Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 768 ggr
Animallover114
8/10/17, 2:32 PM

Hjälp!

Hejhej, har en ganska viktig fråga.

Nu är det så att jag har växt upp med cockrar. Den senaste cockern avled dock i maj förra året tyvärr. Nu är det så att jag redan har en hund, en CCD:)

Missförstå mig inte han betyder jättemycket för mig och vet inte vad jag skulle göra utan honom. Men i vilket fall är jag inte myndig än och är inte ens det inom 1 år. 

Men när jag flyttar hemifrån och sånt. Har jag tänkt att skaffa en till hund. Cocker eller ej. Den bör kunna anpassa sig i lägenhet. Då jag inte är säker om jag skulle flytta till något hus på landet direkt. Även om det är det jag vill.

Kan inte avgöra hur min framtid kommer vara då. Men om jag känner mig själv rätt så kommer det inte bara bli tråkiga promenader med endast betong i sikte;)

Så hur gör jag. Vill ha en cocker, men dem har rätt krävande pälsvård. Känns dumt att liksom bara raka ner den. Men i övrigt är jag förälskad i cockrar på ett sätt jag inte kan beskriva. 

Men mitt hjärta tillhör även CCD. Sen skulle det vara roligt att ha en hund som lämpar sig till apportering osv. Vad gör jag?

Detta är en framtidsplan som inte kommer slå till verket förens om några år men ändå. Känns bra att vara i god tid.

Annons:
Drakellen
8/10/17, 5:13 PM
#1

Jag är du fast några år framåt. Jag påbörjar tredje ring nu i höst och minuten jag har gjort mitt utspring ska jag åka och hämta min första egna valp (som roligt nog ska vara en cocker den med). Jag har en plan om hur allt ska gå till (men allt lär nog inte gå enligt planen ändå, för sånt är livet) och det är att jag och min pojkvän ska flytta till en lägenhet i Skövde där vi ska plugga. Jag ska plugga animation, vilket inte är en jättetuff utbildning så det blir mycket hemmatid med hunden. Enligt min erfarenhet så är det omöjligt att hitta en perfekt tidpunkt att skaffa hund men det är bra att göra en plan så att man har lite riktlinjer. För mig har det alltid varit enkelt, jag har vetat att jag ska ha hund när jag är klar med skolan oavsett vad som händer och har alltid varit beredd att göra vad som helst för det. Det mesta brukar lösa sig så länge man är villig att kämpa och beredd att kompromissa. Så allt kommer lösa sig för dig så länge du vet vad du vill. Välj en anpassningsbar ras (cocker kanske?😂) och älska den så kommer allt gå bra. Vi ungdomar klarar jävligt mycket mer än vad omvärlden verkar tro!

Animallover114
8/13/17, 2:11 PM
#2

Okej, tack den senaste cocker vi hade hemma dog förra året och saknar honom extremt mycket. Men fick inte skaffa en cocker pga pälsvården så när jag har flyttat hemifrån osv. Är allt ju mina val.

Emellaya
8/13/17, 8:18 PM
#3

Om du gillar cockern så ska du såklart ha den som kandidat. Kanske kan du titta hos flera kennlar och hitta hundar med mindre päls.
Annars vill jag tipsa dig om att läsa om Field Spaniel. Högre än cocker, men likt en medelspaniel är den inte så tung, och inte lika stor som en springer spaniel. Mindre pälsvård än en cocker spaniel.
Welsh springer spaniel är bland de spaniels som har minst pälsvård och den påminner också om cockerns energi. ;)

Klart att du ska ha en apporterande hund! Apportträning med dummy och lydnad verkar jättekul. Kolla i rasgrupp 8.
Om du gillar cocker spaniel ligger fielden nära men några skillnader; Springer spaniel har i större utsträckning format rasen Field spaniel men jag upplever att spaniels är lika. Field spaniel är en mindre ras till antalet och därför kan man anta att variationen inom rasen inte är så stor. Inom springer och cocker finns många olika linjer och här måste du läsa in dig på linjer för att hitta den spaniel som passar dig.

Cocker spaniel är en ras med mycket energi och rasen har fokus och hittar på egna saker. Field spaniel sägs vara den lugna varianten av spaniel, det betyder att rasen är lika glad och arbetsvillig, men lite mer lugn, mindre "spanielflamsig" och lite mer envis med vad den vill!

Lycka till!

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Upp till toppen
Annons: