Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1341 ggr
Jojaton
8/9/17, 9:09 PM

Fasa över till färskfoder

Min 9v valp käkar just nu Royal Canin Junior. Skulle vilja börja ge honom Mush Vaisto - men har lite problem med att fasa över. Har lagt i en liten klick (typ en fjärdedels bulle) i hans matskål blandat med torrfodret, men han äter bara upp torrfodret. Han har käkat en liten tugga nån gång, men oftast lämnar han allt. Har även provat med nötvom men då lämnar han även torrfodret som fastnar i färskfodret. Han är inte jätteglad i RC heller, det går ner men tar ofta tid och vissa dagar får jag inte i honom hela dagsransonen. Är det lönlöst att fortsätta få över honom till färskfoder eller har ni några tips på vad jag ska göra?

Johanna - Instagram

Annons:
[AnimeV4]
8/9/17, 9:25 PM
#1

Knuts mage gick åt fanders på Eukanuba han fick från uppfödaren. Gick direkt över till Vom og Hundemat när det blev helt ohållbart, så du bör kunna göra samma snabba byte. Sen kan du erbjuda maten i 5 min och ta bort tills nästa mål om han inte äter. Fick göra så med Knut de första 1-2 veckorna då han pep efter mig istället för att äta.

Jojaton
8/9/17, 9:59 PM
#2

#1 Hm, får kanske prova att bara ge honom Mush då! Och prova att ta bort maten, han åt huuur bra som helst de första dagarna men nu blir han liksom distraherad av annat. Hans mage är faktiskt rätt bra på RC, så jag vill egentligen byta bara för att jag inte gillar innehållet.

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
8/9/17, 11:16 PM
#3

#2 Vissa verkar byta vissa måltider, så det kan du ju också pröva! Ex. Mush till frukost de första dagarna. Speciellt om du har mycket RC kvar🙂Hoppas han börjar äta ordentligt! Rekommenderar verkligen 5 min-regeln då den hjälpte oss, men den kanske inte funkar för er.

Odd
8/10/17, 11:17 AM
#4

Haha, läste "Fasa över färskfoder" Undviker han torrfodret om du geggar till det med mushmaten också? Håller för övrigt med de andra i tråden!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Jojaton
8/10/17, 11:32 AM
#5

#4 haha! Ja, kan han peta ur torrfodret så gör han det, annars lämnar han det eller äter litelite av det väldigt motvilligt.

Johanna - Instagram

hemul
8/11/17, 6:39 AM
#6

En del är bara konstiga. Hade en katt som vägrade äta riktig mat, utom färsk strömming. Tanten jag fick henne från som liten unge hade torrfoder och mjölk stod framme jämt. Och det var det enda som var ätbart, tyckte hon. Att hon var laktosintolerant fattade jag pronto, så det var det slut med. Jag provade med rått kött, kokt kött, stekt kött, fisk, burkmat… Ingenting dög. Bara torrfoder och strömming. En gång fick hon gå utan mat i en 3 dagar, sen stod jag inte ut med skriken längre. Höll på i flera år till och från innan jag helt gav upp.

Inte vad du ville höra, men det finns banne mig djur som är ätstörda! 😡

Annons:
Jojaton
8/11/17, 8:27 AM
#7

#6 ojdå! Jag hoppas att det går bättre med Sam, att han bara är lite kinkig nu i början!

Johanna - Instagram

Changrila
8/11/17, 5:44 PM
#8

"Fasa över" och "färskfoder" är något som jag aldrig tänker på tillsammans ;) Det är mest mellan olika torrfoder som det kan behöva fasas över. När man byter till råfoder eller mellan olika råfoder så är det för det mesta bara att byta "pang bom" rakt av. Har hunden inget att välja på så kanske den väljer färskfodret, annars kan du ju prova med någon annan sort. Min valp tex vägrade äta Nordic spannmålsfri som jag köpt hem, så jag gav av det till min vuxna istället. Valpen ville ha vom og hundemat. Någon månad senare så kom hon plötsligt på att även nordic var hur gott som helst :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jojaton
8/11/17, 6:42 PM
#9

#8 Då kör jag slut på påsen (så onödigt att slänga maten eftersom han faktiskt mår ok av den), har ett par måltider kvar, och sen kör jag på färskfodret och hoppas på det bästa :)

Johanna - Instagram

Jojaton
8/12/17, 9:28 PM
#10

Torrfodret tog slut igår kväll, så idag har han bara fått nötvom. Till frukost åt han bara en fjärdedels bulle, men efter det har allt slunkit ner utan problem! Får mosa ner dom lite bara, för han går gärna runt och bär på dom annars… men so far so good :) Tänkte bara dubbelkolla ang mängden också. Har jag räknat rätt om jag ger en 2kg valp med förväntad vuxenvikt 5-10kg (mest troligt närmare 5 än 10) 6 st Mushbollar om dagen? När jag använder deras kalkylator (för valpar) säger den 2, men det är ju samma som de rekommenderar till en vuxen hund på 2kg…

Johanna - Instagram

Changrila
8/12/17, 11:59 PM
#11

#10, räknar man på att hunden ska väga 7kg som vuxen så blir det ca 140g mat per dag. Jag vet inte vad en mushboll väger :) 2-3% av förväntad vuxenvikt brukar sägas vara lagom, men man får ju anpassa efter hunden. Min yngsta åt ca 1kg om dagen tills hon var 4-5 månader, sedan blev det ca 800g per dag tills hon närmade sig ett år och därefter har ca 500g/dag varit lagom. Hon åt alltså dubbelt så mycket som pluttvalp mot vad hon äter idag som vuxen, men hon växte otroligt fint(!), byggde muskler lätt och var hela tiden i bra hull.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
8/13/17, 12:39 AM
#12

#11 En boll är ca 25g, 

#10 vilket gör att 140 g blir 5,6 bollar = hade gett 6/dag :D Sen får man ju hålla ett öga på hullet! Man kan behöva sänka eller höja, utefter hund. Inte alls orimligt är att han ska ha någonstans mellan 4 och 20 bollar. (4 bollar: 2% av 5 kg) (20 bollar: 5% av 10 kg) 

Så prova er fram, kika på hullet osv! :) 

Grattis till valpen förresten 🌺

Jojaton
8/13/17, 8:56 AM
#13

#11, #12 tack så mycket, då var jag inte helt ute o cyklade! :) fortsätter med 6 st ett tag så, så får jag utvärdera om några dagar :)

Johanna - Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: