inbromsningar. Få värmer upp hunden innan utan det är rakt från bädden och ut till att springa gärnet - det är som att be om skador. Dessutom är det väldigt lätt att belöna upp bollkastandet till en fixering - ser det på många hundar som inte kan släppa en boll  med blicken om det finns en framme.

Då väntar jag hellre tills hunden är fysiskt mogen. Och med tanke på att de första 6 månaderna lägger grunden för hundens stressnivå så tycker jag det är onödigt med bollkastning. Använder inte heller pipleksaker för att det kan stressa upp till en fixering (eftersom djuret aldrig "dör"), men också för att jag haaatar pipljudet.

Jaktlekar kör jag från att jag får hem valpen, men då kan jag ju styra så det inte blir några rivstarter ect.

Tjej1982
9/2/17, 7:35 PM
#17

#16. Har du tips på roliga jaktlekar?

Fisherling
9/2/17, 7:45 PM
#18

#17 Jaga ett långt vasstrå med fluff på slutet var himla kul, och då blir det lätt att göra stora cirklar och mjuka vändningar :D

Tjej1982
9/2/17, 8:51 PM
#19

#18. Ååååh, det lät jätteskoj!! Haha, det måste jag testa! :-D Tack för tipset!

Majken!
9/3/17, 8:11 AM
#20

#16 Vi har förmodligen helt olika ambitionsnivå och tidigare erfarenhet, att undvika den typen av belöning skulle jag inte rekommendera. Det är i leken som hunden fostras, som den lär sig självbehärskning och samarbete. Jag som vill ha fixering vid mina belöningar tycker att det är viktigt att börja lära in detta tidigt.

Annons:
Fisherling
9/3/17, 9:24 AM
#21

#20 Jag har höga ambitioner, en vilja att lära och alldeles ypperligt fungerande belöningar 😉

Anser du verkligen att det är helt omöjligt att bygga värde i en boll utan att kasta den repetitivt från valpsben? 🤔

Majken!
9/3/17, 9:37 AM
#22

#21 Du förvrider det jag skrivit, det är synd. Det är viktigt för mig att visa på att det finns fler än ett sätt att träna hund på för de som inte har tidigare erfarenhet, särskilt när lek med boll läggs fram som någonting farligt och onyttigt.

Upp till toppen
Annons: