Annons:
Etikettbeteende
Läst 753 ggr
[Tismon]
8/19/17, 12:29 PM

Hundslagsmål

Det har förekommit en del att man stött på vissa hundar som bråkat med ens hund, medans andra hundar bryr sig han inte om och kan tillochmed bli super kompisar med. Jag undrade om ni vet hur man kan förhindra att två hundar börjar bråka? :/ Det är ganska jobbigt för min hund är inte super aggressiv men kan bli det om den andra hunden är bråkig av sig. Det är en terrier jag har och de är ju lite tuffa av sig så jag känner mig alltid lite orolig när han träffar andra hundar. Samtidigt vill jag heller inte deprive him från att ha hundkompisar. Kan man lära hunden att inte triggas av bråkstakar? Eller på något sätt förhindra onödiga bråk? Såvitt jag vet så kan det hända att man triggar bråk när hundarna rider på varandra och det brukar min hund alltid göra av ren excitement. Ska man säga ifrån då? Hur gör ni?

Annons:
Honestyisdead
8/19/17, 12:36 PM
#1

Om han ofta hamnar i bråk bör han inte träffa andra hundar än de du vet det går bra med.

Elsis matte
8/19/17, 3:36 PM
#2

Lättast är att låta hunden umgås med motsatt kön (om han inte blir fixerad och jobbig på tikar), då är risken mindre för bråk. Plus fortsätt träffa de hundar du vet att han gillar och funkar med. Det finns inget värde för en vuxen hund att gång på gång träffa främmande hundar, tvärtom kan det vara stressande. Avstyr juckande på andra hundar, både hanar och tikar. Oavsett anledning så är det ett alltför närgånget beteende som ofta leder till osämja. Det är också ett tecken just på att hunden är för högt i stress och behöver coola ner sig lite.

[Tismon]
8/19/17, 4:02 PM
#3

Åh tack för tipsen! Han är typ nästan asexuell så det bör inte vara något problem :) men hur får man honom att lugna ber sig i sitt juckande? För han blir nästan lite för fixerad kring det. Ska jag hålla fast honom tills han lugnar sig eller vsd rekommenderar ni?

Elsis matte
8/19/17, 8:49 PM
#4

Jag skulle gå in och bryta vid minsta tendens, koppla upp och öka avståndet tills han är lugn. Men dessutom kan man sätta upp mötet så att hundarna blir lite lugnare. Gärna promenera en stund innan de släpps ihop och sedan att ni ägare håller er i rörelse. Att man står stilla på en gräsmatta och tittar på hundarna gör att mötet blir mer intensivt.

Isalel
8/19/17, 8:57 PM
#5

Skulle säga att juckandet kan vara en överslagshandling, att han är för överexhalterad (stressad) och då blir det reaktionen av det hela. Jag skulle försöka passivitetsträna med stort avstånd till andra hundar tills han kan förhålla sig förhållandevis lugn i deras närhet, om han blir så uppvarvad kanske han inte för stunden mår bra av att stifta nya bekantskaper.

Hornslandet
8/19/17, 9:58 PM
#6

Ett tips är att hänga med den andra hunden en stund innan ni släpper dem att nosa av varandra/leka. Så de hinner vänja sig lite och varva ner om det är såna hundar som går upp i varv direkt så att säga (min valp/unghund är så).  Jag upplever att det inte blir lika pang-på-galen-explosionslek då.

Annons:
[Tismon]
8/19/17, 10:04 PM
#7

Jaha då makes allt sence! Ganska tråkigt hur typ majoriteten av hundägare har alltid avfördat det som dominans. Alltså så är min hund super dominant menar dem, och i flesta fall så "ska hundarna lösa det själva" har de sagt. Har gått omkring i flera år och trott på det förrän jag nyligen fått höra annat. Tyckte också det var lite konstigt för han är inte speciellt "dominant" av sig då han i vanliga fall är ganska tillbakadragen. Däremot när han träffar andra hundar varvar han upp sig super mycket och får han inte leka med dem så börjar han gråta. Såvitt jag vet har han inte haft supermånga hundkompisar när han var yngre (jag gissar nu eftersom han är en omplaceringshund). Så det kanske hade gjort honom gott att få träffa hundar på avstånd som ni säger :)

[AnimeV4]
8/19/17, 10:40 PM
#8

Hundpodden Vår Bästa vän har två bra avsnitt om aggressioner! Ett handlar just om när det är på g att bli bråk.

Upp till toppen
Annons: