Annons:
Etiketthälsa
Läst 1783 ggr
Snuffles
8/18/17, 9:50 PM

Diskbråck

Ni som har erfarenhet av hundar med diskbråck, hur har ni gjort för att få dom att bajsa? Min hund kissar men bajsar inte. Jag tror inte han vet hur han ska göra när han inte kan sitta i den vanliga ställningen.

Annons:
Mitchika
8/18/17, 11:14 PM
#1

Hur länge sen var det han bajsade? 

Vid midsommar nu i år fick en Welsh Corgi Cardigan-kille som tillhör en god vän till mig diskbråck och jag hjälpte till med en stor del av skötseln och rehabiliteringen av honom, speciellt under dom första veckorna. 

Första kvällen kom det inget bajs, trots att vi lugnt och långsamt gick och strosade vid vildgräsområdena bakom husen, men han kissade åtminstone. 

Jag tror att det dröjde till slutet på andra eller början på tredje dagen efter han kom hem innan han "satte" sig för att bajsa. (Jag måste fråga om jag får titta i hennes journal för att veta exakt, jag kan inte komma ihåg i huvudet hur mycket jag än försöker) Han behövde hjälp med att hållas upp rätt rejält med bukstödet så att han kunde "sitta" någorlunda som vanligt, lilla killen.. 

Det vi gjorde var att gå ut små korta omgångar på max 5 minuter, men ganska ofta (tror det var varannan timme, men jag måste rådfråga min vän för att vara säker). Dom flesta av gångerna gjorde han ingenting, men han fick åtminstone chansen och jag tror det hjälpte honom att hålla igång magen lite då han annars bara fick ligga stilla med strikt burvila ordinerad. 

Mest av allt gällde det att ha is i magen, vilket inte var enkelt. 😕
Hade inte bajsandet kommit igång igen hade hon nog åkt in till veterinären på tredje dagen, men däromkring så drog det igång sakta men säkert. Det dröjde dock ganska länge innan han började bajsa mer av hans normala mängder eller antal gånger när han var ute. 

Jag läste din andra tråd och det första jag tänkte när du skrev att han var förlamad i bakbenen var diskbråck. Ni får båda en massa styrkekramar och jag hoppas verkligen att han repar sig snabbt! 🤗🌺

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Snuffles
8/18/17, 11:30 PM
#2

#1 Han bajsade senast i tisdags, alltså innan det här hände, så det var ett tag sedan :/ dock så har han inte ätit jättemycket heller så det kanske kan bero på det också, han fick ju dropp hos veterinären men åt ingenting, igår när han kom hem åt han lite grann men kräktes under natten. Idag har han ätit nästan hela sin vanliga portion färskfoder, får se om han kräks eller om han får behålla det.

Mitchika
8/19/17, 12:20 AM
#3

#2 Oj, han bajsade alltså inte alls hos veterinären? 

Så kan det absolut vara. Corgigrabben var inte heller speciellt intresserad av sin mat när han först kom hem. Han blev satt på två mediciner och dom gjorde honom ganska illamående i början. Det dröjde därmed innan han fick i sig någon större mängd mat att tala om efter hemkomsten. 

Med tanke på hur länge sen det var din kille bajsade sist hade jag nog hört av mig till veterinären om han inte lyckas bajsa något alls under morgondagen. Bara för att höra vad dom säger. Speciellt om han inte får behålla maten. 

Försök att inte stressa eller bli för orolig och förtvivlad om han inte bajsar när ni är ute. Hundar är fruktansvärt bra på att plocka upp såna signaler, vilket kan göra dom oroliga och det kan göra det svårare för dom att komma till ro och bajsa. 

Förhoppningsvis släpper det snart nu när han börjat äta och magen och tarmarna kan börja komma igång ordentligt igen. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Snuffles
8/19/17, 12:36 AM
#4

#3 Ja jag får ringa och höra med dem om han inte bajsar imorgon heller, får gå ut oftare också, nu har jag kört på våra vanliga rutiner och tagit ut honom 3 gånger om dagen. Han har förresten ett bukbråck också, de ville inte operera förrän ryggen är bra igen. Tror du att det kan ställa till det så att han får svårt att bajsa?

Mitchika
8/19/17, 12:53 AM
#5

#4 Jag tror att det kan hjälpa att ta ut honom oftare, men på mycket korta sträckor när han har diskbråcket så han får fler chanser att både kissa och bajsa om han behöver det. 🙂

Corgigrabben fick extremt strikta regler, rutiner och rehabiliteringsövningar som var tvungna att följas när vi fick hem honom, promenader inkluderade. Det var oerhört jobbigt, men samtidigt väldigt skönt att ha något att gå efter och följa mitt i allt. 

Oj, det är helt främmande område för mig, om jag ska vara ärlig. Bukbråck har jag aldrig stött på hos någon hund och jag hittar inte heller mycket om just bukbråck när jag söker efter det. 

Det låter dock inte som att det skulle göra det. Om det skulle ge honom problem med att bajsa så tror jag inte att veterinären hade låtit honom åka hem förrän dom faktiskt sett att han kan bajsa ordentligt och utan problem.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Honestyisdead
8/19/17, 3:19 AM
#6

Hur kan dom släppa en hund som inte bajsat? Låter helt galet!

Annons:
hemul
8/19/17, 7:58 AM
#7

Så det var diskbråck. Visste inte att man kunde få det så.

Snuffles
8/19/17, 10:45 AM
#8

#5 Hur länge bör jag vänta på att han ska bajsa? Var ute med honom vid 4 inatt, sen sov vi några timmar och gick ut för en stund sen och han har fortfarande inte bajsat. #6 Dom tänkte väl att eftersom han inte åt något där så var det därför och att han skulle äta när han kom hem :/ #7 Ja, det var antagligen smällen från asfalten när den andra hunden släppte honom som orsakade det.

Snuffles
8/19/17, 1:19 PM
#9

Tredje gången jag varit ute med honom idag och han har inte bajsat än. Får inte tag på veterinären förrän på måndag heller.

Honestyisdead
8/19/17, 1:42 PM
#10

Ring ett djursjukhus. Du kan inte vänta till måndag.

Snuffles
8/19/17, 1:51 PM
#11

Fick tag på dom nu. De sa att jag skulle avvakta eftersom att det kan ta ett tag för magen att komma igång i och med att han inte åt någonting hos veterinären, annars får vi åka in och ge honom laxermedel.

Mitchika
8/19/17, 2:37 PM
#12

#11 Jättebra att du ringde och fick tag i dom! Det är alltid bra att dubbelkolla hos veterinären när det gäller såna saker, speciellt när han inte bajsat på så länge. 🙂

Det var lite det jag misstänkte. För stunden är det "bara" att ha is i magen, fortsätta ta ut honom på väldigt korta turer flera gånger under dagen och ge honom chansen att bajsa om han skulle behöva det. 

Viktigt är att försöka behålla lugnet. Det är som sagt inte jättekonstigt att han inte bajsat än med tanke på vad han varit med om, även om det givetvis känns oroväckande att det var ett bra tag sen. 

Var i tisdags senaste gången han åt också innan han kom hem från veterinären? 

I såna fall kan det förklara varför han inte bajsat än. Det är dock jättebra att du pratar med veterinär och håller koll på hans allmäntillstånd. Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Snuffles
8/19/17, 2:41 PM
#13

#12 Ja det var det, sen var han inlagd 2 nätter. Han har inte kräkts något mer och åt upp sin frukost imorse så förhoppningsvis kommer det igång snart.

Annons:
Mitchika
8/19/17, 2:48 PM
#14

#13 Underbart att han får behålla maten nu! Jag håller tummarna stenhårt. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Snuffles
8/19/17, 9:11 PM
#15

Han spydde ikväll igen :(

Honestyisdead
8/19/17, 9:15 PM
#16

Verkar ju som något sitter i tarmen. Åk in med honom.

Mitchika
8/19/17, 10:12 PM
#17

#15 Det låter inte bra alls. 😕

Hur är hans allmäntillstånd? Fick ni  med er några mediciner hem som han kan ha reagerat negativt på? Sa veterinären i såna fall vad ni skulle göra om han reagerade illa på dom?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Snuffles
8/19/17, 10:54 PM
#18

#17 Han får smärtlindring som de sa att vi skulle sluta ge om han kräktes

Mitchika
8/19/17, 11:02 PM
#19

#18 Har ni slutat ge det och kontaktat veterinären för att kolla upp andra alternativ?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Snuffles
8/19/17, 11:40 PM
#20

#19 Han har redan fått det på morgonen idag men ska inte ge honom det imorgon och se vad de säger.

Annons:
Snuffles
8/20/17, 3:15 PM
#21

Han bajsade!!!

Mitchika
8/20/17, 3:16 PM
#22

#21 Hurra! 🥳

Heja Sheldon! 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Honestyisdead
8/20/17, 4:00 PM
#23

#21 👍

Upp till toppen
Annons: