Annons:
Etikettövrigt
Läst 2168 ggr
apportbocken
8/21/17, 7:46 PM

Gå längre promenader osv

Hej allihop! Jag skulle behöva lite tips på hur jag kan förlänga mina och Chesters promenader. Förutom promenaderna han får på dagis går han mest kissrundor på vardagarna, och en 1,5 h långprommis i skogen (fast inte just nu då han är unghundsknäpp och vi ska öva upp inkallningen innan han kan vara lös) på helgerna. Det känns som att det är alldeles för korta promenader och jag vill ju att Chester ska vara nöjd. Och hur länge jag än går så blir det ändå inte någon ordentlig promenad, det blev bara 1 km på dagens kvällsrunda t.ex. Grejen är att i allt i hundägande känns det som att jag inte räcker till, mina promenader är för korta, Chester är för tovig, vi borstar inte tänderna på honom, han är ute på tomten för mycket själv (för att han gillar det och inte vill gå in) och allt sådant där. Jag har även gjort en listas över punkter jag ska uppfylla för att bli en bättre hundägare. Jag VILL ju vara en bra hundägare och jag VILL verkligen ha hund, så det är inte jag tröttnat på honom som är problemet. Jag brukar liksom vara lite trött ibland, så det jag gör "istället" för promenader är stillasittande saker. Det blev ett lite rörigt inlägg, men det jag undrar om ni har några tankar kring är detta: 1. Hur en förlänger sina hundpromenader? Alltså finns det några knep för att "orka" gå längre? 2. Har ni några tips på hur jag ska ta tag i allt det där jag vill göra för att vara en bättr hundägare? 3. Övriga tankar kring att känna att en är en dålig hundägare: Tack på förhand! Kram på er alla! <3 PS! Omplacering är inte ett alternativ, jag vill ge Chester ett bra liv hos OSS inte hos någon annan.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
apportbocken
8/21/17, 7:47 PM
#1

Jag vill lägga till att jag bara är 14 och detta är min första hund, om det spelar någon roll.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jojaton
8/21/17, 8:12 PM
#2

Jag har inte så många tips - men jag personligen måste ha små mål för att orka ta tag i det! Har jag en hel lista på grejer jag måste göra blir jag sittande, men att börja med små grejer och få det på rutin innan jag börjar på nästa är vad som funkar för mig. Så tex med promenaderna, går du 1 km i dagsläget så börja gå 1,5 (eller kanske bara 1,2 km) När det känns naturligt ökar du lite till, lite till, lite till osv.

Johanna - Instagram

Snuffles
8/21/17, 8:13 PM
#3

Vad är det som gör att du inte går längre promenader?

ipopuma
8/21/17, 9:28 PM
#4

Musik i öronen. Småträna på promenaden. Man behöver inte gå långt om man inte tycker om det. Tipset är dock att ha kul och våga bjuda på sig själv. Ena dagen kan ni jaga bovar och ska in just mellan de träden vilket krävs att ni trycker på dem eller kör ett vackert tass. När jag var ung lekte jag och min dåvarande unghund i skog och mark. Vi jagade skurkar och gömde oss. Hon fick leta efter magiska nycklar (uppletande) och köra hinderbanor. Vi hade verkligen jättekul tillsammans. Så bara släpp loss din fantasi och våga bjud på dig själv. Tänk inte efter boken, jag har aldrig sett någon gjord av papper och gjort allt rätt på VM, utan ha bara kul. Jag gick kanske inte så långt men med samma motion idag för mig och hundarna, vilka småmuskler o stora.man hade haft av "oplanerad" träning 😂😂 Kan även tillägga att vi har en toppenrelation idag och hon har aldrig lämnat min sida ❤

hemul
8/21/17, 9:52 PM
#5

Varför orkar du inte? Menar du att du blir trött fysiskt eller att du tycker det är tråkigt att promenera? Det är ju skillnad på om du behöver sova mer och öva upp kondisen eller om du behöver hitta motivation och göra promenaderna roligare.

Förresten, det är normalt att vara trött när man är 14. Jag var trött jämt! 😉

Lona
8/21/17, 9:54 PM
#6

Nu är det iofs främst jag som behöver gå längre, inte hundarna även om de förstås inte tackar nej, men jag blir mer motiverad av någon app, typ Runkeeper. Om jag ser att "Nu har jag gått 5 km" så kan jag tänka att "jag slänger in en extra omväg så blir det 6,5" så känns det mer påtagligt att jag gått liiite längre iaf. Jag blir lite peppad av att se den faktiska sträckan. Dessutom gillar jag att gå på picknick, även om det bara är hundarna och jag. Det behöver inte vara så avancerat, det kan räcka med en termosmugg med varm choklad och någon tuggis till hundarna, men då blir promenaderna oftast längre och mer aktiva, lite speciella liksom. Jag försöker gå på lite andra ställen vid de tillfällena men det är ju lättare eftersom jag har bil numera. Men bara genom att åka buss några hållplatser kan man komma till en helt ny utgångspunkt och nya promenadområden. Sen - var inte för hård mot dig själv! Det är lätt att se hur fantastiska "alla andra" hundägare verkar vara, med mängder av aktiviteter, millimeterkorta klor och helt perfekta hundar, om man läser på sociala medier. Släpp prestigen och försök hitta "glädje i nuet" vilket låter jäkligt klämkäckt men jämför dig inte med andra utan satsa på att ha kul och mysigt här och nu med din hund, för ER skull, inte för att "alla andra" verkar vara så duktiga. Det är nog en av de största nackdelarna med sociala medier som FB, alla verkar leva helt perfekta liv hela tiden. Sen kanske du kan hitta någon hundkompis att gå promenader med? Är man två som promenerar (eller tränar) så är det oftast mycket roligare. Finns det någon Hundungdom (SBKs "ungdomssektion") i närheten? De kan ha roliga aktiviteter och kurser. Att gå en kurs, om du har möjlighet, kan vara inspirerande och göra att man får "tummen ur" och tränar eller rent allmänt gör mer med sin hund. Du är säkerligen inte en dålig hundägare, jag tycker att du verkar vara en engagerad matte (husse?) som vill din hunds bästa <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Isalel
8/21/17, 10:37 PM
#7

Så mycket spring som min vovve får ut ur benen på 10 minuters leka "jaga" ute på tomten motsvarar lätt en timmes promenad i antal steg för henne :) Långpromenader är ibland överskattat, har jag en kass dag så kan det bli 3 korta lekvändor istället och hunden är lika glad för det :) Sen har jag börjat cykla också de dagar jag inte har motivation att gå, då upplever jag att mitt egna dåliga samvete lättas lite 😊

hemul
8/22/17, 1:02 AM
#8

Kom på en grej. Gillar du spel? Det finns ett GPS-spel för mobilen som heter Turf som fått mig att ge mig ut i ur och skur. Man fnattar runt och tar zoner från varandra. Folk cyklar, går, joggar, går med barnvagn och hundar - allt funkar. Har träffat folk med rollator och i rullstol. Vinner gör man förstås bara om man är snabb och uthållig cyklist, men det finns mycket annat att satsa på, t.ex. att ta alla zoner på rimligt avstånd eller att ta zoner i närområdet ett stort antal gånger. Finns statistiksidor som håller reda på sånt. Eller bara klå nån kompis eller nån man retat sig på. Eller få högre poäng än månaden innan. Och det finns en massa Medaljer att ta. Det som gör det kul är att man ser de andra som är ute, så det blir lite strategiskt också. Jag trodde inte jag gillade sånt, men det är fruktansvärt vanebildande! Har inte gått raka vägen till någonting på åratal. 😉

http://turfgame.com

Klicka på Map i menyn och skrolla kartan till där du bor så kan du se hur det ser ut där,

apportbocken
8/22/17, 8:37 AM
#9

Stort, stort tack för era svar vartenda ett av era tips, jag ska försöka testa alla! Angående frågan om varför jag inte orkar så vet jag faktiskt inte. Det blir liksom så att jag går en bit och sedan går hemåt, och istället för att gå en sväng till går jag hem då, typ. Sedan är det väl också att jag inte tycker det är så jättekul att promenera bara sådär, även om jag nästan alltid går längre än jag verkligen måste, för Chesters skull, just vid de tillfällena känner jag mig som en väldigt bra matte, men efteråt mindre bra.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

JoannaLi
8/22/17, 8:53 AM
#10

#9 Jag hatar att promenera. Är typ det tråkigaste jag vet. 

Tycker däremot att det är roligt när man t.ex. kör en dw-runda, eller cyklar, eller kör lite drag. Samlar helst ihop promenader till ett par riktigt långa i veckan, istället för flera halvlånga, t.ex. varje dag. Så säg att veckan ser ut som så att måndag går jag drygt en mil. Tisdag kör vi dw. Onsdag vilar vi. Torsdag drag. Fredag dw. Lördag 15 km. Söndag drag. (Bara ett exempel). 

Då blir det mer variation för mig, och jag blir mer inspirerad. Går vi dessutom sådär riktigt långt så packar jag ofta matsäck, hörlurar, bra poddar+laddar ner musik och så åker vi till en bra runda. Vanligtvis med bussen, alternativt att någon får skjutsa (innan jag skaffade körkort). När jag är hemma (Skellefteå) så gör jag gärna så att jag tar bussen/blir skjutsad en lagom sträcka hemifrån och så går vi hem. Då finns det inte så mycket alternativ.

parsley
8/22/17, 9:43 AM
#11

Kan du lägga in lite aktiviteter på promenaden? Du kan t ex träna hunden att gå fot på höger och vänster sida om dig. Om den inte är för stor kan den få gå slalom mellan dina ben korta sträckor. Träna sitt - stanna kvar och ligg-stanna kvar. Lär den gå runt en lyktstolpe eller ett träd. Låt den hoppa upp på stenar eller gå balansgång om du hittar något lämpligt att använda. Hunden kan stå på två ben mot något, t ex en stödmur eller ett elskåp. 

Har ni någon bra spårskog i närheten så lägg spår åt hunden. Det är fysiskt och mentalt tröttande för en hund att spåra. Ett spår motsvarar en rejäl promenad. Tipsar gärna mer om spår om du vill veta mer. 

Gör en sökruta, antingen hemma i trädgården eller på något annat ställe. Gör en ruta som är 10*10 meter och sprid ut hundmat eller hundgodis i rutan, så hunden får nosa runt och leta efter det. Man kan låta hunden få en del av sin vanliga mat på det här sättet och den mår bra av jobba och få leta efter maten, samtidigt som det inte är så ansträngande för ägaren.  Gillar hunden föremål, så kan den få leta efter sina leksaker på samma sätt (någon som är bättre på uppletande får gärna tipsa om hur man kan göra).  Tycker du att 10*10 meter är en för stor ruta gör en mindre. Är hunden riktigt duktig, så gör du den större. 

Har du träd med skrovlig bark i närheten, så kila in lite hundmat eller hundgodis i sprickor i barken och låt hunden leta igenom trädet efter det du gömt. 

Kör nosework. Vill du inte köpa hem de dofter som man använder om man vill köra nosework på riktigt så kan du t ex använda tepåsar av någon sort som familjen inte dricker och låta hunden leta efter dem. Upphittad tepåse = belöning. Hundar gillar inte mint och cittrondoft, så ta någon sort som inte smakar det.

[Forest]
8/22/17, 10:35 AM
#12

Är det bara du som har ansvaret för hunden? Hur gammal är hunden? Kan du dela ansvaret kanske genom ta långpromenaden då med tips att lite träning inbakad under promenaden. Tips på träning är kontakt, olika kommandon som stanna,sitt, vidare/gå.  Träningen beror på hur långt du kommit i träningen, man kan även träna en del inne. Då ni har trädgård så tycker jag gott han kan vara i den men ta några längre promenader för rasta och ge hunden osv. 

 I din ålder är dottern och jag anser att lägga stort ansvar som kräva att hon tar allt med en hund inte skulle funka, då vi anser att skolan går före. Visst intresset för träna och den biten finns men vardagssysslorna hjälps man åt med.

Hornslandet
8/22/17, 10:41 AM
#13

Se om du kan ta dig till nått bra ställe där du kan ha hunden lös är mitt råd. Nånstans i skogen/fotbollsplaner/inhägnat område tex. Jag blir jäkla less på koppelpromenader runt kvarteren, men att gå runt med hunden lös är så jäkla mycket mer avslappnat och kul. Då kan jag halv-lyssna på en podcast och njuta själv också.

Annons:
hemul
8/22/17, 12:06 PM
#14

Jag kan väl också erkänna att jag tycker de dagliga promenaderna är tråkiga. Eller en lite längre promenad kan jag tycka är skönt, men de där jäkla kissrundorna… Usch, nu börjar jag tvivla på om jag egentligen ska skaffa hund igen.🤔 Näe, bara skojar. 😉

Är det så att du bara tycker det är pisstråkigt och därför blir "trött", så tycker jag JoannaLis modell låter bra. Och prova Turf som sagt. Man ser ut en runda man tänker ta, men när man är längst bort tänker man att det är ju inte så långt till den där zonen, jag tar den också och när man väl är där inser man att om man går den där lilla omvägen hem så får man tre till o.s.v. 😉

parsley
8/22/17, 1:44 PM
#15

Kom på en sak till som du kan göra om du vill gå längre promenader. Gå en runda. Den behöver inte vara speciellt lång. Hunden kan nosa omkring lite som den vill. Under tiden så lägger du ut några mindre föremål där ni går. Gå rundan en gång till och låt hunden leta rätt på sakerna du lagt ut. När den hittar ett föremål så belönar du och tar förslagsvis med det hem igen. Du behöver inte gå jättelångt och din promenad blir automatiskt dubbelt så lång, samtidigt som hunden får jobba lite.

[AnimeV4]
8/22/17, 2:48 PM
#16

Perfekt tråd för mig! Det är mest kissrundor och sen ut och gå lite/busa/härja på natten då han kan vara lös. I grunden är jag ju psykiskt sjuk och innan jag fick hem min hund satte jag min fot utanför dörren max 1 gång/månad, så det är en stor omställning som tagit tid.

Det som dödar min motivation är att han drar i kopplet och är för upptagen på annat. Han är 6 månader, så han är mycket mer självständig även om han stannar och väntar på mig med jämna mellanrum. Sedan så blir jag så jäkla trött när han "ska bara" innan han kommer till mig. Jag har ganska kort stubin och då blir det bara pannkaka av alltihop för mig även om han glömmer i nästa ögonblick..😕

Jag tror att det är dags att kolla på någon ny kurs så att det blir något ordentligt varje vecka!

Hoppas på ett bra utbyte i denna tråden!👍

Edit: Jag har svårt att ta mig ut, men om jag "bara ska leka lite" på natten brukar det bli mer!

apportbocken
8/26/17, 11:16 AM
#17

Puttar upp den här tråden, tack för alla nya svar! Hemul, jag har laddat ned Turf nu! Jag har inte provat det än, men det blir nog av snart!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Bagtjesen
8/26/17, 12:17 PM
#18

Gå inte i skogen med lurar för öronen med din hund, och tänk på att de allra flesta platser så får den överhuvudtaget inte gå lös under stora delar av året. Du hör inte och ser då också inte andra som går med hundar i skogen på samma sätt. De flesta hundar är intresserade av vilt och om du och din hund har en bra kontakt med varandra så kommer hunden att upptäcka mycket som du annars då vare sig ser eller hör, och du går då miste om många fina naturupplevelser med din hund. Du skall ju gå i naturen för din hunds skull, och för att du älskar att vara tillsammans med den - och då är musik i öronen att du avskärmar dig från din hund och Er gemenskap!


peafie
8/26/17, 12:46 PM
#19

#18 Hoppsan, det var många pekpinnar. 1) Det står i första inlägget att hunden mestadels går kopplad så kommentaren om lös hund är ganska irrelevant. 2) Om du inte ser andra hundar i skogen med hörlurar så har du satt på hörlurarna fel.  De ska sitta på öronen.😉 3) Att du tycker att meningen med promenaden är naturupplevelse behöver ju inte betyda att TS tycker det. Kanske vill hen bara motionera sin hund? 4) Jag kan ju inte tala för någon annan men jag är inte avskärmad från gemenskapen med min hund (?) när jag lyssnar på musik. Snarare tvärtom? Inte heller går jag i naturen för min hunds skull, utan för min egen…

Har du inget tips till TS istället? 

#0 När jag känner mig omotiverad brukar jag ta med en vän och prata bort lite tid. Det är förvånansvärt många som uppskattar att bli utdragna på promenad. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Bagtjesen
8/26/17, 1:13 PM
#20

#19 det skrevs…"innan han kan vara lös"… att det behöver vara en naturupplevelse är inte nödvändigt men det är kanske ett sätt att få fler upplevelser av samvaron med hunden? Det var alltså ett förslag till mer motivation! Inget jag skrev på någons näsa! Och det är väl bra att höra och se vad hunden har för sig? Då kanske man också förstår mer av hur hunden fungerar och vad den behöver. Att man gör saker för hundens skull utesluter inte att man gör det för sin egen skull också, men som hundägare och ansvarig för ett djur skall man alltid se till djurets bästa, eller hur? Jag har hund själv, för att jag hela tiden kan ge den ett riktigt bra liv! Det är mitt huvudskäl, att jag sedan mår bra och är ute mycket, det är min bonus! Förr var djuren så viktiga i bondesamhället att man till vardags sade "kräka först och folk sedan"/ "djuren/korna först och gårdsfolket sedan". Man åt inte själv förrän djuren fått sitt och skötts om!


Annons:
peafie
8/26/17, 1:40 PM
#21

#20 Så ditt tips till TS är att gå mer i naturen för att få mer motivation? Jag tycker inte riktigt att det framgick, men då är det ju bra att du fick förtydliga det.

Går hunden i koppel så tycker jag att jag har bra koll på vad hunden har för sig, även med hörlurar.

Att man gör saker för hundens skull utesluter inte att man gör det för sin egen skull också, men som hundägare och ansvarig för ett djur skall man alltid se till djurets bästa, eller hur? - Öh, ja? Tråden handlar ju om att TS vill ha tips för att kunna ge sin hund ett än bättre liv än den redan har.  Min sista kommentar handlade om att det inte går att uttala sig så kategoriskt som du gör om vad man ska och inte ska göra. Det blir tydligare om du skriver "jag går i naturen för min hunds skull", snarare än "du ska ju gå i naturen för din hunds skull". Eller "jag tycker det är svårt att hålla koll på min hund när jag lyssnar på musik" istället för "gå inte i skogen med hörlurar".

Bondesamhället lämnar jag okommenterat. 👍

Bloggen     ○    Instagram

hemul
8/27/17, 12:21 AM
#22

#17 Då är du snart fast! 😃

felucca
8/30/17, 4:32 PM
#23

Håller med de som tipsat om appar/mobilen! Runkeeper får mig att gå ut på joggingrundor fastän jag brukade tycka att jogga var skittråkigt. Pokémon GO gör att jag vill sticka ut ofta på promenader och ofta förlänga promenaden för att jag vet att jag får en belöning i spelet om jag går en kilometer till. Och så ser jag till att alltid ha bra musik eller en ljudbok med mig, vilket gör det hela intressantare.

Alva0422
8/30/17, 11:30 PM
#24

Pokemon Go pokemon Go pokemon Go! Nu går jag inte ut på långa promenader med min valp just nu eftersom han inte vill lämna hemmet och har lite problem med jakthundarna som skäller…så det blir kortare, men när jag själv vill träna, ut och springa men inte orkar…så tänker jag på att jag vill kläcka äggen i pokemon Go, det kanske är lite ute nu…men fortfarande lika kul. Jag kombinerar mina joggingturer och ser till att jag springer till pokestoppen och fångar pokemons där…på så sätt kläcker jag mina 1 mils ägg lätt på en dag! Superbra motivation och trevligt för både dig och din hund i detta fall. Jag är13 btw, vet hur d känns.

Upp till toppen
Annons: