Annons:
Etikettraser
Läst 1091 ggr
hemul
8/10/17, 6:38 PM

Kul att träffa nya raser

Tycker det är kul att se och helst träffa raser jag aldrig sett förut. På mindre än ett dygn träffade jag nyligen tre, vid olika tillfällen. Shiba (ingen sensation för de flesta, man jag hade aldrig träffat någon), cane corso och coonhound.

Cane corso var inte fullt så biffig som jag trott - men biffig. Coonhounden var mycket högre och smäckrare än den ser ut på bild, graciös. Liksom flöt fram, som en vinthund nästan, med sina långa öron fladdrande. Den var urläcker.

Innan dessa var det jättelänge sedan jag spottade nåt nytt, men då var det en riktig hit, en tibetansk mastiff. Den var så häftig. Efter att jag stått och pratat med husse en 20 minuter på några meters avstånd (av naturliga skäl, inte av försiktighet) var jag tydligen godkänd, för då bevärdigade den mig med en och annan intresserad blick. Innan fanns jag inte. 😃

Annons:
Herveaux
8/10/17, 6:55 PM
#1

Lattjo! Hoppas det blir möte med fler nya snart.

Har du nån ras som du verkligen, verkligen vill se i verkligheten?
(Behöver inte vara en ras man själv vill ha.)

Man kanske skulle skriva ut en lista med alla raser hos tex SKK och se hur många rasgrupper där man lyckats se eller träffa alla raserna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Changrila
8/10/17, 7:47 PM
#2

Jag minns inte ens när senast jag träffade någon hund av riktigt ovanlig ras. Det senaste ovanliga jag träffat var väl en douge de Bordeaux, men det var länge sedan nu. Däremot hamnar jag ofta att prata med folk som är nyfikna på mina hundar, salukis är inte så vanliga ändå och många vill hälsa, veta mer om dem osv.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
8/10/17, 7:54 PM
#3

#1 Kanske otterhound (är kär i utseendet) och Československý vlčák (kopierade och klistrade in det där!). Men egentligen alla lite ovanliga raser.

Och jag glömde! Träffade och fick busa med en basenji för en månad sen! Den ville inte sjunga för mig trots ihärdiga försök från min sida, men annars var den väldigt trevlig.

#2 Changrila, jag skickade dig ett PM som jag sen blev rädd kunde missuppfattas…😕

Herveaux
8/10/17, 8:28 PM
#4

#3 Åh Otterhound! När jag jobbade på hunddagis hade vi en sån vovve där; Märta.
Jättemysig hund som var väldigt glad och positiv.😍
Märta är den enda jag sett till, måste vara väldigt sällsynta här i Sverige (och i resten av världen om jag minns rätt), jättecharmiga hundar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
8/10/17, 8:48 PM
#5

Jag träffade en Berger picard på MyDog, husse blev helt paff när jag frågade om det var en sån. Jag är något av en rasnörd, älskar att lära mig mer om olika raser även om de egentligen inte är av intresse för mig att äga. Känner dock att jag har rätt dålig koll på tex "stora vita bergs/herdehundar" som pyreneerhund och kuvasz - jag har träffat de flesta av raserna men kan inte säkert skilja dem från varandra. Ovanligaste rasen jag träffat är nog Gotlandsstövare, sååå fina! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
8/10/17, 9:06 PM
#6

#3 Ja, de är utrotningshotade.  Wikipedia säger att det finns 600 i hela välden, "the most endangered native breed in Britain". När uttern fridlystes 1978 avlivades de flesta hundarna. 😕

Om det inte vore för att jag inte vill ha en jakthund och att jag faktiskt inte bör ha en stor hund heller, så skulle jag vara starkt betänkt att försöka få tag på en valp.

Annons:
Lilahnee
8/10/17, 9:40 PM
#7

När jag var på Azorerna för en månad sen såg jag fantastiska hundar av rasen Cao fila de Sao Miguel.

tiger tok
8/10/17, 10:55 PM
#8

Bracco italiano träffade jag en för över ett år sedan, riktigt mysig charmknutte!

Hornslandet
8/11/17, 8:20 PM
#9

#5 Picarder är jättecoola :D Har träffat på dem några gånger iom att de delar rasklubb med Briard, men annars är de ju inte direkt vanliga..

fridarebecka
8/12/17, 9:11 AM
#10

Träffade maaassa Bretons (bretoner…? vad säger man? 😂) på en jaktmässa nyligen, det var en sån ras som jag aldrig träffat och gärna ville träffa. I mina ögon var de ovanliga, men det visade sig att jag bara letat efter dom på fel ställen 😉 Det kryllade av dom på mässan, och jag är ännu mer förtjust i dom nu än innan!

Andra raser jag skulle vilja träffa pga att det är såna jag ev skulle kunna tänka mig i framtiden är berger picard, rysk svart terrier och barbet. Egentligen är väl terriern en ras jag verkligen inte tror passar mig, men jag behöver nog träffa en sån och bevisa det för mig själv 😉

Belzebubble
8/12/17, 10:07 AM
#11

Haha, shiba var så svåra att bara "stöta" på. De gånger jag såg en så var det på avstånd och då kunde jag inte gå fram så jag fick åka på utställningar och träffa uppfödare istället för att se en. Nu har jag egen, så jag slipper problemet. :D 

Jag håller utkik efter Podenco Ibicenco (stavning?) och Basenji, de är raser jag verkligen vill träffa i verkligheten. <3

Upp till toppen
Annons: