Annons:
Etikettvalpar
Läst 1358 ggr
Sewt
2017-08-11 14:26

Bitande valp

Hej allesammans!

Jag har en 6 månaders schäfer hemma som biter konstant i armar och ben. Har haft honom sedan han var 8v och han har varit en riktig piraya sedan dag ett.
Han har tappat alla sina mjölktänder nu och de nya växer för fullt så förstår att det kliar och stör något fruktansvärt, därför har han alltid leksaker och tuggben framme. Men på något vänster vill han fortfarande bara åt armar och ben.

Jag har testat att skrika/ pipa ut "AJ!" men det triggar honom ännu mer, han släpper på "nej" och "loss" (dock inte när han har fått grepp om kläder) men hugger till så fort han har släppt igen, jag har till och med testat att putta undan honom lite lätt men det blev som väntat - han biter ännu mer och börjar gapa, går jag iväg springer han efter och hoppar, avleder jag kommer han tillbaka inom tio sekunder och fortsätter, har även belönat en massa när han visar det beteendet som önskas, nonchalerar jag biter han mer och hårdare. Har försökt att ignorera det till en viss gräns, men ibland går det så långt att det bara rinner blod för armen och till slut bryter jag ihop av smärta och tårarna rinner, då brukar han sluta.. 

Han aktiveras både inne och ute nästan varje dag, vi har en vilodag i veckan, och är riktigt duktig när han är igång och får arbeta. Lek och kel får han massvis så länge han inte biter, vill ju inte att beteendet ska löna sig.  Han har inga problem med kontaktövningar och vi har tränat mycket passivitet. 

Jag älskar verkligen lillen och vill att vardagen ska vara bra för oss båda! Så nu till min fråga - Jag har helt slut på idéer och tänkte kolla om någon har några tips eller förslag? :)

Annons:
Wellcraft
2017-08-11 14:55
#1

Ta det lugnt med aktiveringen, han kanske är överstimulerad?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hornslandet
2017-08-11 15:03
#2

Kamplek har varit rätt bra för mig, upplever att de får ut mycket av sitt bitbehov/kliande på tänder och energi av det.

Annars så tycker jag det funkar bra med ryggsäcken eller liknande när de är för uppe i varv och bara ska bita och/eller gnaga på fel saker. Jag satte mig ofta då med min valp i knät/framför mig och höll i honom så han inte kom åt att bita en stund. Det tog inte länge för honom att varva ner efter några gånger, och numera blir det lugn bara jag sätter mig ner.

Majken!
2017-08-11 15:37
#3

Jag hade sett till att unghunden avbryter och tar åt sig av tillsägelsen, hunden ska lära sig bithämning och vad som är tillåtet att bita i. Vänd dig till din uppfödare om du är osäker på hur du kan görs det rent praktiskt.

Hornslandet
2017-08-11 15:52
#4

#3 Vad är ditt tips för att lära en valp/unghund "bithämning", dvs att den måste genast sluta nafsa/bita efter något när den är uppjagad och en bestämd tillsägning, bortknuffning eller dylikt bara triggar hunden ännu mer? Det är verkligen inte alltid så lätt som att säga att uppfödaren har svaret.. :)

Majken!
2017-08-11 15:55
#5

#4 Det låter som att en tillsägelse som inte är social kan hjälpa om hunden går i extrem kamp, men eftersom jag inte sett hunden så är det bättre att få råd från din uppfödare eller träningskompisar med mer erfarenhet.

Hornslandet
2017-08-11 16:01
#6

Vad menar du med en tillsägelse som inte är social? Jag pratar inte om extrem kamp här alls faktiskt, inte som min hund är. När det händer med honom så börjar han smånafsa, nästan alltid mot nån grej man har i fickorna, eller kopplet/händer. Men väldigt svagt kan jag väl tillägga, dvs inte bitande som gör ont eller som kan lämna sår etc, mer som att "ta tag i". Men, tillsägelse triggar mer upplever jag. Samtidigt vill man ju kunna "bryta" beteendet..

Annons:
Majken!
2017-08-11 17:00
#7

#6 en korrigering som inte är social är något där man själv inte rör vid hunden eller får den att svara upp. Till exempel att hindra den i ett strypkoppel, kasta vatten eller något som skramlar för att få den att sluta med det oönskade beteendet. Om det passar dig och din hund får du kolla av med någon som ser er tillsammans.

Tjej1982
2017-08-11 18:56
#8

Ts. Har samma problem med min 14 v. JRT. Har tyvärr inget bra tips men följer gärna tråden och tipsen som man kan få ;-).

Vinternos
2017-08-12 08:21
#9

När min valp är högt uppe i varv(och bitig) brukar jag ge henne någon form av mental aktivering. Emellanåt ignorerar jag beteendet och blir tråkig, ibland kommer de äldre hundarna och skuffar undan valpen med nosen. Lösningarna ser olika ut, avstår dock ifrån att leka eller interagera med henne då jag upplever att hon triggas mer.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

StellaAG
2017-08-12 10:57
#10

Om valpen börjar bita när man t.ex. busar/tränar så skulle jag avleda och visa att den får bita i en leksak istället, men om den börjar hålla på sådär hemma så skulle jag undvika all typ av avledning eller konfrontation. När valpen börjar bita i dig så är den säkert väldigt "full i fan", och svarar man på valpens försök till aktivitet då så skapar man en ond cirkel. Valpen lär sig att om man biter ordentligt hårt i husse/matte, och aldrig ger sig, då jäklar blir det fart i husse/matte tillslut!

(Förutsätter här att du aktiverar valpen lagom mycket)

Om jag vore du hade jag sett  till att ha halsband på valpen inomhus, och när den drar igång så tar du bara en fast tag om halsbandet och står helt stilla tills valpen lugnar sig. Släpp sedan. Börjar den om igen gör du samma sak. En annan metod är att ha en grind eller liknande hemma, gärna för en dörr till ett tråkigt rum. Så fort valpen börjar bita i dig tar du ett fast tag om halsbandet och tar in hunden bakom grinden. Där får den lugna ner sig innan du släpper ut den igen. Då blir det inte särskilt kul eller fartfyllt att bita i husse/matte… Om du har tur så biter valpen för att den är övertrött, så lägg in en mjuk bädd bakom grinden så ska du se att valpen säkert somnar gott där.

Hornslandet
2017-08-13 12:28
#11

#10 Jag håller med det första du säger, men att ta tag i halsbandet på över-varvade valpar kan också få effekten att det hela bara blir värre och värre då den kan bli väldigt frustrerad och försöka ta sig loss. Bättre isf tycker jag att hålla om valpens kropp, upplever det mycket mer lugnande.

Upp till toppen
Annons: