Annons:
Etikettvalpar
Läst 1363 ggr
[SweetSunday]
8/28/17, 1:52 PM

Separationsångest? Svårt med ensamheten...

Hej! Min 5-månadersvalp bodde tillsammans med mig hos mina föräldrar från och med 10 veckors ålder fram tills för drygt en vecka sedan då vi flyttade hemåt till lägenheten igen. Jag är studerande så jag var medveten om att jag bara skulle ha hunnit lära honom vara ensam korta stunder och att jag bara skulle kunna vara med på det som var obligatoriskt. Nu är det så att han har varit fantastiskt lugn och duktig hos mina föräldrar då vi tränat och han har klarat att vara ensam i 1,5 h ungefär (vi tränade såklart i små steg). Hos mig i lägenheten började vi om lite när vi flyttade för säkerhets skull så han skulle hinna bli trygg innan jag lämnade honom längre, det funkade okej då, men nu blir han mycket upprörd och är upprörd under hela tiden när han blir ensam och jag vet inte hur vi ska göra… Vissa saker i skolan är obligatorisk (typ 2 moment i veckan) så att helt börja om och inte lämna honom alls är svårt även om jag allra helst skulle vilja det. Hur kan man träna de dagar jag faktiskt kan vara hemma för att förbereda honom för de obligatoriska momenten? Skolan började idag så han har bott i en vecka i lägenheten med mig och fått mer genomtänkt ensamhetsträning under den tiden.

Fråga gärna om jag förklarat något dåligt!

Annons:
peafie
8/28/17, 2:03 PM
#1

Jag skulle backa i träningen och anlita hundvakt de dagar jag absolut måste vara borta längre stunder. Förhoppningsvis är hunden egentligen trygg ensam eftersom du ensamhetstränat innan med god effekt vilket gör att jag tänker att framstegen kan komma rätt fort. Men tills dess skulle jag inte chansa.

Bloggen     ○    Instagram

idamadelenemoren
8/29/17, 11:14 PM
#2

Jag skulle nog, som ovan, backa i träningen och kanske skaffa hundvakt dem gånger du verkligen behöver lämna honom. Låt honom landa hemma. Själva flytten kan vara den stora stressfaktorn, inte själva träningen så ta det i småsteg och låt honom boa in sig i det nya

StellaAG
8/31/17, 9:58 PM
#3

Hur går det för dig @sweetsunday, har du bestämt dig för hur du ska göra?

[SweetSunday]
9/3/17, 11:20 PM
#4

Har backat tillbaka, tränat mycket ensamhet och lämnat till hundvakt när jag har obligatoriska moment i skolan, annars läser in föreläsningar hemifrån. Nu har han idag klarat 12 minuter och låg ner när jag kom in, inte helt avslappnat (sov inte) men ändå liggandes och nyfiket tittandes vilket jag ser som positivt. Han sprang inte ens fram och hälsade förrän jag hälsade på honom, utan väntade lugnt (jag har alltid tränat att man får hälsa efter matte tagit av sig skor och jacka). Måste alltså säga att vi hat åstadkommit framsteg! Har dock inte lyckats hitta en hundvakt som kan förrän ca en timme efter att mitt obligatoriska moment börjat på torsdag, men håller tummarna att han klarar den timmen (har letat igenom alla kontakter jag kan hitta, men min kompis kommer så fort hon kan efter sin föreläsning). Eftersom vi har gjort framsteg (och han innan flytten klarade öven 1,5 h) tänker jag att med fortsatt ordentlig ensamhetsträning måndag, tisdag, onsdag bör det kunna gå (känner inte att jag har så mycket val, skulle uppskatta om detta inte kritiseras, har verkligen försökt hitta någon och absolut bör man kunna vara hemma med en valp, men obligatoriska moment är mycket svåra att ta ikapp, och klarar jag inte det får jag inte CSN osv så är en viss stressfaktor, men kommer göra så gott jag kan för att förbereda honom inför detta). Tack för tips ni som svarat! 🙂

StellaAG
9/4/17, 9:35 PM
#5

Låter som att du kämpar på så gott du kan, hoppas det ger med sig! Kan dela med mig av lite tips som har hjälpt mig, de kanske kan funka som ytterligare hjälp på traven. :)

För det första så tycker jag att det är viktigt att man "backar i träningen" på rätt sätt. Dom flesta hundägare minskar ensamtiden, alltså lämnar valpen superkorta stunder, när dom backar i träningen. Jag tycker inte att det ger så bra resultat. Valpen hinner aldrig riktigt slappna av, och i värsta fall lär den sig att ju högre/längre jag skriker, desto kortare/mindre blir jag lämnad själv. 

Jag har alltid gjort så att jag har börjar med att lära mina valpar att slappna av i ett visst rum (köket - har grind för dörren).  När valpen är aktiverad och trött så får den sova där, medan jag är hemma fast i ett annat rum. Börjar med kanske 30 minuter. När valpen sover tungt öppnar jag försiktigt grinden, och låtsas som ingenting. Inget hälsande och så. 

När valpen är trygg och kan sova ensam i köket, så går jag hemifrån en stund. Om valpen ska sova där i 30 minuter är jag borta i kanske 10 minuter. Kommer hem och låtsas som ingenting, och valpen fortsätter sova en stund till. Sen utökar jag bara ensamtiden i takt med att valpen blir äldre och kan sova längre/hålla blåsan längre. Viktigt att låtsas som ingenting när man går och kommer hem!

Det här har alltid funkat med mina hundar!

Hornslandet
9/5/17, 10:38 AM
#6

Finns en massa olika tänk och metoder. Känns själv som jag testat det mesta med min valp, det har verkligen inte varit lätt för oss. Ärligt talat känns det som det han främst behövde var REPETITIONER. Dvs att det skulle hända många gånger, för honom att acceptera det/inte bry sig. Den stora grejen för honom var att han triggades av att jag gick genom ytterdörren, snarare än den exakta tiden. När han väl inte fixerade och skällde direkt när jag gick ut längre, så spelade det vips ingen roll om det var 10 sekunder eller 5-10 minuter längre, han bara lägger sig ner. Det var samma med toaletten, samma med duschen.. Samma med att vara ensam i bilen också, men där har det faktiskt gått lättare, kanske för att det blivit en liten "lya" för honom där han inte kan röra sig runt nått just när jag väl lämnar honom.

IMO, ser att du påpekar att valpen inte somnat på de 12 minuterna. Det tycker jag verkligen inte man ska ha som krav, är den lugn så räcker det fint. Man kan ju inte kräva att den ska somna djupt direkt man går utanför porten liksom. Dessutom om man som jag bor i lägenhet så kan valpen triggas av ljud i huset, det gör min även när jag är hemma, dvs vaknar till, kan skälla osv (hoppas dock att detta lägger sig med tiden även om det inte är mycket..).

Kan dock tipsa om en sak som jag verkligen märkt med min, det gäller att han är rastad. Är han potentiellt bajsnödig så har han mycket svårare att vara lugn om vi säger så.

Annons:
Upp till toppen
Annons: