Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1714 ggr
jamenjustdeja
2017-08-16 16:37

Hunden går inte rakt vid fotgående

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har ett litet "problem" med min 2åriga hund. När vi tränar fotgående så kan han inte gå rakt. Han svänger liksom ut rumpan åt vänster. Och försöker jag då ställa in hans bakdel så den är rak så kan han inte titta mot mig.. Lite svårt att förklara men hoppas att nån av er förstår iallafall.  Är det nåt jag gör fel och som jag kan träna annorlunda?  Ge gärna tips! 

/Matilda & Hampus

Annons:
Drömmis
2017-08-16 16:45
#1

Testa att träna mot en vägg :).  

Men tänk på att berömma massa, då det är vanligt att de till en början känner sig trängda. Det är perfekt för att träna raka positioner, efter ett tag kan man ta ett steg ut från väggen, sen två,tre etc.

jenmjao
2017-08-16 17:12
#2

Hade samma problem förut, Problemet kommer tillbaks då och då eftersom jag lärt in ögonkontakt istället för att stirra emot t.ex min armhåla (då svänger rumpan ut mer för dom måste gå snett för att se ögonen bättre). Jag köpte ett ridspö och satte vid sidan av, rakt, hamna rumpan ut dutta jag ridspöt emot rumpan längs kroppen så han drog in, och belöna direkt. 

En vägg skulle jag inte träna emot, blir lite svårt att träna svängar eller helt om med det.

Drömmis
2017-08-16 17:27
#3

#2 svängar och liknande tränar man givetvis in i nästa steg, steg ett blir  att klicka in rätt position. Andra svårigheter lägger man till när hunden blivit stabil nog att gå ifrån väggen, för målet är som sagt att kunna gå bort från väggen, steg för steg, allt eftersom.

Är även väldigt praktiskt att använda ett staket/häck istället för vägg, i och med att du då kan klicka in hunden att hålla rätt position även när staketet/häcken försvunnit, till en början räcker det med ett steg i rätt position utan inramning, sen ökar man antalet steg :).

Också perfekt att använda denna metod om man vill få ett fint och rakt backande 🙂

Changrila
2017-08-16 17:38
#4

Jag hade det problemet med min förra hund. Det visade sig att det blev bra av sig självt efter att vi varit hos en fantastiskt duktig fysioterapeut som hjälpte oss att få ordning på hennes kropp. Jag visste inte att hon hade några fel/problem, men just det sneda vid fotgåendet (och svårigheter att gå tight vid snäva svängar) var symptom på ett muskulärt problem som behövde hjälp för att bli bra.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Wellcraft
2017-08-16 17:42
#5

Testa att öva bakdelskontroll. Klossträning har hjälpt oss otroligt mycket.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Drömmis
2017-08-16 17:44
#6

Bra tänkt där #4, givetvis alltid bra att kolla så det inte är något fysiskt som stör. Det tänkte jag inte på att tipsa om 🙂

Annons:
Elsis matte
2017-08-16 19:41
#7

Håller med att om hunden tycks ha fysiskt svårt att vrida upp huvudet utan att kroppen faller ut kan det bero på någon stelhet eller smärta. Du kan testa detta genom att utanför träningen locka hans huvud åt höger samtidigt som du mjukt håller emot rumpan. Verkar han ovillig eller försöker fuska kan det vara en fysisk begränsning. Men vanligare är att hunden inte förstått uppgiften. Bakdelskontrollövningar med t.ex. klossträning kan vara till stor hjälp. Sök på begreppet så kommer du få massor av info.

Elsis matte
2017-08-16 19:51
#8

Tillägg: kan det vara så att han går lite långt fram? I så fall måste hunden ju vrida sig bakåt för att hålla ögonkontakt, och det är jobbigt för den att hålla en sådan kroppsställning. Så se även över positionen.

jamenjustdeja
2017-08-16 23:55
#9

Tack för alla svar. Han har inga fysiska problem, han har väl bara inte förstått uppgiften. Dock är det inte så viktigt för oss att kunna perfekt fotgående. För vi ska inte tävla i lydnad.

Fisherling
2017-08-17 00:17
#10

#9 Är han sned på samma sätt om du har honom gåendes på höger sida istället för vänster? 

Om ja så kan det mycket väl vara något fysiskt problem. Behöver inte ens vara stort, kan vara en liten muskelsträckning som orsakar problem.

[Nalle-]
2017-08-17 15:35
#11

Var belönar du och hur? Belöningsplacering kan göra hemskt mycket, med en hund som svänger ut åt vänster hade jag gett belöningen antingen på utsidan av hunden eller bakom den :)

Lojs
2017-08-18 14:33
#12

Jag håller med #11, ofta är det belöningsplaceringen som spökar när en motiverad hund börjar svänga ut rumpan, eller belöningsförväntan om belöningen ligger i höger ficka. 

Om det är problemet så är steg ett att ändra förväntningen på var belöningen kommer ifrån, så som #11 skriver. Och när det blivit ordning på rumpan säkra upp momentet genom att försöka "locka ut" hunden att göra fel med belöningen från olika ställen och enbart belöna när hunden stannar med rumpan i rätt position. 

Om du har tillgång till en spegel så är det super att kunna träna framför spegel så man slipper vrida kroppen för att se när hunden gör rätt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Wellcraft
2017-08-18 16:32
#13

Kan tillägga att jag ofta uppfattat de irländska settrarna som stojiga med lite dålig kroppskontroll, de fokuserar med huvudet och glömmer bakkärran. Så enligt mig är detta inte så ovanligt inom rasen eller liknande raser.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Lova J
2017-09-07 15:42
#14

kanske lite sent svar men det kanske kan vara till nytta ändå 🙂jag brukar träna min vovve att gå nära mig vid en trottoarkant. Han ska gå på trottoarkanten och får inte kliva ner på vägen och sedan går jag närmare och närmare honom från andra sidan så han vänjer sig vid att gå nära mig.  kanske kan fungera och träna att gå rakt på det sättet också.  Självklart göt jag endast detta på vägar och trottoarer utan eller med väldigt lite trafik.

Upp till toppen
Annons: