Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 2292 ggr
socius
8/25/17, 7:32 PM

Blandras mellan bichon havanais och sheltie?

Jag slöskrollade igenom annonser på hundar och drömde mig bort igen. Kom över en annons där någon med mening parat en Bichon Havanais och en Sheltie. Bara jag som tycker att det låter som en konstig blandning då man inte har någon aning om vilken slags hund man kommer att få? Två raser som kräver så vitt skilda saker vad gäller aktivering. Ville bara höra era tankar tycker detta är ett intressant ämne.

Annons:
Drakellen
8/25/17, 8:37 PM
#1

Tja, min familjehund är en pugapoo (50 % pudel - 50% mops) och det gick jättebra. Hon beter sig mest som pudel  men har mops i sig också. Jag tror att en 50% blandning får lite av båda raserna i sitt beteende. Jag tror att det kan bli en jättecool blandning :)

Kapitulerar
8/25/17, 9:36 PM
#2

Så är det väl med alla blandraser.

CayKantos
8/26/17, 1:29 PM
#3

Sett den också. Jobbet vae sugna på en.. jag tyckte ist dom skulle skaffa en renrasig bichon eftersom det var utseendet dom fick på och dörsta valpen såg mest ut som bichon, vilket är den valpen dom föll för… Ena valpen kan ju bli mer åt sheltie, andra mer åt bichon. Några mitemellan. Men om dom får dom "bra" sidorna resp" dårliga" har man aldrig någon aning om.. vissa yänker kanske man kan dra ner skällandet hos sheltien vid att avla den med en ras som inte skäller men som kanske ist har några andra " problem".. det är chansningar och ngt jag tycker är så synd och dumt att hålla på o avla fram då man aldrig kan vara säker på vad man får.. om man är så sugen på en "blandras" ta hellre in en omplacering som behöver nytt hem och låt bli att stödja en osäker avel, och KANSKE även folk som avlar bara för pengar, såklart att sånna människor finns inom renrasavel oxå tyvärr…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Elsis matte
8/26/17, 4:33 PM
#4

Just sheltie/bichon låter väl inte extremt märkligt? Med tanke på att vissa t.ex. korsar pomeranian med husky för att få "den ultimata sällskapshunden"… Skillnader i aktivitetsbehov är inte det stora problemet, utan ifall man blandar hundar med helt olika kynnen och tendenser och inte förstår hur det kan kombineras i avkomman.

Lona
8/26/17, 5:47 PM
#5

Nej, bichon x sheltie tycker jag inte var något rent skräckexempel om man tänker på alla underliga mixar med extrema bruksraser som malle, bc, huskys och gärna lite shitbull också. Saluförs som perfekta familjehundar - "hunden blir vad du gör den till" :-( Skulle alla gånger föredra en sheltie/bichon mot exemplet ovan, det blir förhoppningsvis en rätt käck sällskapshund som man bland annat kan köra agility och diverse andra grenar med. Däremot begriper jag inte vitsen med korsningen, men det är en annan femma…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: