Annons:
Etikettbeteende
Läst 1589 ggr
Ritasamir
8/30/17, 11:57 PM

Är min valp aggressiv?

Min valp fick smaka på en nyinköpt tjurmuskel vilket var mycket uppskattat för henne! Tänkte att det är viktigt att låta henne äta ifred & inte hålla på pilla, störa och hålla på medan hon tuggar på den. Men när jag väl bara skulle hålla koll på henne morrade hon så fort jag gick nära i samma rum! Ville bara checka så allting va bra (hon är en valp och vågar inte riskera några olyckor) Kanske inte så klokt men jag blev väldigt förbannad att hon morrade mot mig, har en annan hund som aldrig skulle göra någonting sådant, så jag ignorerade morrandet och tog upp benet, vilket resulterade ännu högre morr och TILLOCHMED att hon gjorde utfall och högg flertag gånger mot min hand. Höll lugnet och försökte ignorera att hon gjorde utfall, vilket fungerade tillslut då hon lade sig ned på andra sidan rummet. Är min valp aggressiv? Snälla hur ska jag åtgärda detta? Är detta ett normalt beteende? Min andra hund har aldrig visat sådana tecken. Hon är en malteser på 5 månader.

Annons:
Ambrose
8/31/17, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nej, din valp är inte aggressiv. Hon har bara ett stort resursförsvar, vilket i princip betyder att hon hade ett "föremål" som hon tyckte så mycket om att hon var jätterädd för att bli av med det. Därför morrade hon åt dig.
När du sedan blev arg på henne så bekräftade du hennes känsla, att hon borde vara rädd för du tänker minsan ta det "med våld".
Det är lätt att träna bort, och handlar om att hon måste få förtroende för dig och förstå att du inte tänker sno hennes saker(för de är hennes, du gav det till henne).

Så, i framtiden, om hon har något, oavsätt vad som hon inte vill ge dig. Släng dit lite extra godis så att hon lär sig att "när du kommer så får hon bara ännu mer" vilket är positivt. Om hon har något som du måste ta ifrån henne, släng godiset en bit bort och ta sedan bort saken utan att hon märker. Sedan kan hon få lite godis till, eller ett ben eller vad som som är bättre för henne att ha :)

Min egen när hon var valp högg så folk började blöda när de försökte ta saker. Trotts att jag sa till dem att inte röra. Hon är nu 3.5, har ingen som helst aggressivitet i sig. Älskar alla osv, men… främmande tar inte hennes grejer punkt, och som ägare så tycker jag att det är helt ok. De är hennes, hon har all rätt att behålla dem. Jag kan däremot ta vad som helst(men kan även framkalla hennes "rädslekänslor" om jag uppförmig på rätt(eller snarare fel) sätt. T.ex. hänger över henne, tar runt hennes mun, och visar extremt intresse i saker som hon har, men hon har aldrig någonsin bitit mig eller liknande. Bara tydligt talat om att hon är rädd för att bli av med sin grej, och det uppskattar jag. Då kommnicera vi med varandra :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

reverse
8/31/17, 12:19 AM
#2

Din valp kan vara mer osäker på er relation än din andra hund som aldrig visat sådana tecken. Eller att din andra hund inte lägger samma värde i olika saker. Se det som den kommunikation (hon talade ju egentligen om långt innan utfallen mot din hand att hon ville ha det goda för sig själv) det var och jobba därifrån.  Denna gång visade du för din hund att du kommer och tar saker ifrån henne. Detta vill man ju oftast kunna göra som hundägare, ibland kan det ju behövas på riktigt, men då behöver man oftast träna på det innan och inte bara utgå ifrån att hunden ska gå med på allt. 😃Byteshandel brukar vara en framgångsrik metod. Du kan exempelvis ge henne ett tuggben och låta henne sätta igång. Sedan kommer du in i rummet med en tjurmuskel (nu utgår jag ifrån att den har högre värde än ett tuggben, men där känner du din hund bäst själv) och erbjuder den till din hund och i utbyte tar du tuggbenet. Träningssessionen över. Du kan också ha små godbitar redo som du droppar ner hos din hund när du går förbi när hon ligger och tuggar på något. Det är för att skapa positiva associationer med att du är i närheten även när man har något riktigt gott hos sig.

 //Lina

Changrila
8/31/17, 9:19 AM
#3

Fullständigt normalt beteende för en hund som har ett visst resursförsvar/ inte litar på att den får behålla sina saker. Jag tycker att #1 skrev väldigt bra. När min senaste omplacering kom till mig så morrade hon och visade alla tänder i hela munnen om jag tittade på henne när hon åt. Ju godare sak, desto mer morrade hon. Det löstes enkelt genom att jag fortsatte ge de goda sakerna och hela tiden visade att det hon fått, det fick hon behålla. Hon fick springa iväg med sin godbit, gömma sig bakom en stol och äta där om det var vad hon ville. Jag tittade inte ens på henne. Senare gick jag närmare, fortfarande utan att titta på henne, brydde mig inte om henne men stannade/vände om hon morrade. Hela tiden respekterade jag hennes morr, som ju betydde "kom inte närmare, jag vill vara ifred". Det tog inte lång tid, en vecka kanske, sedan kunde jag med lätthet gå runt och göra vad som helst när hon åt. Ibland satte jag mig bredvid henne och gav någon liten extra godisbit. Vi tränade också lite smått på byteshandel, men det behövdes inte så mycket av det. Idag är hon en hund som jag kan göra precis vad som helst med utan att hon protesterar. Hon litar fullständigt på att det jag gör är det bästa för oss/henne. Hon är löjligt lätthanterad oavsett situation och har inget som helst resursförsvar mot människor. Helt enkelt för att hon fått lära sig att lita på mig och människor i sin omgivning.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

CayKantos
8/31/17, 1:19 PM
#4

#1 hihi tänka sig bilden skulle komma till användning här 😁😁 Ursäktar OT 🙈

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Tismon]
8/31/17, 3:16 PM
#5

Min omplaceringshund högg mot ens hälar så fort man var i samma rum när han åt sin mat. Idag kan jag tillochmed ta matskålen ifrån honom eftersom han vet att han får mer mat. Däremot är han fortfarande försvarande av leksaker, ben, grisöron och andra godsaker. Men det är bättre att han morrar och säger till som han gör nu, än att han gör utfall utan varning. Tränar lite på det då och då genom byteshandel och godis :)

StellaAG
8/31/17, 9:55 PM
#6

Tycker att du har fått bra svar i tråden :) Satsa på byteshandel och skapa positiva associationer genom att ge henne mer mat/godis när du närmar dig henne i en sådan situation. 

Skulle dock vilja tillägga att det är viktigt att man inte tar illa upp eller tar åt sig personligen, när ens valp försvarar sina resurser. Det är helt normalt i hundarnas värld. Om din andra hund hade dundrat fram till valpen när hon låg och tuggade på sin värdefulla tjurmuskel, då hade du troligtvis inte tyckt att det var särskilt konstigt om valpen hade morrat. Det är ett instinktivt beteende hos hundar, och det framträder mer hos vissa individer. Just därför är det viktigt att vi människor tränar upp tilliten till våra hundar så att de förstår att vi inte vill åt deras goda grejer :)

Annons:
Kalli
9/1/17, 2:46 PM
#7

Många bra svar i tråden. Hade också en hund med resursförsvar när han kom hit, då var han 1 år och numera skulle jag också kunna ta vad som helst ur hans mun (om jag ville, får han saker är det hans). Och det bara genom positiva metoder.

Upp till toppen
Annons: