Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2536 ggr
Drakellen
8/18/17, 5:18 PM

Valpsäkra huset

Hejsan, håller på att skriva en lista över allt som ska ses över och/eller valpsäkras i huset. Så vill gärna höra hur ni valpsäkrade ert hus när er valp kom, eller bara några bra tips eller gömmor som man lätt glömmer bort. 

Om ni har några tips på oumbärliga föremål som ska inhandlas/införskaffas innan valpen anländer, får ni gärna slänga in dem med! 😃

Annons:
[Tismon]
8/18/17, 6:30 PM
#1

Kompostgaller där valpen inte ska komma åt, stäng dörrar till rum med parketgolv, låt valpen sova på ett golv som tåls att det kissas på annars så kan du ha en plastmatta med tidningar över. En väldigt bra grej är att ha valpen i en valphage när du inte kan se till den eller ha den där när du sover. Se till att det inte finns sladdar som valpen kan komma åt, annars ha översikt eller blockera sladdarna på något sätt tex med kompostgaller. Ta bort mattor och var noga med att valpen inte tuggar i sig tapet eller tuggar sönder skor. Ben kommer gå åt väldigt snabbt, leksaker kommer tuggas sönder så jag föredrar slitstarka leksaker som tex märket kong. Jag rekommenderar att ha mat och vattenskål i rostfritt stål med gummikant runtom, så att den inte kan tippas eller förstöras :) Massagebollar är billiga och slitstarka och sådana tycker jag fungerar bra som leksaker! Billiga koppel och halsband är bra eftersom dem lätt kommer nötas ut eller bitas sönder, själv tänkte jag vänta lite med finare koppel tills min valp kommit förbi tuggstadiet. Jag brukar köpa hundgrejer från dollar store but that's just me :^)

-Aida-
8/18/17, 6:59 PM
#2

Som ovan säger.
Jag hade barnlås på byrålådor, hade velat ha de i köket också men en viss föredetta sambo protesterade så det låg sopor överallt, knivar utspridda, glas krossade över golvet efter en raid i köket. 👍

Nettis!
8/18/17, 7:08 PM
#3

Instämmer med tidigare inlägg. Har använt många kompostgaller för växter, sladdar och bokhyllor mm.

tiger tok
8/18/17, 7:59 PM
#4

Jag säger emot ovanstående lite! Jag ändrade knappt något, tog bort några sladdar, thats it. Inga tidningar, inga galler, inga stängda dörrar osv. Jag tänker lite som så, att är det som det kommer vara när hunden är vuxen så slipper man några steg i framtiden. Det har funkat för oss iaf. Ett tips: tag med valpen på flera olika ställen, även där det inte är valpsäkrat. Tror det ger många fördelar t.e.x att hunden blir rumsren överallt. Och låt valpen ha tråkigt, dem måste lära sig det med;) att det inte händer så mycket hela tiden.

[Tismon]
8/18/17, 8:34 PM
#5

#4 Det går ju inte såvida man har en jättebra koll på valpen och att valpen är någorlunda lugn. Det är mest för valpens egna säkerhet, får hen i sig något som är giftigt är det på ens egna samvete. Kissar valpen på parkettgolv och att man inte märker det direkt (och torkar upp det) så förstör du golvet och värdet på egendomen rasar, såvida du inte lägger nytt golv. Det är ju ens egna val, men jag hade då föredragit spara tusenlappar :p Sen det här med rumsrenhet, valpen blir rumsren "överallt" även om du inte låter den gå till vissa rum. Den fattar till slut vad inomhus och utomhus innebär och inte "vissa rum". Att ha kompostgaller kan även vara bra när man ensamhetstränar :^)

tiger tok
8/18/17, 9:04 PM
#6

#5 your choice:) Men det är faktiskt inte alla hundar som är rumsrena överallt, vissa skvätter/kissar på nya ställen, även inomhus.

Annons:
Drakellen
8/18/17, 9:37 PM
#7

#1 Kul att du säger det, kom precis hem från dollarstore med en hel hög billiga leksaker, ett extra koppel och massa lådor att gömma sladdarna i. 

Ska få en barngrind av farmor att försegla trappan med så att hon inte ramlar ner för den, till början iallafall.  Någon som har tips på vart man kan hitta billiga kompstgaller?

Min familj har parkettgolv i stort sätt hela huset förutom köket (där valpen kommer ha sitt "main" rum i början. Nått tips på hur man räddar parket golv efter eventuella olyckor?

parsley
8/18/17, 9:50 PM
#8

Kompostgaller kostar ca 100 kr på Biltema.   http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Uppsamlare/Kompostbehallare-530-L-2000018584/

Rusta verkar ha kampanj just nu.  https://www.rusta.com/se/sok/kompostgaller/

Jula ca 100 kr  http://www.jula.se/search/?query=kompostgaller

Kolla de lågprisvaruhus som finns i närheten där du bor och där du kan tänka dig att handla.

tiger tok
8/18/17, 9:57 PM
#9

Hos oss hade Granngården rea för ett tag sedan på kompostgaller. Kan vara värt att kolla iaf!

[Tismon]
8/18/17, 11:03 PM
#10

#7 Haha då var det inte bara jag då! :P

Hmm det jag gjorde var att bygga en liten hage av kompostgaller och ha en tjock vaxduk under. När det kommer till hela rum är jag lite skeptiskt till att ha plastmatta/vaxduk över hela då det kan bli kondens (nu vågar jag inte lova något). Så där du och (förmodligen) din valp sover (jag gissar på att det är parkettgolv där) så kan du ha hage samt vaxduk/plastmatta. När du ska ha valpen utan uppsikt så kan du ha valpen i köket med kompostgaller för in- och utgångar. Sen när du har valpen i andra rum får du ha uppsikt och när olyckor sker får du hara snabb att torka upp det så att golvet inte förstörs. Sug upp kisset med trasa/papper och torka över med fuktig trasa (får inte vara för våt) några gånger och torka sedan det torrt. Det är väl det jag kan rekommendera :)

#6 Ahh trodde det hade mer med hanhundar som "skvättmarkerar" att göra. Där ser man! :O

Hornslandet
8/19/17, 10:11 PM
#11

#4 
Jag säger såhär, utan kompostgaller hade jag fan inte haft en chans att hinna/orka med allt när min valp kom hem. Det var inga som helst problem att senare ta bort dem och på så vis "utöka" området i hemmet så att säga. Säger inte att ditt sätt är fel alls, bara att det liksom inte spelar nån roll om man spärrar av lite hemma i början. 

Att ta med valpen, absolut!

tiger tok
8/19/17, 10:48 PM
#12

#11 de första veckorna kunde vi ha begränsat så att han var i samma rum som oss, om vi misstänkte att han skulle behöva kissa/bajsa snart. Men han stör sig någon extremt på att bli avgränsad med kompostgaller just nu.

Hornslandet
8/19/17, 11:02 PM
#13

#12 även fast ni är i samma område som honom? Annars är det ju inte så konstigt, tror de flesta hundar måste vänjas vid att vara "bakom galler" så att säga.

Annons:
tiger tok
8/20/17, 8:17 AM
#14

#13 ja

DogeLove
8/20/17, 2:50 PM
#15

Ta bort mattor som du är rädd om hunden kommer kissa överallt första tiden. Och om du bor i hus eller liknande där ni har mer en en våning sätt kompostgaller vid trappan så valpen inte ramlar ner.

Upp till toppen
Annons: