Annons:
Etikettraser
Läst 873 ggr
LOWO
8/11/17, 5:24 PM

Vilka raser till endast sällskap?

Hej! 

Är nyfiken på vilka raser ni tycker passar bäst som sällskap endast? Dela gärna in raserna i små-och-stora grupper :)

Annons:
Changrila
8/11/17, 5:36 PM
#1

Vad räknas med "enbart sällskap"?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
8/11/17, 6:23 PM
#2

Om man hårddrar det till en hund som bara är passiv hemma och lullar runt kvarteret några gånger om dagen, kanske med en långpromenad på helgen så anser jag inte att någon ras är lämplig, möjligen en tyghund från IKEA (de går dessutom att köra i maskin ;-) ). Flera raser NÖJER SIG med rätt lite aktivering - men de mår definit bättre med mer engagemang från ägarens sida Promenader i varierande miljöer, att få "vara med" vid aktiviteter som familjen gör, att träna lite olika grejer gör att hunden trivs betydligt mer med sitt liv, man får dessutom en helt annan kontakt och samarbete med hunden när man jobbar tillsammans. Det är väl främst ett gäng raser i grupp 9 och en del av de riktigt stora raserna, diverse mastiffer m fl, som kan räknas som rena sällskapshundar, men NÅGOT vettigt bör de få göra i sin vardag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lilahnee
8/11/17, 6:53 PM
#3

De flesta hundar som inte används i praktisk jakt eller är tjänstehundar m.m. är sällskapshundar idag. Sen finns det de som specifikt avlats för att vara sällskap och de hittar man i Grupp 9. Men att ha ursprung som sällskapshund och vara en sällskapshund är olika saker tycker jag.

Kapitulerar
8/11/17, 8:40 PM
#4

Shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel?

Hornslandet
8/11/17, 9:36 PM
#5

Håller i allmänhet med #2, tycker alla hundar bör få en del aktivitet mer än traska kring kvarteret. Själv tycker jag dock dvärgschnauzer är en fin allround-sällskapshund som man kan göra mycket med, men finner sig i det mesta!

CayKantos
8/11/17, 10:14 PM
#6

En katt c: om det är som #2 beskriver. Förutom att stoppa dom i maskintvätt :0

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: