Annons:
Etikettraser
Läst 873 ggr
ViktoriaL
8/15/17, 7:29 PM

Raslek

Tänkte att ni som har hund kan skriva vad ni sökte när ni skaffade hund. (aktivering, storlek, päls, egenskaper osv)

Sedan får andra ge rasförslag vilken ras de tycker passar in på det ni sökte. Skulle vara kul att se om rasförslagen stämmer överrens med rasen ni valde! Skriv gärna också om det i efterhand blev som ni tänkte!🙂

Annons:
Sugar Mist
8/15/17, 7:44 PM
#1

Medelstor hund med attityd och driv, ska passa för diverse bruks och lydnad med tävlingsambition.
Mycket lek och kamp, jaktlust spelar mindre roll bara det inte är en renodlat jakthund.
Ska tåla diverse belastning utan att gå ner sig, helst en ras som är miljöstark.

Ingen hund som faller ihop bara man ger onda ögat men som ändå rättar sig i ledet så att säga, en del humor i hunden vill jag ha också.
Inget klipp eller strävhårig ras, och inte allt för självständig.

-

Emouse
8/15/17, 8:04 PM
#2

Medelstor hund med extremt mycket energi och arbetsvilja för att användas tävlingsinrikttat i vallning och tävlingslydnad.

En vass hund som inte ger upp i första laget.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
8/15/17, 8:08 PM
#3

#1 Aussie, Kelpie, Terv etc.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

ViktoriaL
8/15/17, 8:09 PM
#4

#1 Skulle föreslå kelpie, aussie och schäfer, kanske skulle även en tollare kunna passa.

ViktoriaL
8/15/17, 8:11 PM
#5

#2 Border Collie, working kelpie.

Sugar Mist
8/15/17, 8:57 PM
#6

#4 Äeh fy, ingen tollare här inte 😇 Aussie stämmer däremot, det är den rasen jag har nu och det är en aussievalp jag plockar hem på torsdag
#3 Aussie stämmer men de andra har jag funderat på också :)

-

Annons:
Majken!
8/15/17, 8:57 PM
#7

Mycket högtempererad hund som lämpar sig för elitklass i alla grenar i brukset. Mycket hög kamplust och ska svara snabbt på retning. Social och snäll hund som inte ska vara hård, den ska vara väldigt förig. Intensiv och stark, ska ställa upp på precis alla mina förslag. Snäll emot andra hundar, människor och barn.

apportbocken
8/15/17, 9:15 PM
#8

Det jag sökte var en allround tävlingshund (till bruksarbete och även freestyle och lydnad) som skulle passa bra som första hund. Den skulle vara ganska förarvek och mjuk till sättet men skulle ändå ha mycket go och fart i sig. Dessutom skulle hunden gärna fälla så lite som möjligt och kunna räknas in i den allergivänliga kategorin även om jag vet att det inte skulle garantera att min pappa skulle tåla den.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Hornslandet
8/16/17, 9:49 AM
#9
  • "Icke-fällande" ras
  • Stor, men inte moloss-stor (ca 40-kgs)
  • Allround som går använda till olika aktiviteter. Spår,sök och drag är min huvudsakliga aktiveringsplan för min hund, men jag har inga tävlingsambitioner. Förutom friluft och vandring osv, då förstås.
  • Vädertålig och inte ömtålig rent fysiskt heller.

I övrigt gick jag på personliga erfarenheter med individer av raser jag träffade hos folk och uppfödare.

Emouse
8/16/17, 10:01 AM
#10

#7 Bruksschäfer, belgisk vallhund eller någon riesen kanske.

#8 Har ej jättestor koll på vilka hundar som är allergivänliga men Pudel eller schnauzer.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tiger tok
8/16/17, 10:11 AM
#11

Helst korthårig Inte jättestor Max 25 kilo Vänlig, men inte labbeglad Lagom energi, skall klara av att vara igång en hel dag, men även kunna vila. Kunna tränas och ev tävlas i många grenar, sök, spår, nose work, agility, lydnad, freestyle osv Snäll mot andra djur och människor Ingen fruktansvärd jaktinstinkt Lättlärd och sammarbetsvillig Frisk

tulinia
8/16/17, 10:17 AM
#12

Hund som man kan ta med överallt
Alltid glad och trevlig, vänligt sinnad
En riktig kompis
En hund man kan jobba med lydnad etc
Ej stressad mentalitet
Hund av större modell (ej för stor men 20kg+)
En hund som inte stressar upp sig lätt
En klok hund som tar egna insiativ
En hund som passar som första hund
Relativt enkel att träna
Humoristisk
Aktiv, ska orka med mycket motion, ingen soffpotatis. Mycket skogspromenader, cyckelturer, campingturer.
En hund som man kan pröva det mesta med 
Inte för stor jaktlust, ska vara relativt lätt att ha lös

tulinia
8/16/17, 10:18 AM
#13

#11 jag tänker direkt Pudel, du har precis beskrivit en pudel jag känner ^^

Annons:
Kirnzy
8/16/17, 10:50 AM
#14

En nybörjarhund. Relativt liten. Mjuk päls och som inte fäller mycket. Allergivänlig. En gosig hund som vill vara nära hela tiden. Som inte kräver mycket och som man kan testa de flesta aktiviteter med. Ska kunna hänga med på allt men ska inte ha problem med att bara gosa i soffan med motion, lätt träning och lek de flesta dagar.

KatarinaSt
8/16/17, 11:11 AM
#15
  1. En "lätt" hund lämplig för första-hunds-ägare. 

  2. Pigg på aktiviteter men okej att slappa i soffan en hel dag

  3. Mycket päls att pyssla med (mitt krav 😃)

  4. Inte för liten men heller ej för stor och stark

  5. Gladlynt och vänlig i sinnet

  6. Tystlåten

= Engelsk cocker spaniel

Kan tillägga att alla våra önskemål uppfyllts ❤️

Lona
8/16/17, 7:04 PM
#16

En liten, robust och tålig hund som kan hänga med på det mesta. Lättskött och praktisk päls som klarar de flesta väder. En sund ras med stabil mentalitet och absolut inte reserverad eller socialt osäker. Pigg, glad och käck - inte för mesig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vinternos
8/16/17, 8:32 PM
#17

- En arbetsdåre när det kommer till fysisk aktivitet(är väldigt aktiv själv och har svårt att sitta still), brinner för drag på hobbynivå - Lättskött päls, men inte korthårig då hunden ifråga ska tåla kyla bra. Uppskattar inte trimpäls eller strävhåriga raser. - Fungerar bra tillsammans med andra hundar och att arbeta i grupp - Självständig med mycket intellekt, gillar urhundsmentaliteten - Barnvänlig och vänlig inställning till människor - Ingen vaktinstikt - Sund ras - Mellanstor(Max 30kg) - Kommer tränas inom spår, dock inte med tävlingsambitioner

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Emouse
8/17/17, 7:35 PM
#18

#17 Helt klart någon husky!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

tiger tok
8/17/17, 8:53 PM
#19

#16 Västgöta spets, Corgi , dvärgschnauzer, cairn (;))

Solrosen23
8/18/17, 12:48 PM
#20

-En aktiv familjehund som kan följa med på det mesta. -En inte allt för krävande ras. -Aktiv, glad, lättlärd, social, lugn. -Mellanstor. -En "bästavän"

Annons:
Vinternos
8/18/17, 3:44 PM
#21

#18 Stämmer bra det, skulle bli en renrasig SH valp ifrån början men slutade med en trasig omplacering av raserna husky/malamute. Idag är hon en fantastisk hund.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: