Annons:
Etikettaktivering
Läst 2846 ggr
Basunen
2017-08-16 13:24

Vad behöver hunden?

Har en snart 18 månaders kille av större hundmodell, Leonberger. Funderar en del över hur hans tillvaro. Ni kanske kan hjälpa mig? Ursäkta långt inlägg… Dagarna ser ut ungefär såhär för oss: Hunden går ut med husse vid 7 och rastas och går lite beroende på tid. Sen får han frukost. Från ca 9-tiden brukar han vara ensam ett tag, varierar från 20 min - 3 timmar. När jag kommer hem (oavsett hur länge jag varit borta) så gnyr han och vill ut. Vi går ut, ofta ute ca 40 min-1 h. Sen brukar han få ngt slags mellanmål när vi kommer in, som han får jobba för. Sen vilar han, och näst utgång blir ofta när Husse är hemma från jobbet ca 16,30. Då brukar det bli en motionsrunda med benmaschetter på ca 40 min. Sen får han mat, ofta i form av ngn typ av aktivering, i kartonger, leta upp den osv. Sen får han gå ut en gång till innan vi gör kväll. Ca 1 gg i veckan simmtränar han också samt att han brukar få ngr tillfällen varje vecka med andra miljöer. Regelbunden hundlek är det dåligt med. Vilket han säkert skulle uppskatta. Jag vill försöka arbeta upp kontaken med honom ute,erbjuder lek, gömma godis, balansera på grejer, försöker få in lydnadsmoment. Ofta är han totalt ointresserad. Han vill lukta, lukta och lukta och kissa kissa kissa. Leker vi så kan han haka på 10 sek, sen tar han leksaken i munnen och går o kissar….eller släpper den och börjar lukta. Promenaderna går mest ut på bråka med honom känns det som, dra bort han från löptikskiss, hindra honom från att kissa på olämpliga platser, försöka stoppa honom från att dra i kopplet, få med honom bort när han stirrar på annat. Han älskar att leka och söka kontakt inne, men så fort vi kommer ut är jag osynlig (husse också). Har försökt att lägga enkla spår ute, men han är fullt upptagen med annat. Samma sak med apportering. Vilket är saker han älskar att göra inne. Vi ska inte tävla i ngt eller så. Mer att jag vill att vi ska kunna ha roligt och tycka det är roligt o vara ute tillsammans. Försöker jag för mycket, ska jag bara låta han vara? Eller ska jag kämpa på och försöka vara en ännu bättre resurs för hunden? Och hur blir jag det? Hur konkurrerar man mot löptikar och revirpinkande? Tacksam för input!

Annons:
Basunen
2017-08-16 13:45
#1

Vill också tillägga att han gnäller en del inne. Vet inte om det beror på löptikar, eller ngt annat. Eller om han bara tycker att han har ett skit liv…

undaamanda
2017-08-16 15:51
#2

Åh men du. 18 månader! När min hund var 18 månader var ALLTING ANNAT UTOMHUS mer intressant än jag var. Det är nog bara att vänta ut åldern lite, skulle jag gissa på :) 

Det enda jag kan tipsa om, som funkade lite för mig och jycken, är att inte bli en "partypooper" på promenaderna. Låt han kissa där han vill kissa, låt han nosa där han vill nosa. Låt han vara hund bara, och försök att vara en kul resurs när han själv vill interagera. 

Jag personligen låter min hund vara hund på promenaden, sen har vi avsatt tid till träning och lek, så slipper jag vara en tjatmoster under hans avsatta promenad-/"bara vara hund"-tid på dagen. Det är så klart vår individuella lösning, och alla hundar är så klart individer med egna behov - det är bara menat som en reflektion kring vad som funkat för oss. 

Men framförallt: vänta ut åldern! Jag trodde aldrig, ALDRIG, att jag skulle få den fina kontakt jag har med min hund idag. När han passerade 4-årsgränsen sa det bara "pang" och han blev vuxen, och plötsligt fick jag tillbaka allt jag investerat utan resultat under alla år. 

Så, keep it up! Håll ut! :)

Skriver av mig om hundar, psykisk ohälsa och att längta hem, typ här: http://knallariskog.wordpress.com

Basunen
2017-08-16 18:54
#3

Tack för ditt svar och för att du gav mig lite hopp! Brukar du göra något speciellt för att hunden ska veta vilken typ av promenad det är? Om det är träning eller bara vara hundpromenad? Måste ju tyvärr var partypooper ganska ofta. Annars hade han kissat ner bilar och hus. Och slickat i sig massor med löptikskiss. Hälsat på alla han ville, dragit omkull mig i jakten på humlor och fåglar….

Elsis matte
2017-08-16 19:35
#4

Mycket hänger nog på åldern och alla hormoner som härjar i honom nu. Samtidigt blir ju beteenden befästa av repetition så någon slags miniminivå på uppförande måste finnas. Jag tycker att du ska kolla upp Premacks princip och life rewards. Genom att låta honom få det han vill (nosa, kissa) när han tar kontakt så kommer du få mycket snabbare resultat än om du försöker konkurrera.

Basunen
2017-08-16 20:02
#5

#4 tack för din input! Läste om Premack i början av sommaren, och har försökt använda mig av belöningar i miljön sen dess. Jag stannar upp och inväntar kontakt och sen får han varsågod. Kanske har jag inte varit tillräckligt konsekvent (och ibland så dras jag med En liten bit oavsiktikligt om jag inte är observant) Han står länge o bara stirrar mot det han vill eller börjar stirra mot ngt annat innan han tar kontakt med mig. När jag sen ger varsågod så är det ofta som han glömt vad det var han ville fram till från början….

Hornslandet
2017-08-16 22:27
#6

Jag har själv insett att man får välja sina strider så att säga. Man kan ju ha vissa minimikrav, dvs jobba så mycket man kan mot koppeldrag, styra kissningar bort från totalt olämpliga saker osv. Men kanske är det inte så jäkla viktigt att ha kontakt med hunden och utföra en massa moment på promenaderna? Jag kommer på mig själv med det då o då. Har börjat att istället bara gå oftast, kanske nån enstaka "inkallning" här o där eller nån liten lek, men inget mycket eller ofta på promenaderna. Vi tränar på kurs/sociala promenader med andra hundar några gånger i veckan, och ibland vissa stunder under dagen osv. Men jag tror nog att man kan må bra av att släppa på tyglarna lite mer på de vanliga promenaderna.

Annons:
Basunen
2017-08-17 07:48
#7

#6 Jag har tänkt att det är bra att försöka träna lite lydnad ute för att ändra miljön. Inne kan han ju (för det mesta), så att höja störningen liksom. Också att han skulle hitta ngn aktivering ute för att han skulle känna sig nöjdare med livet. Men man kanske måste hitta en plats ute där det är så lite störning som möjligt? Inte det lättaste utan bil dock, och går vi för långt så blir han för varm och orkar ändå ingenting väl framme…

Hornslandet
2017-08-17 09:05
#8

#7 Ja att träna lydnad ute tror jag självklart på! Jag menade väl att man kanske kan må bättre av att inte försöka göra det på varje promenad, och istället lägga in x "riktiga" träningspass i veckan. Jag tycker det är lättast att gå en kurs, då blir det lättare att det faktiskt blir av. Dessutom blir det ju extra mycket störning med andra hundar runtomkring.

Elsis matte
2017-08-17 09:32
#9

Angående Premack så är det ofta som du beskriver innan hunden fattat konceptet. För att göra det enklare kan du börja inomhus. Ha hunden kopplad och kasta ut en godbit utom räckhåll. Här är risken liten att hunden tappar fokus på vad den vill ha. I början behöver du inte kräva ögonkontakt utan bara hunden visar någon tendens - ett bakvikt öra, skiftar vikten - så får han varsågod. Men jobba vidare tills han även kan vända sig från lockelsen och följa med dig några steg bort.

Basunen
2017-08-17 11:34
#10

#8 Tyvärr är kurs inte aktuellt i nuläget, annars tror jag absolut det är det bästa sättet. #9 Inne går det jättebra. Ute går det hyfsat med det som han vet tillhör mig "godis o leksaker", men han tycker inte det är så spännande. Han fattat nog inte varför jag helt plötsligt vill bestämma över kiss och andra dofter (och egentligen är det kanske rätt ologiskt för honom). Men antar att det bara är att övertyga honom om att Det är så vi gör. Hade jag kunnat samla kissdofter o tränat mer kontrollerat först hade det ju varit bra. :-)

Hornslandet
2017-08-17 14:59
#11

#10 varför inte kurs? Om det är pengar, kanske bara köra öppna träningar på lokal brukshundsklubb, om det finns tex? Annars kan det finnas div folk som tränar tillsammans också för att de vill.

Basunen
2017-08-17 17:29
#12

#11 Lite personliga problem, men också att vi inte kan binda upp oss vid specifika tider just nu, utan behöver vara mer spontana.

hemul
2017-08-17 19:42
#13

Jag tror det är jättebra med träning på promenaden. Behöver ju inte vara några regelrätta pass, räcker med en repetition av vad man nu vill träna.

Två skäl till det. Tror att det faktiskt gör promenaden mer intressant. Sen tränar man också i skarp läge så att säga. Om man bara tränar vid speciella tillfällen lär sig hunden när det är träning. En del är smarta nog att dra slutsatsen att det är på träning man ska lyda, annars är det inte så noga. Många har nog upplevt hur det är att ha en hund som är duktig på träningen men slår dövörat till i verkliga situationer.

Annons:
Basunen
2017-08-17 20:22
#14

#13 Precis som du skriver så vill vi ju att han ska lyda i vardagen, inte för någon egentlig träning. Men också att erbjuda någon aktivering, så han blir ordentligt trött. Men det är svårt att få honom motiverad och ta kontakt ute just nu. Vet inte hur jag ska konkurrera med den spännande omvärlden…

hemul
2017-08-17 21:25
#15

Går ni nånstans där du kan ha honom lös på promenaden? Prova att bete dig irrationellt. Dra iväg och göm dig bakom en buske när han inte ser och sitt kvar tills han hittar dig. Så han måste ha lite koll på dig. Om han inte totalt struntar i att du försvinner och fortsätter på egen hand förstås. 😉

Är det INGENTING han vill göra när ni är ut? Inte jaga bollar, kampa, käka rå lever? Verkligen ingenting?

Basunen
2017-08-17 22:00
#16

#15 Haha, Ibland känns det som han verkligen inte är intresserad av något annat än kiss och kissande. Leka, fånga saker eller kampande funkar i ca 1 min, sen tappar han intresset och återgår till luktande eller nosande. Det finns ett godis han inte kan motstå, men det måste vi ha som en dunderbelöning vid hundmöten, vilket vi jobbar stenhårt med. Tyvärr är hans mage känslig så han äter bara lamm. Försvinner en del gottiga alternativ då tyvärr…lammlever kraschar magen på rätt fort…. Inne jobbar han gärna för sitt torrfoder och lagom trista godisarna. Ute är det inte värt ett smack. Kan tyvärr inte ha honom lös på våra vardagspromenader numer. Litar inte På honom ett smack gällande hundar. Men innan han blev unghund sprang vi ofta och gömde oss. Brukar göra det när han är kopplad och jag får chansen också. Bakom ngt hus eller stort träd. Kanske bara ska njuta av den där enstaka minuten som han tycker det kul med lek? Eller avsluta efter en halv, så han blir mer taggad….

Jojaton
2017-08-17 22:11
#17

#16 ja, avsluta efter en halv minut, så att du bestämmer att "nu är det slut" när han fortfarande vill leka mer. Då kanske värdet på leken kan öka lite :)

Johanna - Instagram

Frida B
2017-08-18 08:50
#18

Har inte läst kommentarerna nu… Alltså för det första, han är 18 månader. Dom ska vara små djävulsbarn då… Håll ut, det går garanterat över ;) Men angående arbetsviljan… Sry att kanske inte ge dig så mkt hopp men du har köpt dig en leonberger. Det är inte säkert att du lyckas få honom att tycka om lydnad, dom har inte samma driv som en brukshund. Däremot, om han tycker om dofter, börja spåra med honom? Eller nosework? Nosarbete är riktigt roligt! Nu säger jag inte att det inte går at tträna lydnad med en leonberger. För det går. Men oftast är det mycket mycket svårare än med en hund som är avlad för att vilja lära sig och vilja lyda kommandon så att säga.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Basunen
2017-08-18 09:23
#19

#18 :-) Nä, antar att en Leonberger på just 18 månader inte har så stor lust att träna lydnad generellt. Kanske bara har för höga ambitioner helt enkelt. Han älskar att simma och vi simtränar honom. Men det behövs ju en del lydnad i det också. Därav att det är bra o träna in moment. Men också bara så i vardagen. Bra att kunna gå bakom, framför, bredvid, sitta etc. Han gillar att använda näsan inne på det vi erbjuder. Men ute är det andra dofter som gäller….

Upp till toppen
Annons: