Annons:
Etikettövrigt
Läst 2378 ggr
frijoh
8/14/17, 8:06 PM

Amichien bonding

Hej! Någon som har erfarenhet eller kunskap om amichien bonding? Och vad tycker ni isåfall om "metoden"? :)

Annons:
Sugar Mist
8/14/17, 8:13 PM
#1

Skummade igenom några artiklar och konceptet verkar bygga på att problemhundar är sådana som "tagit över" ansvar för hem, och man måste vara flockledare för att få dom att sluta?

Låter som någon som vill blanda rangsnack med tydliga regler och konsekvent träning.

-

frijoh
8/14/17, 8:26 PM
#2

1# hur tycker du personligen att man på bästa sätt "uppfostrar" en hund? Alltså någon speciell "metod" eller hur gör du? :)

Sugar Mist
8/14/17, 9:37 PM
#3

#2 har väl ingen metod, plockat ur de flesta I guess. Tydliga ramar för vad som är okej och inte, gör han något som inte är okej får dom veta, de får gå ifrån och vara passiva. Gör de rätt för de belöning. Ställer krav på vad jag tycker de bör klara och förväntar mig det, gör dom inte det går jag tillbaka och gör om. I vanlig träning på klubben är det mestadels positiv träning med viss korrigering om de sticker efter något/lever rövare utan tillåtelse. Vet inte riktigt hur jag ska förklara

-

Lona
8/15/17, 12:42 PM
#4

Nej, jag gillar inte metoden då den grundar sig på totalt förlegat tänk. Tvärt emot vad man kanske först tänker när man läser idéerna så är den dessutom väldigt hård mot hunden, det är definitivt ingen mjuk metod! Visar en hel del likheter med Bengt Rödseth och hans "Shadowfilosofi" och den skulle jag ALDRIG utsätta min hund för - men så vill jag inte ha ett lobotomerat mähä heller.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

frijoh
8/15/17, 3:04 PM
#5

4# på vilket sätt tycker du att det är en hård metod? Jag är varken för eller emot än så länge så vill bara höra lite :)!

Elsis matte
8/15/17, 7:06 PM
#6

Teoribygget bakom är totalt trams, dock kan förstås vissa delar ge resultat - men inte av den anledning författaren hävdar. Mycket bygger, om jag minns rätt, på sociala bestraffningar i form av att hunden stängs ute eller körs iväg om den inte beter sig som man vill. Och det är ju effektivt, dels för att hunden tycker att det är obehagligt och dels för att det skapar en ökad vilja till kontakt. Men om det är särskilt schysst att systematiskt jobba så, det är en annan sak.

Annons:
Sugar Mist
8/15/17, 7:12 PM
#7

#6 Jag hade faktiskt aldrig tänkt på att köra iväg hunden eller liknande innan jag fick hjälp med Jack's resursförsvar.
Oftast när man talar om att bryta ner ett resursförsvar gör man ju helt enkelt så att man tar bort resursen(ben, godis etc) eller byter.
Problemet var ju dock att han kopplade på det när det gällde andra människor och mig, han vaktade så att säga mig.
Han sket fullkomligt i godis och liknande, men det som funkade var att plocka bort resursen när han betedde sig illa, dvs köra bort hunden, och funkar nu att ha lös ihop med min familj, det är inte ok att nypa folk för att de kommer för nära matte.

-

Elsis matte
8/15/17, 7:27 PM
#8

#7 Ja, det är lite min poäng. I det fall du beskriver är det en rimlig konsekvens för hunden, som är korrekt kopplad till hans beteende. Men att som i AB göra det systematiskt för många olika felbeteenden för att stärka ägarens rangposition är ju en helt annan sak.

Upp till toppen
Annons: