Annons:
Etikettövrigt
Läst 787 ggr
KatarinaSt
2017-08-17 14:16

Vad gör man om hunden blir attackerad?

Vill inte kapa tråden http://hundar.ifokus.se/discussions/59938069ce12c4592f00063b-sa-jobbigt?discussions-1 så jag ställer frågan här.

Har funderat endel på vad man bör tänka på om ens hund blir attackerad av en annan hund och det leder till besök hos veterinären? Tänker då i termer försäkring och polisanmälan.

Fungerar försäkringar för hund ungefär som bil, dvs om du är orsak till skada så skall ditt försäkringsbolag ersätta den skadades försäkr.bolag?

Om så är fallet - tar man då namn + tel nr på den andra hundägaren + ev vittnen?

Eller spelar det ingen roll för (hund-)försäkringsbolaget hur skadan uppstod - du måste ändå stå för samtliga veterinär-kostnader själv?

Alla "attacker" är ju inte relaterat till "ovarsamhet" från ägare, men om det som i ovanstående fall är en aggressiv hund som inte hålls kopplad - bör man då polisanmäla? 

Nån som varit med om liknande eller vet vad man "brukar" göra?

Annons:
Grace2009
2017-08-17 14:22
#1

Borde vara hemförsäkringen av den attackerande hundens ägare som går in och betalar. Strikt ansvar gäller med hundar.

landsbygdsbo
2017-08-17 14:33
#2

Mitt jakt-koppel har ett tung mässingsspänne( väger närmare 1 hekto) i en ändan. Det skulle per omgående placeras mellan ögonen på anfallande hund..vidare veterinärbesök blir då onödiga.

Annars gäller väl regeln att varje part betalar motpartens veterinärkostnader oavsett vems felet är.

KatarinaSt
2017-08-17 14:36
#3

Jag svarar på frågan själv. Blev så nyfiken att jag frågade Agria där min hund är försäkrad. Detta fick jag som svar på chatten…

_Du 14:24Hej! Jag har en fråga hur det fungerar om min hund skulle bli attackerad av en annan hund och det leder till veterinär besök + ev vård. Detta har aldrig hänt oss tack å lov men om det händer - påverkar det på något sätt försäkringsärendet? Bör jag ta namn+tel på den andra hundens ägare?

_

Axel 14:25Hej Katarina!   Ja det är alltid bra att ta namn och telefonnummer till den andra hundägaren i fall som dessa.   Försäkringen skulle täcka för veterinärbesöket ifall detta skulle hända dock så kan det bli en fråga om vems försäkringen som ska stå för kostnaderna.

_
Du 14:28Det är ju inte givet att den andra har en försäkring på sin hund. Kan hemförsäkring spela nån roll här? Jag ser det som att den andra hundägaren faktiskt har en ägodel (hunden) som orsakar skada på "min" ägodel_

_
Axel 14:29_Det stämmer, oftast i fall som dessa så går detta under den andra ägarens hemförsäkring/ansvarsförsäkring. Men om du inte skulle få tag i den andra hundägaren eller liknande så hjälper hundens försäkring till med kostnaderna!

Med andra ord så kan det vara bra att ta namn+tel nr, och eftersom hemförsäkringen brukar "kicka" in i sådana här fall, så tror jag en polisanmälan behövs. I alla fall så är det min erfarenhet när det gäller hemförsäkring - de måste få in en polisanmälan för att hantera ärendet.

KatarinaSt
2017-08-17 14:40
#4

#2 Vad menar du "Annars gäller väl regeln att varje part betalar motpartens veterinärkostnader oavsett vems felet är." ?

Jag är nog lite trög men menar du att om bägge hundar skulle bli skadade i samband med att den ena attackerar den andra, så skulle vi betala "varandras" vet kostnader?! Det låter lite snurrigt tycker jag.

landsbygdsbo
2017-08-17 14:49
#5

#4 Om exempelvis en liten terrier flyger på en schäfer. Så betalar terriers ägare de skador som hans hund orsakar. Om sedan schäfern klipper till så åker schäferägaren på de kostnader som terriern skapar i form av veterinärvård.

Sedan kan skadeståndsanspråk tillkomma om man kan bevisa oaktsamhet från ngn av parterna.

Oftast är det ju så att angripen hund lider störst skador, därför….

parsley
2017-08-17 15:34
#6

Om man råkar ut för någon hund vars ägare inte har hemförsäkring eller en hund som är på rymmen rent allmänt, vad händer då?

Annons:
KatarinaSt
2017-08-17 16:13
#7

#6 Tror det är det här svaret du letar efter

"Men om du inte skulle få tag i den andra hundägaren eller liknande så hjälper hundens försäkring till med kostnaderna!"

Dvs - ditt djurs försäkring betalar, men du får såklart själv stå för självrisk som vanligt.

landsbygdsbo
2017-08-17 17:37
#8

# 6

får du tag på hundens ägare så får han betala.. om det inte går får du eller din försäkring betala

Upp till toppen
Annons: