Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 973 ggr
Drakellen
2017-08-16 10:24

Bli med omplacering

Min familj ska köpa en 4 måns valp av en privatperson som inte kan ha kvar den pga flytt och alla är så glada! Det är en 50% pudel + 50% mops blandis och vi är så superredo som det kan va för att äntligen så värlkomna en vovve in i huset. Men jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av en omplacerad halvvalp eller lite tips på vad man ska tänka extra på när den kommer? Jag har pluggat på hund och valpvälkomnande sen jag var fyra men andra åsikter är alltid helt ovärderliga 😃

Annons:
Snuffles
2017-08-16 11:12
#1

Min hund var också en 4-månaders omplacering, jag tycker inte att det är någon skillnad mot att hämta hem en 8-veckors hund. De är ju fortfarande rätt små.

KatarinaSt
2017-08-16 11:16
#2

Tvärtom så tror jag det kan vara ganska skönt att få lite äldre valp. Du slipper ju mycket av det jobbiga med små-valpar. Vi fick vår när han var 6 mån = inga vassa valptänder och i princip rumsren.

parsley
2017-08-16 13:59
#3

Vill du gå kurs, så om det finns några platser kvar antingen hos den lokala brukshundsklubben, SBK, eller hos någon privat anordnare.

Drakellen
2017-08-16 22:01
#4

Okej, tack allihopa :) #3 har du någon speciell att rekomendera?

parsley
2017-08-17 08:44
#5

# 4 SBK har verksamhet och klubbar i nästan alla kommuner.  Sök på din bostadsort / hemkommun  på t ex SBK: hemsida eller googla. http://www.brukshundklubben.se/kontakt/sok-klubb/ SBK brukar anordna valpkurser och kurser i allmänlydnad eller vardagslydnad. Har du inte möjlighet att gå valpkursen, försök gå allmänlydnad till våren. Som förare får man en del träningstips och hunden lär sig förhoppningsvis att samexistera med andra hundar. Valpkursen är för valpar, som är ca 3-7 månader gamla. Är hunden äldre så går man på allmänlydnad och man brukar inte behöva ha gått valpkurs för att gå allmänlydnad.

Privata kursarrangörer finns på en del orter, men de verkar inte finnas överallt. Du får försöka googla och se om du hittar någon om det är aktuellt.

Upp till toppen
Annons: