Annons:
Etikettköpes-säljes-hundprylar
Läst 1719 ggr
One.Gibbis
8/20/17, 2:54 PM

Halsband design/säkerhet

La ut samma inlägg på textilhantverk i fokus, men blev rådd att fråga här istället. Nedan följer mitt inlägg:

Har funderat över att börja sy katt/hundhalsband. Vet dock inte om detta är rätt forum, men kunde inte hitta något annat om textil…Funderar

I varje fall så söker jag lite tips på design m.m. Eller snarare vad ni skulle vilja se, vad gäller katt/hundhalsband. Virkat, stickat, broderat, osv.

Sen är det ju det där med säkerheten, särskilt om halsbanden är till katter. Alltså att det ska kunna gå att få loss, ifall katten har fastat i något. Min fråga är: måste man ha spännen som går upp vid tryck? Vet ni om något annat alternativ, som ändå är säkert?

Tack på förhand! Hjärta

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Annons:
Herveaux
8/20/17, 3:45 PM
#1

Många katthalsband har en bit resår fastsytt så att katten kan dra sig loss om halsbandet fastnar. Risken med såna halsband är dock att katten kan lyckas fastna med ett framben i halsbandet. Min mosters katt kom en gång in hoppandes på tre ben med sitt ena framben fast innanför halsbandet… 😐Läskigt.

Jag tycker inte katter ska gå ute själva, så jag vill uppmuntra till tillverkning av kattselar/koppel! ☝️

När det gäller hundhalsband så måste dom klara av att en hund drar utan att gå sönder, men du kanske tänkte dig mer dekorativa halsband som bara ska vara fina och inte funktionella?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

One.Gibbis
9/8/17, 2:50 PM
#2

#1 Tack för svar! :) Håller med om det där med resår, det känns inte riktigt säkert. Men där med selar är faktiskt en riktigt bra idé! Tycker de funkar mycket bättre än halsband. Särskilt om te.x hunden drar. Tanken är väl att halsbanden/selarna ska vara funktionella såväl som dekorativa. Lite mer än den enfärgade tygbiten liksom.

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

[Tismon]
9/8/17, 3:19 PM
#3

Om de ska vara funktionella för hundar så kommer de slitas på ganska mycket, så ett slitstarkt material. Kanske läder? :)

One.Gibbis
9/8/17, 3:30 PM
#4

#3 Tänker du halsband då? Har aldrig sätt läderselar nämligen (halsbanden är grymt snygga dock)! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

[AnimeV4]
9/8/17, 4:24 PM
#5

Istället för resår kanske man kan byta ut det mot ett sådant spänne som vissa cykelhjälmar för barn har, fast ett litet då😃Det knäpper alltså upp sig om katten fastnar.

[Tismon]
9/8/17, 6:58 PM
#6

#4 Jo men precis, halsband menade jag :) och jag håller med om att de är riktigt fina! Bara för det blev jag nyfiken och googlade, tydligen så finns det läder selar. Där ser man! https://www.google.se/search?q=lädersele&client=ms-android-huawei&prmd=mivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiaksWlh5bWAhXMbZoKHb8WBGsQ_AUICigC&biw=360&bih=524 Men ja, selar kan se ut på så många olika sätt så ska du göra en sån så har du verkligen mycket att välja på :)

Annons:
Lona
9/8/17, 8:16 PM
#7

Hundhalsband så tänker jag framför allt att de måste hålla för belastning. En mellanstor hund som drar till blir ett REJÄLT ryck - och det kan bli katastrof om den kommer lös på fel ställe. Materialet får heller inte vara töjbart så jag skulle tippa att stickning och virkning går bort - det blir dessutom lätt maskor i det. Jag tror att det är ganska poppis att kunna designa sina egna halsband; välja material, färg, eventuell dekoration som namn, reflex, "bling", nitar osv. Sen tror jag faktiskt att "katthalsband" med någon form av nödutlösare kan vara efterfrågat även för hund! Ett "vara lös-halsband" med namn och telefonnummer, gärna även reflex, som man kan använda när man är ute och har hunden lös - OM den skulle springa bort. Samtidigt att halsbandet på något sätt löser ut om hunden skulle fastna. Då är det förstås viktigt att påpeka att det inte är för att fästa koppel i.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

fackdack
9/9/17, 9:53 AM
#8

Hadde läder sele på våran bulldog jätte fin och jätte bra !

One.Gibbis
9/10/17, 6:00 PM
#9

#5 Ja, det finns väl redan på en del selar? Till hundar då. Tycker jag sett sånt, I alla fall. Till katter tror jag det heter "Safe-lock" eller något liknande :) #6 Åhå! Mycket trevligt. Ska genast undersöka hur de tillverkas! #7 Tack för alla bra idéer! Det där med "vara lös halsband" låter väldigt intressant. Borde ju gå att tillverka som sele också. Vart är det tänkt att telefonnummer/namn och sånt ska stå dock, och hur? Reflex går ju att sy på, men namn och sånt får man ju nästan ha som en bricka? #8 Trevligt att höra från som som provat! Då vet man att det funkar! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

[AnimeV4]
9/10/17, 8:16 PM
#10

#9 Jag har faktiskt ingen aning! Knuts sele har ett lås, men det går nog inte att få upp om han fastnar.

Upp till toppen
Annons: